شاهین

آسمان همیشه ابری نمی‌ماند و سایپا نیز با همین تفکر برای درخششی در سطح منطقه و جهان در روزهای آفتابی آماده می‌شود. این خودروساز به‌لطف پلت‌فرم جدید SP، حالا به‌فکر حضور جدی‌تری در بازار روسیه و اروپای شرقی است؛ تا جایی ‌که برخی منابع از احتمال انجام تست‌های تصادف درموسسه ایمنی Euro NCAP خبر داده‌اند.

به گزارش «اخبار خودرو»،با اعمال تحریم‌های زورگویانه آمریکا علیه اقتصاد ایران و به‌ویژه تحریم مستقیم صنعت‌خودرو کشور، طراحی محصولات جدید دارای کیفیت و ایمنی بالا و قابل‌رقابت با خودروهای روز دنیا بعید به‌نظر می‌رسید؛ چراکه تحریم، مانعی جدی بر سر راه همکاری مشترک با شرکت‌های معتبر بین‌المللی درحوزه خودروسازی، قطعه‌سازی، طراحی و مهندسی به‌شمار می‌رود. در هیچ‌کجای دنیا نیز امکان طراحی و تولید محصولی مانند خودرو با این سطح تکنولوژی و دانش مورد نیاز، بدون همکاری چندشرکت متخصص در کشورهای مختلف وجود ندارد. تحریم‌های فعلی در وهله نخست مهم‌ترین عامل دشواری‌های فعلی در تامین مواداولیه و برخی قطعات دارای تکنولوژی بالا و همچنین مشکلات تامین و انتقال ارز و خرید خارجی هستند. از سوی دیگر، به‌واسطه تحریم‌های اعمال‌شده، انجام تست‌های تحقیقاتی، طراحی و همولوگیشن در مراکز تست معتبر جهان امکان‌پذیر نیست. اما درهمین شرایط سخت، اخباری از گروه خودروسازی سایپا منتشر شد که نشان از انجام ناشدنی‌ها دارد.
 
   سایپا؛ آماده برای دوران تحریم و پساتحریم
آسمان همیشه ابری نمی‌ماند و سایپا نیز با همین تفکر برای درخششی در سطح منطقه و جهان در روزهای آفتابی آماده می‌شود. این خودروساز به‌لطف پلت‌فرم جدید SP، حالا به‌فکر حضور جدی‌تری در بازار روسیه و اروپای شرقی است؛ تا جایی ‌که برخی منابع از احتمال انجام تست‌های تصادف درموسسه ایمنی Euro NCAP خبر داده‌اند؛ اتفاقی که تاکنون در صنعت‌خودرو کشورمان سابقه نداشته است. طبق گفته مدیران سایپا، شاهین توانایی کسب 3 ستاره از این موسسه ایمنی اروپایی را خواهد داشت. چندی پیش نیز سایپا ویدئو تست تصادف از روبه‌روی شاهین را منتشر کرد. با توجه به‌اطلاعات موجود، این خودرو در مرکز خارجی، بررسی‌های ایمنی را پشت سر گذاشته است و این ویدئو مربوط به تست کیسه‌های هوای SRS در موقعیت تصادف واقعی بود. مرکز مهندسی و اعتبارسنجی فنی مورد نظر به‌عنوان نماینده EuroNcap، JNcap، CNCAP، KNCAP، ANCAP، IIHS و NHTSA در آسیا شناخته می‌شود و همچنین اعتبارنامه‌های استانداردهای ECE، EEC و... را برای خودروهای مختلف صادر می‌کند که برای شاهین نیز اعتبارنامه استاندارد ECE را صادر کرده است. درحال‌حاضر این مرکز تست به‌عنوان یکی از مراکز تست‌های فنی، مجموعه‌های الکتریکی، سامانه‌های خودران، تست تصادف، تست دوام و کیفیت و... برای خودروسازانی همچون میتسوبیشی، فولکس‌واگن، مزدا، تویوتا، نیسان، لوکسژن، فورد و... است.
 
   موفقیت در تست تصادف ECE R95 اروپا
اما در تازه‌ترین حرکت در این زمینه و پس از انتشار ویدئو تست تصادف از مقابل «سایپا شاهین» که برای صحه‌گذاری عملکرد کیسه‌های هوا انجام شد، گروه خودروسازی سایپا ویدئو تست‌ تصادف دیگری از این خودرو را نیز منتشر کرده است. در یکی از آخرین بررسی‌های انجام‌شده روی سازه شاهین در یکی از مراکز ایمنی‌سنجی اروپایی، محصول جدید سایپا توانسته است از تست R95 استاندارد ECE سربلند و موفق بیرون بیاید. اجرای تست تصادف ECE R95 این‌گونه است که خودرو مورد نظر ثابت بوده و جسمی متحرک به‌جرم 950 کیلوگرم (MDB EEVC=950Kg) با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت با زاویه 90 درجه‌ به‌بخش کناری خودرو برخورد می‌کند.
این تست که Side Impact Test نیز نام دارد، سلامت راننده (ES-2) را مورد بررسی قرار می‌دهد و با در نظر گرفتن برخی پارامترها روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا می‌شود.
 
   کسب یکی از 6 تاییدیه اصلی برای اخذ مجوز فروش در اتحادیه اروپا
تست تصادف و تاییدیه  ECE R95 یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. در این تست نیز سایپا شاهین در نسخه پایه به‌یکی از مراکز ایمنی‌سنجی اروپایی رفته و توانسته است استاندارد ECE R95 را به‌دست آورد. حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم‌شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C، مهار صحیح نیروی واردشده به‌نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه‌گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم‌شکست ستون افقی پایینی و... سبب شده است شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته ECE R95 را به‌دست آورد و به این ترتیب در جایگاه ایمن‌ترین خودرو ملی قرار بگیرد. همان‌طور که گفته شد، سایپا شاهین تاییدیه نهایی استاندارد ECE را به‌دست آورده و تا امروز دو تست ایمنی آن به‌صورت رسمی منتشر شده است. سایپا اعلام کرده است در آینده نزدیک، نتایج بخش‌های دیگر تست‌های شاهین برمبنای ECE دراختیار عموم قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =