سپراتور باتری

باتری باید بتواند در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد نیز خودرو را روشن کند. در این صورت باتری مناسب و استاندارد گزینه‌ای است که بتواند جریان حدودا ۵۶۰ آمپر را به‌مدت ۳۰ ثانیه تامین کند و دچار افت ولتاژ نشود

این روزها و با سردتر شدن هوا و همچنین بارش برف در نقاط مختلف کشور، بحث استارت خوردن و روشن شدن خودرو برای بسیاری از رانندگان چالشی جدی خواهد بود. به‌همین دلیل باتری خودرو باید از کیفیت و قدرت جریان‌دهی بالایی برخوردار باشد. درهمین راستا توجه به‌شاخص CCA (جریان‌دهی باتری در هوای سرد) در باتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
شاخص CCA به‌میزان آمپری اطلاق می‌شود که یک باتری ۱۲ ولتی می‌تواند در دمای صفر درجه فارنهایت (برابر با منفی ۱۷.۷ درجه سانتی‌گراد) برای مدت‌زمان ۳۰ ثانیه تولید کند. به‌طوری که ولتاژ باتری خودرو، حداقل ۲.۷ ولت باقی بماند. 

بنابراین هرچه مقدار CCA بیشتر باشد، قدرت باتری خودرو برای استارت زدن نیز بیشتر خواهد بود. بیشتر خودروها به‌منظور استارت زدن در هوای سرد و روشن شدن قطعی در هوای برفی و زیر صفر درجه به ۴۰۰ تا ۶۰۰ آمپر شدت جریان CCA نیاز دارند. بنابراین باید هنگام خرید باتری به‌نرخ CCA  آن توجه داشت.

درهمین زمینه یک کارشناس حوزه باتری به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «فارغ از اینکه در کدام منطقه زندگی می‌کنید و اینکه منطقه زندگی شما سردسیر است یا گرمسیر، از باتری‌هایی استفاده کنید که میزان CCA آن‌ها بالاست.»

مهیار طریقی کارشناس فنی آکوباتری، درادامه اظهار می‌کند: «باتری باید بتواند در دمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد نیز خودرو را روشن کند. در این صورت باتری مناسب و استاندارد گزینه‌ای است که بتواند جریان حدودا ۵۶۰ آمپر را به‌مدت ۳۰ ثانیه تامین کند و دچار افت ولتاژ نشود.»

وی می‌افزاید: «البته استاندارد باتری‌ها در ایران متفاوت بوده و در این دما باتری اگر ۴۸۰ آمپر را برای مدت ۳۰ ثانیه تامیــن کند، باتری باکیفیتی محسوب می‌شود. در حال حاضر شرکت‌های داخلی توانسته‌اند بــــــــاتری‌هایی با CCA بالا تولید کنند که در سرمای زیر صفر درجه نیز بتواند جریان‌دهـــــی بسیار خوبی را در خودرو ایجاد کند.»

وی در ادامه به رانندگان خودروها توصیه می‌کند که پیش از فرا رسیدن فصل سرما حتما از وضعیت ولتاژ باتری خودرو مطمئن شوند. طریقی می‌گوید: «درصورتی که ولتاژ باتری حدود ۱۲.۲ ولت باشد، یعنی باتری با ۵۰ درصد کمبود شارژ مواجه است و حتما باید شارژ شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =