شرکت کلاچ سازی شایان صنعت

متاسفانه در بخش‌نامه جدیدی که بانک‌مرکزی برای تولیدکنندگان صادر کرده، تنها ۲ماه به آن‌ها زمان داده است تا اسناد حواله و حمل را ارائه کنند. در غیر این صورت جرایم سنگینی برای سفارش دهنده در نظر می‌گیرند

نرخ ارز و انبار قطعات در گمرکات بر تولید بسیاری از واحدهای تولیدی تاثیر منفی گذاشته است. هرچند در ماه‌های اخیر دستور ترخیص سریع تمام قطعات و مواد اولیه از گمرکات صادر شده است اما بازهم مشکلاتی در این رابطه وجود دارد. تامین ارز و ترخیص کالا از گمرک یکی از جدی‌ترین معضلات برای تولیدکنندگان در سال جاری بوده است.

حسین قادری‌پناه، قائم‌مقام بازرگانی شرکت « کلاچ ‌سازی شایان‌ صنعت» درخصوص نرخ ارز و انباشت قطعات در گمرک و تاثیر آن بر تولید به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «درحال‌حاضر مهم‌تر از نرخ ارز برای شرکت‌های تولیدی، بحث نوسان آن است. اگر نرخ ارز به ثبات نسبی و ماندگاری برسد شرکت‌های تولیدی خود را با نرخ ثابت وفق می‌دهند.»

وی‌ افزود: «متاسفانه نوسانات نرخ ارز از ابتدای سال تا پایان مهر روند صعودی داشت منجر به افزایش صد درصدی نرخ ارز شد. این روند موجب آزار تولیدکنندگان بوده است. اگر به تولیدکننده گفته می‌شد قرار است نرخ ارز تا یک مبلغ مشخصی بالا برود و واحدها باید خود را با آن عدد هماهنگ کنند، روند کار شرکت‌ها نیز تسهیل می‌شد.»

قائم‌مقام بازرگانی شرکت «کلاچ‌سازی شایان‌صنعت» با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی مانند ما به واردات برای ادامه تولید نیازمند هستند، اظهار کرد:‌ «به‌دلیل اینکه نیاز ما به‌ مواد اولیه، بنابراین با هر نرخ ارز آن را وارد کردیم و به نوعی خودمان را وفق دادیم.»

حسین قادری‌پناه همچنین دلیل انباشت قطعات در گمرکات را خرید تعهدی از خارج کشور می‌داند و تصریح می‌کند: بسیاری از واردکنندگان، واحدهای تولیدی یا بازرگانان، کالا را به امید تخصیص ارز و دریافت اسناد بانکی به گمرک حمل می‌کنند. اما چون قبل از تخصیص ارز کالا را وارد کرده‌اند، این کالاها در گمرک گیر می‌کند و انباشت در گمرک ایجاد می‌شود.»

وی ادامه داد: «مشکل اصلی در این بخش بانک‌مرکزی است. بارها از بانک‌مرکزی درخواست شده که به‌طور موقت بحث منشأ ارز را حذف کند تا این انباشت قطعه و مواد اولیه و... ایجاد نشود. طبق آمار بانک‌مرکزی ما حدود ۲۰میلیارددلار ارز خانگی داریم. بسیاری از فعالان اقتصادی درخواست ورود این ارز به بازار را داشتند که بانک‌مرکزی با آن مخالفت کرده است.»

وی اظهار کرد: «یکی دیگر از مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، سیاست تخصیص ارز ازسوی بانک‌مرکزی است. یک بار گفته می‌شود فقط ارز نیمایی تخصیص داده می‌شود اما بار  دیگر می‌گویند واردات در قبال صادرات! این نوسان سیاست‌های بانک‌مرکزی، تولیدکننده را سردرگم کرده است.»

حسین قادری‌پناه، قائم‌مقام بازرگانی شرکت «کلاچ‌سازی شایان ‌صنعت» درخصوص سیاست‌های جدید بانک‌مرکزی تاکید کرد: «متاسفانه در بخش‌نامه جدیدی که بانک‌مرکزی برای تولیدکنندگان صادر کرده، تنها ۲ماه به آن‌ها زمان داده است تا اسناد حواله و حمل را ارائه کنند. در غیر این صورت جرایم سنگینی برای سفارش دهنده در نظر می‌گیرند.»

وی افزود: «وقتی تخصیص حواله ارزی کالایی را دریافت می‌کنید تا انتقال ارز انجام شود، مدتی طول می‌کشد. همچنین تا شرکت خارجی سفارش را دریافت و آن را تامین و تولید کند و به شرکت حمل تحویل دهد، چند ماه این کالا روی آب خواهد بود. بعد از آن هم کالا به گمرک وارد می‌شود و تا زمان ترخیص حداقل ۵ تا ۶ ماه زمان خواهد برد. پس عملا در دو ماه این امکان برای وجود ندارد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =