با توجه به‌ساختار موتورهای درون‌سوز باید گفت در اوایل روشن شدن، هم‌زمان با ورود سوخت به‌سیلندر هوای مورد نیاز نیز وارد سیلندر می‌شود تا با اختلاط سوخت و هوا، موتور بتواند روشن شود.

به گزارش «اخبار خودرو»،موتورسیکلت آپاچی RTR180 مدل 89 دارم و چندروزی است برای روشن شدن آن باید از ساسات استفاده کنم. آیا این امر نشان‌دهنده بروز خرابی در موتورسیکلت است؟ علاوه بر این سه روز است موتور بسیار داغ می‌شود و در مدت‌زمان نسبتا کوتاهی بوی سوختگی از بخش بالای موتور به‌مشام می‌رسد. این درحالی است که در نوع کارکرد موتورسیکلت مشکلی به‌وجود نیامده است. علت چیست؟

با توجه به‌ساختار موتورهای درون‌سوز باید گفت در اوایل روشن شدن، هم‌زمان با ورود سوخت به‌سیلندر هوای مورد نیاز نیز وارد سیلندر می‌شود تا با اختلاط سوخت و هوا، موتور بتواند روشن شود. وظیفه ساسات یا همان دریچه‌ مکانیکی نیز این است که هوای بیشتری را وارد سیلندر کند تا به‌رغم سرد بودن، موتور به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن روشن شود. بنابراین ساسات به‌این دلیل طراحی شده که در اوایل استارت در صبح‌ها، هوای مورد نیاز را وارد سیلندر کند و به راه‌اندازی بهتر موتور در زمان سرد بودن آن منجر شود. 
بر این اساس استفاده از ساسات به‌معنای خرابی یا معیوب بودن بخش یا قطعه‌ای در موتور نیست و صرفا جهت راه‌اندازی سریع‌تر موتور به‌کار می‌رود. اما باتوجه به‌اینکه موتورسیکلت شما دارای سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری است، افزایش دمای بیش از حد استاندارد موتور می‌تواند دو دلیل عمده داشته باشد. 1- همان‌طور که از ماهیت و ساختار موتورسیکلت‌های کاربراتوری برمی‌آید، برای کاهش دمای موتور تنها سیال مورد استفاده در چنین پیشرانه‌هایی روغن‌موتور است و اگر سطح روغن‌موتور کاهش یابد یا از سطح استاندارد خود پایین‌تر باشد، سبب افزایش دمای کاری موتور می‌شود. 
برای رفع چنین مشکلی باید میزان سطح روغن‌موتور بررسی شود و در صورت نیاز به‌مقدار آن افزوده شود و اگر سطح روغن استاندارد باشد، باید سیستم جرقه‌زنی مورد بررسی قرار گیرد. 
2- اگر سیستم جرقه‌زنی موتورسیکلت شما از حالت تنظیم خارج شود و اصطلاحا نامیزان کار کند، چنین مشکلی را به‌وجود می‌آورد. به‌عبارت دیگر اگر از شمع نامناسب استفاده شود یا اینکه جرقه‌زنی موتور نامناسب باشد، سبب افزایش دمای موتور می‌شود. 
لازم به‌ذکر است استفاده از بنزین سوپر نیز در بالا بردن دمای موتور موثر خواهد بود و توصیه می‌شود از بنزین سوپر برای پیشرانه‌های کاربراتوری سطح پایین استفاده نشود. 
اما درپاسخ به‌بخش آخر سوال شما باید گفت افزایش بیش از حد دمای کاری موتور سبب معیوب شدن یا خرابی واشرهایی می‌شود که وظیفه آب‌بندی را برعهده دارند. به‌بیان ساده‌تر باید گفت اگر دما از حد استاندارد بیشتر شود، واشر قسمت بالای موتور که همان واشر درِ سوپاپ‌هاست و همچنین واشر بخش میانی که همان واشر سرسیلندر است، به‌اصطلاح می‌سوزد و بنابراین بوی سوختگی از این دو واشر بوده و برای برطرف کردن مشکل باید واشرها تعویض شود و موارد لازم برای جلوگیری از افزایش دمای غیر استاندارد موتور مد نظر قرار گیرد. 
این نکته را نیز فراموش نکنید که برخی راکبان موتورسیکلت‌ها به‌اشتباه تصور می‌کنند که اگر از سوخت با اکتان بالاتر چون بنزین سوپر استفاده کنند، قدرت موتورسیکلت‌شان بیشتر می‌شود. 
اما این درحالی است که موتورسیکلت‌های کاربراتوری باتوجه به‌تکنولوژی پایین‌تر ساخت، نیازی به‌سوخت با اکتان بالاتر ندارند و این مساله در فصل‌های‌ سرد سال منجر به‌افزایش دمای کاری موتور می‌شود. بنابراین همواره توصیه می‌شود از سیال مناسب یا همان روغن‌موتور مناسب برای موتورسیکلت استفاده شود تا دمای کاری موتور در حد استاندارد خود باقی بماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =