جنرال موتورز

در حالی‌که بیشتر خودروسازان این روزها با مشکلات فراوان روبه‌رو شده‌اند، سودآوری جنرال موتورز در مدت پاندمی کرونا رشد خوبی داشته و سرمایه ‌گذاران این شرکت توانسته‌اند حاصل اعتماد خود را به راهبردهای این شرکت ببینند.

به گزارش «اخبار خودرو»، در حالی‌که شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اشتراکی مانند اوبر و لیفت در آمریکا از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار می‌شوند و اسکوترهای برقی جایگاه خوبی را در شهرهای بزرگ ایالات متحده به دست آورده‌اند، تحلیل‌گران صنعت خودروسازی پایان دوران مالکیت خودروها را پیش‌بینی می‌کنند. این بدین معناست که خودروسازان سنتی مانند جنرال موتورز یا باید خود را با تغییرات وفق دهند یا برای همیشه با صنعت حمل و نقل خداحافظی کنند.

تغییر رویه

جنرال موتورز در تلاش برای بهبود بخشیدن به کاهش ارزش سهام خود و مواجهه با ادعاهای اغراق‌آمیزی که در رابطه با آینده‌اش مطرح بود از آغاز سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری‌هایی را آغاز کرد که به باور مدیرانش می‌توانست جایگاه این نام آشنای صنعت خودروسازی را به عنوان یک شرکت «حمل و نقل» و نه یک دایناسور در حال انقراض مطرح کند. این‌طور بود که برنامه حمل و نقل جنرال موتورز تحت عنوان «میون» کار خود را به عنوان ارائه دهنده خدمات حمل و نقل آغاز کرد و در ادامه یک کمپانی ارائه دهنده فناوری خودران را خریداری کرد و حتا به طراحی و توسعه دوچرخه‌های برقی مشغول شد.

میون همچنین ۷.۸ درصد از سهام لیفت را هم خریداری کرد. برخی از اقدامات این شرکت به بالا رفتن ارزش سهام جنرال موتورز کمک کرد، اما سودآوری‌های آن دوام چندانی نداشت و وال استریت در هیاهوی شرکت‌های دیگری که به این عرصه وارد شده  بودند به زحمت متوجه تلاش‌های نوآورانه جنرال موتورز شد.

در عوض سرمایه‌گذاران جنرال موتورز همواره تمرکز خود را روی عملیات‌های کم‌حاصل‌تر اما کارآمدتر این شرکت گذاشتند و امکان تغییر و تحول به سوی خودروهای برقی و خودران را برای مدیران این شرکت یعنی مری بارا و مارک ریوس فراهم کردند.

سربلند در آزمون کرونا

به نظر می‌رسد که باید یک ویروس فراگیر مانند کرونا از راه می‌رسید تا به همه ثابت شود که آن‌ها اشتباه نکرده‌اند. در حالی‌که بیشتر خودروسازان این روزها با مشکلات فراوان روبه‌رو شده‌اند، سودآوری جنرال موتورز در مدت پاندمی کرونا رشد خوبی داشته و سرمایه‌گذاران این شرکت توانسته‌اند حاصل اعتماد خود را به راهبردهای این شرکت ببینند.

در همین راستا دیوید ویستون کارشناس موسسع مالی مورنینگ استار در گفت‌وگو با خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا گفته: «سال‌های سال بود که مردم می‌پرسیدند بالاخره چه زمانی ارزش سهام جنرال موتورز بالا خواهد رفت؟ باید بگویم به نظر می‌رسد که این شرکت به یک رکود اقتصادی احتیاج داشت. بالاخره در چنین شرایطی جنرال موتورز توانست خودش را به بازار نشان دهد و بگوید ببینید ما واقعا با بقیه فرق داریم و حالا این فرصت دست داده تا این تفاوت را به همه نشان دهیم».

پس از آن‌که جنرال موتورز برنامه تعطیلی موقت کارخانه‌هایش را به خاطر موج اول شیوع کرونا اعلام کرد، ویروس ارزش سهام جنرال موتور در هجدهم مارس امسال (۲۶ اسفند ۹۸) به پایین‌ترین میزان خود رسید. اما از آن زمان به بعد ارزش سهام جنرال موتورز به رشد خود ادامه داده و سر رسیدن موج‌های دوم و سوم کرونا هم روی آن تاثیری نگذاشته است.

به سوی الکتریکی‌سازی و فناوری خودران

این‌طور که پیداست اعلامیه‌های این شرکت در خصوص افزایش اقداماتش در جهت الکتریکی‌سازی محصولات (مانند خبر مربوط به عرضه هامر الکتریکی) به افزایش ارزش سهام این شرکت در وال استریت کمک کرده است.

دنی لوی کارشناس موسسه اعتباری کردیت سویسی نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی گفته: «جنرال موتورز از پایه و اساس خوبی برخوردار است، اما چیزی که به این شرکت کمک کرده شتاب‌ گرفتن آن در جهت عرضه محصولات الکتریکی است. در مجموع خبرهای خوبی در این راستا به گوش می‌رسد که به بالا رفتن ارزش سهام جنرال موتورز کمک کرده است».

به باور آقای لوی عملکرد جنرال موتورز در سه ماهه دوم سال جاری در زمان اوج گیری پاندمی نشان دهنده این است که تلاش‌های یک شرکت چطور می‌تواند به بازسازی موقعیت و جایگاه آن در وال استریت کمک کند.

ارزش سهام جنرال موتورز از مارس تاکنون با ۱۵۷ درصد روبه‌رو بوده که فقط ۱۸ درصد از این افزایش ارزش در ماه نوامبر و پس از آن اتفاق افتاد که جنرال موتورز از نیت خود برای افزایش ۳۵ درصدی سرمایه‌گذاری خود به ارزش ۳۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ روی خودروهای برقی و خودران خبر داد.

در حال حاضر هر سهم جنرال موتورز ۴۴.۱۳ دلار در بازار بورس وال استریت معامله می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =