سپراتور باتری

اگر تولیدکنندگان داخلی و شرکتی که مدعی ساخت سپراتور است توانمندی خود را به ‌مجموعه معاونت امور صنایع اعلام کنند، با توجه به ‌نتیجه ارزیابی و کارشناسی، برای حمایت از این شرکت ‌ها اقدام می ‌کنیم.

تولید داخلی‌ کردن قطعات یکی از سیاست‌های‌ اصلی وزارت صمت در دور دولت دوازدهم بوده است. تاکنون قطعات بسیاری از خودرو و دیگر ماشین‌آلات داخلی‌سازی شده یا در صف داخلی‌سازی قرار گرفته است. محصولات و موادی که تولید آن در داخل صرفه اقتصادی داشته باشد موجب جلوگیری از خروج ارز و حتی رسیدن به بازارهای صادراتی می‌شود. یکی از محصولاتی که در داخل تولید شده اما هنوز مورد استفاده شرکت‌های باتری‌ساز قرار نگرفته، محصول سپراتور است که شرکت «فرنام ‌بسپار» آن را تولید می‌کند و مدعی است توانایی تامین بازار این محصول را دارد.

در همین زمینه سیدمحمدمهدی هادوی، رئیس مرکز ساخت‌داخل، صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت به «دنیای ‌خودرو» می‌گوید: «سپراتور باتری بسته به نوع آن به‌شدت مورد نیاز است. به‌عنوان مثال باتری‌های نیکل کادمیوم یکی از پرمصرف‌ترین باتری‌هایی است که نیازمند سپراتور است. ما این محصول را جزو کالاهایی قرار داده‌ایم که از تولید آن حمایت می‌کنیم.»

وی می‌افزاید: «این محصول به‌دلیل اینکه تکنولوژی بالایی دارد، مورد حمایت وزارت صمت به‌منظور تولید داخل است. در این خصوص به‌محض اینکه شرکتی اعلام آمادگی کند و کالای آن به لحاظ کمیت و کیفیت در سطح قابل قبولی باشد و مورد تایید قرار بگیرد، از نظر محدودیت یا ممنوعیت ثبت سفارش مورد حمایت وزارت صمت قرار می‌گیرد.»

هادوی با بیان اینکه شرکتی که توانسته سپراتور باتری را تولید و تاییدیه‌های عملیاتی و کاربردی را از شرکت‌های معتبر دریافت کند، باید به‌وزارت صمت اعلام کند، تصریح می‌کند: «پس از این مرحله وزارت صمت آن را در لیست توانمندی‌ها قرار خواهد داد.»

رئیس مرکز ساخت داخل، صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت با اشاره به‌وجود دو سامانه در این وزارتخانه مربوط به ساخت داخل اظهار می‌کند: «دو سامانه در این رابطه وجود دارد که یکی از آن‌ها سامانه توانمندی است. در این سامانه کافی است که به ما اطلاع‌رسانی کنند و مدارک مربوط به تایید کمیت و کیفیت را برای ما ارسال کنند. ما این مدارک را در سامانه توانمندی درج می‌کنیم.»

وی می‌افزاید: «شرکت‌هایی که پروانه بهره‌برداری دریافت کرده‌اند یا شرکت‌های دانش‌بنیانی که مورد تایید معاونت علمی هستند باید به‌سامانه توان ایران رجوع و در آنجا مدارکشان را درج کنند.»

هادوی درخصوص مزیت اصلی این دو سامانه می‌گوید: «زمانی که در هر قسمتی از کشور کسی متقاضی خرید این سپراتور باشد، دوستان ما در سازمان به این دو سامانه رجوع می‌کنند و اگر با بررسی‌های این دو سامانه، نام تولیدکنندگان داخلی در این سامانه باشد، از ثبت سفارش آن محصول ممانعت به‌عمل می آید.»

وی درخصوص تولید سپراتور باتری تاکید می‌کند: «اگر تولیدکنندگان داخلی و شرکتی که مدعی ساخت سپراتور است توانمــــــندی خود را به‌مجموعه معاونت امور صنایع اعلام کنند، بــــا توجه به‌نتیجه ارزیابی و کارشناسی، برای حمایت از این شرکت‌ها اقدام می‌کنیم.»

هادوی درخصوص حمایت‌هایی که از شرکت‌های تولیدکننده در این خصوص به‌عمل می‌آید، تصریح می‌کند: «یکی از بحث‌های مهم مربوط به تامین بازار و حمایت از بازار است. اگر شرکتی در تامین نیاز بازار داخلی توانمند باشد، فرصت مناسب را در اختیار آن قرار می‌دهیم و از طریق ایجاد محدودیت در ثبت سفارش و اعمال تعرفه‌ها با حقوق ورودی از این شرکت‌ حمایت می‌کنیم.»

رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت با بیان اینکه از این رو تولیدکنندگان داخلی اطمینان خاطر دارند که با رقیب خارجی حداقل در گام‌های اولیه رقابت ندارند، تاکید می‌کند: «این درحالی است که در مراحل بعدی تولیدکنندگان باید قدرت رقابت خود را بالا ببرند. البته در این مراحل نیز حمایت‌های دیگری از تولیدکنندگان خواهیم داشت.»

وی می‌افزاید: «وزارتخانه نیز در قالب تسهیلات مالی حمایت‌هایی را از شرکت‌ها به‌عمل می‌آورد و آن‌ها برای تکمیل ظرفیت و توسعه کسب‌وکار دیگری معرفی می‌شوند. درواقع با مراجعه شرکت‌ها به‌کارشناس یا دفتر کل مربوطه، به‌طور حتم از آن‌ها حمایت خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =