افزایش عمر تایر کامیونت‌ ها

شرکت کارتر (Carter) یک سرویس دیجیتال خلاقانه راه‌اندازی کرده است که مدیریت ناوگان سنتی را با ایجاد توانمندی در شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای درزمینه پیش‌بینی دقیق زمان تعویض لاستیک، متحول می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، برای مدیریت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای خوب مراقبت مداوم از هزینه‌های عملیاتی کامیون‌ها هنگام عبور از جاده‌ها ضروری است تاجایی‌که برای اندازه‌گیری آن، معیاری تحت‌عنوان هزینه در هر کیلومتر یا CPK  وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین این هزینه‌ها؛ تعویض تایر است. به‌طورمتوسط کامیونت‌های ترانزیت ماهانه ۲۵هزارکیلومتر طی می‌کنند، بنابراین در کمتر از یک‌سال نیاز به تعویض تایر دارند. این درحالی است که کامیونت‌هایی که برای سرویس‌های داخل شهری استفاده می‌شوند، می‌توانند مسافتی بیشتراز ۲۰‌هزار کیلومتر با تایرهای خود پیمایش کنند، چراکه در مسافت‌های کوتاه که به‌صورت استارت و توقف فعالیت بوده، خوردگی تایر کمتر است.

بر همین اساس مدیران ناوگان‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند، از انتخاب تایر باکیفیت و با قیمت مناسب گرفته تا تشخیص استاندارد آج لاستیک‌ها براساس استانداردهای ایمنی ناوگان و صنعت برای ادامه سفرها ایمن.

به نقطه‌ای که این شرایط ایجاد می‌شود پول پوینت «pull point» یا نقطه‌کشش گفته می‌شود و می‌تواند تاثیر چشمگیری بر معیار CPK داشته باشد.

درصورتی که این نقطه به اشتباه تشخیص داده شود، منجر به افزایش‌ هزینه از طریق تعویض زودرس تایر می‌شود یا آنکه برعکس عمل می‌کند و به‌دلیل تعویض دیرهنگام تایر، هزینه‌های تعمیراتی را افزایش می‌دهد. اما شرکت ارائه خدمات تایرکارتر اقدام به معرفی سیستم نوآورانه‌ کارتایر کرده است که به مدیریت تایر ناوگان سنگین می‌پردازد.

این تکنولوژی جدید در ابتدا عمق آج لاستیک‌ها را در شرایط فعلی ثبت و سپس اطلاعات بیشتری به صورت درلحظه دریافت می‌کند. ازجمله این اطلاعات می‌توان به موقعیت جغرافیایی وسیله‌نقلیه و مسیرهای پیمایش‌شده اشاره کرد.

تمام این اطلاعات حداقل سه‌ماه ثبت می‌شوند تا مشخص شود هر تایر چقدر در طول روز کار می‌کند تا قبل از رسیدن به نقطه کشش، اخطار تعویض تایر ارسال ‌شود.

مت کارتر، مدیرعامل شرکت کارتر می‌گوید معرفی این فناوری حاصل تلاش چند ساله آنها در جمع‌آوری اطلاعات مختلف و ارائه الگورتیم‌های گوناگون برای پیش‌بینی زمان تعویض تایر بوده است.

کارتر گفت: «از سال ۲۰۱۲ داده‌هایی را در بستر ابری در مورد کارکرد کامیون و میزان فرسودگی آج جمع‌آوری کرده‌ایم. سرانجام سال گذشته تصمیم گرفتیم این داده‌ها را درکنار هم قرار دهیم و از آنها برای معرفی یک سرویس دیجیتال که می‌تواند پیش‌بینی کند تایرها چه زمانی به جایگزینی نیاز دارند، استفاده کنیم. مشتریان ما تحت‌تاثیر شفافیت و صحت گزارش‌دهی دقیق داده‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌هایشان قرار گرفته‌اند».

تخمین زده می‌شود ۱۰درصد هزینه‌های تعویض تایر در هر ۱.۷ میلی‌متر از عمق آج قبل از نقطه کشش ذخیره شده است که به‌لطف فناوری خدمات کارتر تایر، عمق آج مشتریان آنها درحال حاضر نهایتا ۳ میلی‌متر بوده که بیشتر از میانگین صنعت است.

توجه داشته باشید این روند مزیت زیست‌محیطی هم دارد، زیرا ساخت تایر کامیون‌های جدید به ۸۶‌لیتر نفت خام و ۶۹ کیلوگرم ماده اولیه نیازمند است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =