تایر

سرانجام پس از ماه‌ها تولید زیان‌ده  توسط تولیدکنندگان تایرهای بایاس، ‌نوبت به بررسی تعیین شیوه قیمت‌گذاری این گروه محصول از تایرها در  ستاد تنظیم بازار رسید.

به گزارش «دنیای‌ خودرو» ‌ستاد تنظیم بازار در جلسه رو ز دوشنبه  خود به موضوع شیوه قیمت‌گذاری تایرهای بایاس خواهد پرداخت و مشخص خواهد شد این گروه محصول نیز مانند تایرهای رادیال سواری توسط انجمن صنفی صنعت تایر قیمت‌گذاری خواهند شد یا مانند گذشته براساس قیمت‌گذاری تثبیتی سازمان حمایت، ‌نرخ‌گذاری و فروخته می‌شوند. 

اگرچه به نظر می‌رسد اعضای ستاد تنظیم بازار با ذهنیت نه‌چندان مثبتی که از عملکرد انجمن صنفی صنعت تایر ایران در قیمت‌گذاری تایرهای رادیال سواری دارند با این موضوع موافقت کنند اما آنچه مشخص است ناهماهنگی بهای تمام‌شده تایرهای بایاس با قیمت‌های تعیین‌شده توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. به گزارش خبرنگار  «دنیای ‌خودرو،» بررسی اجمالی قیمت‌های مواد اولیه تایرسازی طی شش‌ماهه گذشته حکایت از چندبرابر شدن قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی دارد. 

تا جایی‌که قیمت کائوچو مصنوعی که توسط پتروشیمی‌های داخلی تولید و تامین می‌شود، طی این مدت از کیلویی ۱۱هزارتومان به ۴۴هزار تومان رسیده است. علاوه‌بر افزایش ۴برابری قیمت کائوچو مصنوعی،‌ دوده نیز از هر کیلو هشت هزار تومان به کیلویی ۱۷هزار و ۸۰۰تومان رسیده است که بی شک تاثیر زیادی در بالارفتن بهای تمام‌شده تایرهای بایاس دارد.

بیدوایر نیز از ۱۲هزار و ۳۰۰تومان در اردیبهشت به ۲۲هزار و ۸۵۰تومان در آذر رسید و نخ تایر که تا چند ماه پیش هر کیلوگرم آن برای تایرسازان ۸۲هزار تومان تمام می‌شد، این روزها باید ۱۰۵هزار تومان خریداری شود.

ازسوی‌دیگر قیمت مواداولیه وارداتی به‌دلیل وابستگی به نرخ ارز افزایش یافته است. تا جایی‌که در آخرین قیمت‌گذاری سازمان حمایت در تابستان امسال،‌ نرخ ارز نیمایی برای خرید مواد اولیه تایرسازی کمی بیش‌از ۱۶هزار تومان تعیین شد اما تایرسازان در آخرین خرید مواد اولیه خارجی خود مجبور به حواله ارز با نرخ هر دلار ۲۷هزارتومان شدند.

تمام این موارد کافی است تا مشخص شود تولید تایرهای بایاس در کشور با نرخ‌های فعلی نه تنها سودده نیست بلکه زیان هنگفتی را برای کارخانه‌های تولیدکننده دارد.

اما نکته مهم  اینجاست کارخانه‌هایی که امکان تولید همزمان تایرهای رادیال سواری و بایاس را دارند نیز می‌توانند نسبت‌به کم کردن حجم تولیدات گروه محصول بایاس اقدام و از زیان بیشتر جلوگیری کنند اما کارخانه‌هایی مانند لاستیک البرز و لاستیک‌پارس  که تنها قادر به تولید گروه محصول بایاس هستند باید با زیان هنگفت به فعالیت خود ادامه دهند.

حال باید دید آیا خلف‌وعده انجمن صنفی صنعت تایر در عمل به تعهدات خود در قیمت‌گذاری تایرهای رادیال سواری که منجر به دلخوری مجموعه وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار شد، تاثیری بر سرنوشت کارخانه‌های تایرسازی بایاس خواهد داشت یا خیر؟ تصمیمی که می‌تواند برای  همیشه این کارخانه‌ها را به ورشکستگی و تعطیلی بکشاند یا آنکه راهی برای برون‌رفت از شرایط بحرانی فعلی باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =