واردات تایرهای سنگین

تایرسازان داخلی محصولات بایاس یا همان نخی را با الزام قیمت‌گذاری سازمان حمایت به نصف قیمت نمونه‌های وارداتی می‌فروشند.

به گزارش «دنیای ‌خودرو» در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی تایر مجبور به تامین مواد اولیه خود با ارز  نیمایی هستند و ازسوی‌دیگر نیز قیمت نهاده ‌های داخلی طی۶ماه گذشته حتی تا ۳۰۰درصد هم افزایش یافته است اما هنوز این گروه از محصولات، با قیمت‌ گذاری تثبیتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخ‌گذاری می‌شوند و همین موضوع باعث شده است ادامه حیات برای کارخانه‌های تولید تایر به‌ویژه تایرهای بایاس نخی با مشکل مواجه شود. اگرچه از اردیبهشت ماه و با دستور معاون اول رئیس‌جمهور تایرهای وارداتی و مواداولیه تایرهای تولیدداخل از لیست دریافت‌کنندگان ارز مرجع حذف و هر دو گروه بازرگانان و تایرسازان مکلف به تامین ارز خود از منشأ نیما شدند ‌اما برخورد دوگانه با این دو گروه در زمینه قیمت‌گذاری، ادامه تولید در خطوط تایرسازی داخلی  را با بحران مواجه کرده است. 

بر اساس  دستورالعمل‌های وزارت صمت،‌ تجار و واردکنندگان تایرهای سنگین به کشور به دلیل عدم بهره‌مندی از ارز دولتی، ‌بدون نیاز به قیمت‌گذاری دولتی تایرهای وارداتی را در بازار  عرضه می‌کنند و تنها شرط برای ورود سازمان حمایت به قیمت این تایرها، ارسال شکایت ازسوی مصرف‌کنندگان در صورت گران‌فروشی است. اما از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی باوجود استفاده از ارز ۲۷هزارتومانی و خرید مواد اولیه تولید داخل با قیمت‌هایی که مدام به‌روزرسانی می‌شوند ملزم به تبعیت از قیمت‌های تثبیتی سازمان حمایت هستند. 

بررسی اجمالی بازار تایرهای باری به‌ویژه نخی، حکایت از تفاوت قیمت فاحش بین نمونه‌های داخلی و وارداتی دارد. تا جایی‌که بر اساس  آخرین قیمت‌گذاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای تایرهای بایاس باری،‌لاستیک سایز ۱۲-۲۴پیروزی به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین و البته باکیفیت‌ترین تایرهای گروه بایاس باری در بازار به ازای هرجفت ۵میلیون و ۳۱۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده و یک برند خارجی وارداتی با کیفیت کاملا مشابه محصولات  خود را بر اساس نرخ ارز خریداری شده و هزینه‌های تمام شده در بازار  به ازای هر جفت ۱۳تا ۱۵میلیون‌تومان به فروش می‌رساند.  این درحالی است که به‌گفته کارشناسان صنعت تایر بیش‌از ۸۰درصد نیاز  تایرهای باری کشور از طریق واردات و تنها ۲۰درصد نیاز بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تولید و تامین می‌شود.

ازسوی‌دیگر وقتی پای خریدوفروش حواله‌های راهداری توسط راننده‌ها به‌میان می‌آید همین تایرهای داخلی به دو برابر قیمت در بازار خرید و فروش  می‌شوند که خود نشان از سرازیر شدن سود اصلی به جیب دلال‌ها به جای کارخانه‌های تولیدکننده دارد.

چنین اختلاف فاحش بین قیمت تایرهای تولید داخل و نمونه‌های خارجی درحالی به مشکل اصلی تایرسازان تبدیل شده و آنها را به واحدهای زیان‌ده تبدیل کرده است که بسیاری از راننده‌های ناوگان حمل  بار،‌ به کیفیت بالاتر  تایرهای تولید داخل از لاستیک پیروزی،‌ دنا، ‌البرز، ‌بارز و گلدستون اذعان دارند و در صورت داشتن حق انتخاب ابتدا سراغ تایرهای تولید داخل می‌روند. 

به گزارش  خبرنگار «دنیای ‌خودرو»، شنیده‌ها حکایت از عزم سازمان حمایت و ستادتنظیم بازار برای افزایش ۲۵تا ۳۰درصدی قیمت این تایرها دارد که به‌گفته کارشناسان این صنعت،‌جوابگوی هزینه‌های شرکت‌های تولیدی برای فرار از زیان‌ده شدن نیست.

درنهایت ستاد تنظیم بازار امروز در جلسه خود تکلیف متولی قیمت‌گذاری تایرهای بایاس باری را مشخص می‌کند که این مسئولیت یا در اختیار  سازمان حمایت باقی خواهد ماند یا مانند تایرهای رادیال سواری  در اختیار انجمن صنفی صنعت  تایر قرار خواهد گرفت. تصمیمی که می‌تواند آینده کارخانه‌های تولید تایرهای بایاس به‌ویژه کیان‌تایر و پارس را رقم بزند و از آن به‌عنوان  تصمیمی سرنوشت ساز برای این بخش از صنعت تایر یاد شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =