سیدعلی لاجوردی، مدیرعامل شرکت «لنت ‌پارس»

نمی‌توان گفت اگر قیمت لنت سال گذشته ۵۰ هزار تومان بوده و امسال به ۷۰ هزار تومان رسیده، خیلی رشد داشته است. اگر کسی هم بخواهد در این شرایط محصولش را با قیمت بالا به فروش برساند، دیگر در آن حد بی‌انصافی نمی‌کند که قیمت را از حد قدرت خرید مصرف ‌کننده بالاتر ببرد

قیمت لنت در بازار طی ماه‌های اخیر پرنوسان بوده و گاهی اوقات و شاید در مقاطعی فاصله قیمت کارخانه تا بازار بسیار افزایش یافته است. درحال‌حاضر فاصله قیمت کارخانه تا بازار لنت‌ترمز حدود ۲۰درصد است و بازار تا حدودی آرام شده؛ آن‌طور که فعالان بازار لنت اظهار می‌کنند هم‌اکنون لنت‌ترمز در بازار عرضه مناسبی دارد و قیمت‌ها تا حدودی تحت‌کنترل شرکت‌های تولیدکننده قرار گرفته است. هرچند در این بین، برخی خرده‌فروشان با عرضه محصولات بی‌کیفیت زیرپله‌ای سعی در خراب‌کردن نام برندهای قدیمی دارند و محصولات تقلبی را با نام محصولات داخلی یا خارجی و با قیمت‌های بالا به‌فروش می‌رسانند.

درخصوص وضعیت بازار لنت و تفاوت قیمت کارخانه و بازار از بنکدار تا خرده‌فروش‌های سطح شهر، با سیدعلی لاجوردی، مدیرعامل شرکت «لنت ‌پارس» به گفت ‌و گو پرداختیم. وی درباره بحث صادرات و عرضه کم برخی محصولات در بازار داخل معتقد است دراین‌زمینه کمبودی در بازار وجود ندارد و شرکت‌ها توانسته‌اند نیاز بازار را تامین کنند.

 گفته می‌شود برخی شرکت‌ها به‌جای عرضه لنت در بازار داخلی و تامین نیاز بازار، اقدام به صادرات می‌کنند و این مساله بازار داخلی را تحت‌شعاع قرار داده است؟

این‌که شرکتی وارد بازار صادراتی شود، به نوبه خود بسیار عالی است. اما اگر شرکتی وارد بازار صادراتی شده باشد، با توجه به این‌که بازار داخل تامین شده و خواهد شد، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

بنابراین کمبودی در عرضه لنت به بازار داخلی احساس نمی‌شود. شرکت ما از قدیم‌ همواره نیاز بازار را برطرف و از بازار حمایت کرده است. درحال‌حاضر هم به همان نسبت، در بازار عرضه داریم.

این‌که عده‌ای برخی مباحث را مطرح می‌کنند، به آن علت است که درپی سوءاستفاده از شرایط هستند. وظیفه ما این است بازار داخلی را تامین کنیم. اگر نمایندگان ما در بازار را هم رصد کنید، متوجه می‌شوید انبار آن‌ها پر است و لنت در اختیار دارند.

هرچند در برخی مواقع، مانند قبل از انتخابات آمریکا برخی با تصور تغییر شرایط، اقدام به خرید و انبار لنت کردند اما خوشبختانه شرایط به‌گونه‌ای پیش نرفت که بخواهد بر بازار تاثیر منفی بگذارد.

 پس لنت‌ترمز به اندازه مناسب در اختیار نمایندگان شرکت شما قرار دارد؟

بله؛ اگر نماینده‌ای هم مدعی است شرکت به آن‌ها فروش نداشته، حاضریم فاکتورهای آن‌ها را ارائه دهیم که چه زمانی و چه مقدار خرید داشته‌اند. بنابراین کمبودی در بازار وجود ندارد.

 بررسی‌ها نشان می‌دهند قیمت لنت‌ترمز، مغازه‌به‌مغازه متفاوت است. اصولا چه اقدامی می‌توان برای کنترل این روند داشت؟ محصولات از نمایندگان شرکت‌های مختلف معمولا با چه قیمتی به مصرف‌کنندگان می‌رسند؟

این‌که لنت‌ترمز در بازار و در مغازه‌ها با چه قیمتی عرضه می‌شود، در اختیار ما نیست. البته در حدی که بتوانیم، قیمت‌ها را کنترل و نمایندگان خود نسبت‌به عرضه محصول با قیمت مناسب متعهد می‌کنیم. اما اگر در بازار،‌ مغازه‌داری درخصوص فروش لنت اجحافی انجام می‌دهد، دیگر دست ما نیست. اصولا نمی‌توانیم هم لنت‌ترمز تولید کرده و هم بازار را کنترل کنیم. کنترل بازار باید دست دولت باشد. دولتی‌ها باید بازار را سروسامان بدهند؛ نمی‌توانیم به بحث بازار لنت هم ورود داشته باشیم. در همین حد که در شرایط دشوار تولید که مواد اولیه و ارز به سختی تامین می‌شود، تولید را سرپا نگه‌ داریم؛ اقدام بزرگی کرده‌ایم. باتوجه به شرایط فعلی که هر روز قوانین تغییر می‌کنند، این‌که بتوانیم مسیر تولید را ادامه دهیم، به‌اصطلاح هنر کرده‌ایم.

 آیا امکان فروش مستقیم به مصرف‌کننده وجود دارد؟ زیرا در برخی موارد محصولی که شما تولید می‌کنید تا به‌دست مصرف‌کننده برسد، با افزایش بسیاری مواجه می‌شود. البته مصرف‌کننده این موضوع را از چشم تولیدکننده می‌بیند. 

این‌گونه نیست که قیمت‌ها چندبرابر رشد داشته باشند. البته طبیعی است در مقایسه با سال گذشته قیمت‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته؛ نمی‌توان گفت اگر قیمت یک لنت سال گذشته ۵۰هزار تومان بوده و امسال به ۷۰هزار تومان رسیده، جهش چشمگیری داشته است. اگر کسی هم بخواهد در این شرایط، محصول را خیلی گران به فروش برساند، دیگر در این حد بی‌انصافی نمی‌کند که قیمت را آن‌قدر بالا ببرد تا مصرف‌کننده نتواند خرید کند. متاسفانه در بازار عده‌ای می‌خواهند واردات داشته باشند اما نمی‌توانند یا می‌خواهند از ما نمایندگی بگیرند وسوءاستفاده کنند اما اجازه نمی‌دهیم. این موارد باعث چنین حرف و حدیث‌هایی هستند. تا جایی که می‌دانم لنت‌ترمز با قیمت معقول به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

 چه اقداماتی برای کنترل نمایندگان شرکت در بازار انجام داده‌اید؟ 

فارغ از این‌که نمایندگان ما تحت‌کنترل هستند، شرکت افرادی را برای بررسی قیمت‌ها در بازار در اختیار دارد. این افراد قیمت‌های بازار را به‌صورت حضوری بررسی می‌کنند. بازرسان ما این اقدامات را انجام می‌دهند تا همین موضوعی که به آن اشاره کردید، پیش نیاید.

 افزایش قیمت لنت باعث شده است مردم به سمت استفاده از لنت‌های استوک یا ارزان که کیفیت بسیار پایینی دارند، بروند. این مساله را چگونه می‌بینید؟

همواره این مساله وجود دارد و در آینده نیز همین‌طور خواهد بود؛ عده‌ای دنبال خرید لنت‌ترمز ارزان و عده‌ای هم به دنبال کیفیت هستند و برای آن هزینه می‌کنند. برخی شرکت‌ها محصولی را که ما مثلا با قیمت مشخص به فروش می‌رسانیم، با بهای ۲۰درصد پایین‌تر می‌فروشند. این قطعات با مواد و سیستم دیگری تولید شده است و کارکرد متفاوتی هم دارد. ضمن این‌که کیفیت این محصولات و عملکرد آن‌ها صد درصد با محصولاتی که با مواد اولیه مرغوب تولید شده‌اند، فرق دارد.  واقعیت این است برای محصول باکیفیت باید هزینه کرد.

 نمایندگان شرکت تا چه اندازه می‌توانند روی محصولات سود دریافت کنند؟ زیرا برخی خرده‌فروش‌ها سود بسیار بالایی روی محصول می‌کشند.

این‌که نماینده یک شرکت تا چه اندازه مجاز است از لنت سود دریافت کند را ما تعیین نمی‌کنیم. این مساله را دولت مشخص می‌کند که بنکدار و مغازه‌دار تا چه اندازه می‌توانند بابت فروش لنت‌ترمز سود دریافت کنند. اما باید پولی که خرده‌فروشان بابت لنت دریافت می‌کنند، با عرضه محصول باکیفیت هم همراه باشد. یعنی لنت‌ترمز باکیفیت به مشتری بفروشند، نه جنسی که در کارگاه‌های زیرزمینی تولید شده است. بسیار دیده می‌شود آن‌ها جنس بی‌کیفیت زیرزمینی را به‌جای لنت‌پارس و جنس خارجی به فروش می‌رسانند. 

 راه شناسایی نمایندگان لنت پارس چیست؟ مشتری چگونه می‌تواند نماینده لنت‌پارس را شناسایی و محصول باکیفیت خریداری کند؟

لیست نمایندگان شرکت لنت‌پارس در سایت شرکت موجود بوده و به‌طور کامل مشخص است مثلا نماینده ما در مشهد یا تهران و کاشان چه کسی است. در مراکز استان‌ها و بسیاری از شهرستان‌ها نماینده داریم و این نمایندگان در سایت شرکت مشخص هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =