هزینه‌ های انتقال فرآورده ‌های نفتی در دوران شیوع کرونا

طی ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ هزینه تحویل بسته‌های کوچک با ۱۹ درصد افزایش نسبت به‌سال ۲۰۱۹ به‌میزان ۳۸۰ میلیون‌دلار رسیده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، در کنار تمام مشکلاتی که شیوع کووید-۱۹ برای دنیا به‌همراه داشته است، شاید بتوان از افزایش وابستگی تولیدکنندگان از جمله تولیدکنندگان روانکار و مشتقات نفتی به‌ شرکت ‌های حمل‌ و نقلی به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین آن‌ها یاد کرد. چراکه درنتیجه این تغییرات،‌ خدمات حمل‌ونقل‌ محور بسیار گسترده‌تر شده است و این مسئولیت بیش از پیش برعهده صاحبان کسب‌وکارها قرار گرفته تا کنترل تخصصی‌تری روی هزینه‌های این بخش داشته باشند.

درهمین راستا ملیسا رانج «Melissa Runge» معاون فروش یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل نفتی طی برگزاری کنفرانس تصویری شورای بسته‌بندی محصولات نفتی در روز ۱۳ اکتبر گفت: «بسیاری از افراد معتقدند که هزینه حمل‌ونقلشان سال به‌سال یا ماه به‌ماه افزایش پیدا می‌کند؛ اما دلیل آن را نمی‌دانند. این درحالی است که فراگیری کرونا سبب شده تقاضای خرید کالا و خدمات در برخی از صنایع به‌شدت کاهش یابد؛ اما همین روند تاثیر معکوسی در تجارت ترانزیت داشته است. آن‌ها در تلاش برای تامین نیاز فروشگاه‌ها و مصرف‌کنندگانی هستند که به‌سرعت نیاز به‌رسیدن کالاهای جدید دارند؛ چرا که برای طیف گسترده‌ای از کالاها به‌میزان قابل توجهی شاهد افزایش تقاضا هستیم.»

به‌گفته رانج طی ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ هزینه تحویل بسته‌های کوچک با ۱۹ درصد افزایش نسبت به‌سال ۲۰۱۹ به‌میزان ۳۸۰ میلیون‌دلار رسیده است.

وی ادامه داد : این افزایش تقاضا سبب افزایش ظرفیت در گزینه‌هایی همچون وسایل نقلیه و رانندگان در بخش تحویل بسته‌های کوچک شده و همچنین سبب شده است بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل کالاهای سنگین به‌سمت تحویل این نوع از کالاها بروند.

این یعنی شرکت‌های حمل‌ونقلی تمایلی به‌جابه‌جایی محموله‌های بزرگ از جمله محموله‌های روانکار و نفتی را ندارند. درنتیجه ظرفیت کلی بازار افزایش یافته است؛ اما عوامل دیگری نیز برای بی‌ثبات شدن بازار وجود دارد. به‌عنوان مثال می‌توانیم به‌جنگ تجاری بین ایالات‌متحده و سایر کشورها یا فضای سیاسی که طی یک سال اخیر به‌دلیل نزدیک شدن به‌انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شاهد آن بودیم، اشاره کنیم.

اثر ترکیبی این روند به‌این ترتیب بوده که شرکت‌های حمل‌ونقل در موقعیت‌های بسیار سودمندتری نسبت به‌آنچه پیش از این در تعامل با مشتریان از آن بهره می‌بردند، قرار گرفته‌اند.

رانج گفت: «کووید سبب شده است وضعیت ظرفیت، تقاضا و زمان تحویل کالا به‌طور کامل وارونه شود و هرآنچه درمورد بازار زنجیره تامین تا پیش از این می‌دانستید، تحت‌تاثیر این همه‌گیری قرار گرفته است. سال ۲۰۱۹ را می‌توانستیم سال تامین‌کنندگان بدانیم؛ چرا که آن‌ها قدرت قرارداد بستن برای کنترل هزینه‌هایشان را داشتند؛ اما حالا در سال ۲۰۲۰ همه‌چیز به‌نفع شرکت‌های حمل‌کننده است. آن‌ها در جایگاه راننده‌ای قرار گرفته‌اند که هرچه می‌خواهد انجام می‌دهد.»

یکی از مواردی که به‌شدت تحت‌تاثیر این شرایط قرار گرفته است، ضمانت زمان تحویل کالاست که تا پیش از این حالت استانداردی داشت؛ اما از اوایل سال جاری این شرایط متفاوت شده و به‌نوعی در حالت تقاضا از سوی تامین‌کننده و عدم‌اطمینان از زمان قطعی تحویل کالا قرار گرفته است. از بین رفتن ضمانت به‌معنی عدم پرداخت هزینه‌هایی است که تا پیش از این در صورت عدم تحویل به‌موقع کالا از  سوی شرکت‌های لجستیکی پرداخت می‌شد.

ظاهرا نشانه‌ای نیز برای بازگشت ضمانت‌ها دیده نمی‌شود. قیمت‌ها هم به‌اشکال مختلفی در حال افزایش است و نرخ پایه نیز در سال‌های اخیر معمولا تا ۵ درصد افزایش می‌یافت؛ اما در سال جاری حدود ۶ درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین هزینه‌های سوخت برای حمل‌ونقل زمینی تا ۱۰۰ درصد و برای حمل‌ونقل هوایی تا ۷۰۰ درصد افزایش یافته است. البته به‌گفته رانج خبر خوب این است که به‌نظر می‌رسد شرکت‌های حمل‌ونقل بخشی از درآمدهای خود را درشرایط فعلی در راستای گسترش تعداد راننده‌ها، وسایل نقلیه و فناوری‌های خود به‌کار گرفته‌اند. اما نمی‌توان از موضوع سود بی‌سابقه آن‌ها درشرایط فعلی به‌سادگی عبور کرد.

وی افزود: «هزینه‌های حمل‌ونقل سر به‌فلک کشیده است و مشتریان تنها برای برخی هزینه‌های اضافی، میلیون‌ها دلار پرداخت  می‌کنند!»

مهم‌ترین توصیه او در پایان سخنانش این بود که نخستین‌گام برای کنترل هزینه‌، درک کردن آن است. بسیاری از شرکت‌ها توجهی به‌پیچیده بودن قیمت‌گذاری‌ها ندارند و تنها به‌دنبال هزینه نهایی خدمات هستند.

او توصیه کرد: «حتی اگر به‌مشاور نیاز دارید، از آن‌ها کمک بگیرید. درواقع هیچ‌مشکلی وجود ندارد که هزینه‌های حمل کالا را به‌چند بخش تقسیم کنید. باید  بدانید که حق دارید از ریز مخارج خود اطلاع حاصل کنید. هنگامی که قصد امضای قراردادی را دارید کاملا آن را بررسی و هزینه‌های سنگین را حذف کنید.»

وی در پایان یادآور شد وقتی شرکت‌ها به‌این موارد توجه می‌کنند و در پرداخت هزینه دقت کافی دارند، می‌توان انتظار داشت که تغییرات هوشمندانه‌ای در بخش لجستیک رخ دهد و شرکت‌های حمل‌ونقل مجاب به‌همکاری و اجرای تعهدات خود نسبت به‌شرکت‌هایی شوند که همچنان به‌حمل محموله‌های بزرگ نیاز دارند. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =