بورس

میزان معاملات گروه خودرویی طی ‌دوشنبه 10 آذر بالغ بر 4.4میلیارد سهم و ارزش معاملات گروه خودرویی بالغ بر 2120میلیارد تومان بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، نمادهای این صنعت بورسی روند متعادلی را پشت سر گذاشتند، به‌طوری‌که نمادهای گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، زامیاد، نیرومحرکه، قطعات اتومبیل ایران، کمک‌فنر ایندامین، آهنگری تراکتورسازی ایران، مهرکام پارس، ایران‌خودرو دیزل، الکتریک‌خودرو شرق، کرمان‌خودرو، ایرکا پارت‌صنعت و ریخته‌گری تراکتورسازی ایران مثبت شدند و در مقابل نمادهای ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، موتورسازان تراکتورسازی ایران، رادیاتور ایران، صنایع ریخته‌گری ایران، سایپاآذین، چرخشگر و آهنگری تراکتورسازی ایران منفی خوردند.

همچنین روز سه‌شنبه طی 178هزار نوبت معاملاتی، 3میلیارد سهم به ارزش 1706میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ‌بر 305هزارمیلیاردتومان شد. شاخص‌کل نیز دیروز با افزایش بیش‌از 7هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و 437هزار واحدی قرار گرفت.

عواملی که بر بازار سرمایه تاثیر مثبت داشتند

برخی کارشناسان نخستین عامل تاثیرگذار بر روند صعودی شاخص بورس را رکود موجود در بازارهای رقیب می‌دانند. در این رابطه به نظر می‌رسد رکود حاکم در سایر بازارهای سرمایه‌گذاری به دلیل ثبات نرخ دلار ادامه‌دار باشد. ازسوی‌دیگر، رشد قیمت در بازارهای جهانی و انتشار گزارش ماهانه شرکت‌ها در آبان‌ که فراتر از تصور بود، توانست تاثیر مثبتی در معاملات بازار داشته باشد.

در کنار این عوامل، اصلاح قیمتی صورت‌گرفته در سهام و کاهش ریسک‌های سیاسی بعد از انتخابات آمریکا باعث شد اقبال به سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد و چرخش نقدینگی به سمت بازار سهام بازگردد.

سه موج حرکتی در بازار سهام

از ابتدا پیش‌بینی شده بود بازار با سه موج حرکتی همراه شود. اکنون موج نخست را پشت سر گذاشتیم و طبیعی بود بازار بعد از ریزشی که تجربه کرد، تغییر روند دهد و در مسیر افزایشی قرار گیرد. موج دوم، ورود جریان پولی بود که در بازار رقم خورد و باعث هدایت بازار به سمت روند صعودی شد. ذکر این نکته ضروری است که موج سوم نسبت‌به موج‌های گذشته آرام‌تر خواهد بود.

در این رابطه ممکن است در این موج سرعت رشد بازار کاهش یابد، اما مسیر صعودی با دلیل و منطق پیش خواهد رفت. اکنون بازار وارد این مرحله نشده و بازار در موج دوم و مرحله ورود نقدینگی در حال حرکت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =