بنزین XP۱۰۰

شرکت دولتی نفت و گاز هندوستان بنزین جدیدی با درصد اکتان بسیار بالای ۱۰۰ معرفی کرده است که به‌باور مدیران این کمپانی «ظرفیت تغییر در بازی» تامین سوخت در منطقه را دارد. درحال حاضر بنزین عرضه‌شده در هندوستان درنهایت از اکتان ۹۱ بهره می‌برد. 

به گزارش «اخبار خودرو»، محصولی که به‌نام XP۱۰۰ شناخته می‌شود، در ابتدا قرار است در ۱۰ شهر اصلی هندوستان عرضه شود و دهامندرا پرادها، وزیر نفت و گاز این کشور این خبر را تایید کرد.

گفتنی است عدد اکتان یکی از معیارهایی است که عملکرد سوخت در پیشرانه خودرو یا صنایع هوایی را براساس آن می‌توان تحلیل کرد. هرقدر این عدد بالاتر باشد، سوخت انرژی نهفته بیشتری پیش از احتراق به‌صورت پتانسیل خواهد داشت.

پرادها گفت: «با استفاده از این سوخت، هند به لیگ کشورهای منتخب جهان پیوست که در آن‌ها بنزین با تعداد اکتان ۱۰۰ یا بالاتر به‌فروش می‌رسد. راه‌اندازی محصولات کلاس جهانی مانند XP۱۰۰ ثابت می‌کند که ما درارائه راه‌حل‌های انرژی‌محور موفق بوده‌ایم. این واقعیت که این راه‌حل‌ها با فناوری داخلی تولیدشده توسط دانشمندان ما به‌کار گرفته می‌شود، باعث افتخار است و این گام دیگری در راستای تحقق چشم‌انداز انرژی است و نخست‌وزیر در بخش انرژی به‌شدت به‌دنبال اجرای آن است.»

هند اویل نخستین شرکت نفتی در هند است که این بنزین با اکتان بالا را به‌بازار عرضه می‌کند و خودروسازان هندی مدت‌هاست که ادعا می‌کنند برای دستیابی به‌عملکرد بهتر و بهره‌وری بالاتر موتورهای مدرن استفاده‌شده در محصولاتشان، به این سوخت نیاز دارند.

این محصول با استفاده از فناوری بومی OCTAMAX و توسط مرکز تحقیق و توسعه ایندین اویل در پالایشگاه ماتهورا طراحی و تولید شده است. این نوع بنزین برای حرکت و ایجاد شتاب بیشتر و افزایش قابل توجه عملکرد و طول عمر موتور و همچنین کاهش مصرف سوخت طراحی شده است. 

این نوع بنزین از لحاظ عملکرد از استانداردهای IS-۲۷۹۶ فراتر رفته و همچنین در روند انتقال آن از سیستم انتقالی استفاده می‌شود که میزان انتشار آلایندگی در آن کاهش یافته است.

قرار است این بنزین در سال آینده میلادی در ۱۵ شهر هندوستان در دو فاز اجرایی عرضه شود.

در فاز نخست شهرهای دهلی، چاندیگاری، جاپور، آگرا، نویدا، گراگون، پونه، بودهیانا و احمدآبد هستند و در فروشگاه‌های منتخب عرضه می‌شود. در فاز دوم نیز قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ شهرهای چنای، بنگلور، حیدرآباد، کلکته و بوبانسوار شامل این طرح شوند. درحال حاضر تنها در ۶ کشور اروپایی (از جمله آلمان) و ایالات‌متحده بنزین با اکتان ۱۰۰ عرضه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =