باتری ‌های سیلد

باتری‌های سیلد (بدون نیاز به نگهداری) و باتری‌های غیرسیلد (اسیدی) که نیازمند توجه مداوم راننده هستند

به گزارش «اخبار خودرو»، فناوری باتری ‌ها طی سال‌ ها پیشرفت بسیاری کرده است و باتری‌های نسل جدید قابل مقایسه با باتری‌های قدیمی نیستند. درواقع فناوری به‌کار رفته در باتری‌های جدید خودرو اصولا کار را برای راننده راحت کرده است و این نوع باتری‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیازی به‌مراقبت‌های ویژه ندارند و درصورتی که برخی قوانین و قواعد از سوی راننده درمورد آن‌ها رعایت شود به‌راحتی بین ۳ تا ۵ سال فعال خواهند بود.

در این راستا میثم شاکر، فعال حوزه باتری می‌گوید: «از این نظر باید همواره باتری‌های سیلد (بدون نیاز به نگهداری) و باتری‌های غیرسیلد (اسیدی) که نیازمند توجه مداوم راننده هستند، بررسی شوند. باتری‌های غیرسیلد معمولا با مشکلاتی مانند تبخیر مواجه‌اند و این مورد درخصوص باتری‌های سیلد صادق نیست.»

کاهش تبخیر در باتری ‌های سیلد

وی افزود: «در باتری‌های قدیمی برای استحکام صفحات باتری از فلز آنتیموان استفاده می‌شد؛ اما در باتری‌های جدید از فلز کلسیم بهره گرفته شده است و استفاده از این فلز سبب می‌شود مشکلات مربوط به تبخیر در باتری‌ها به‌کمترین میزان برسد. همچنین درهای باتری‌های سیلد به‌صورت حلزونی طراحی شده‌اند تا بخار اسید (الکترولیت‌) با گردش در این مسیر حلزونی فرصت خنک شدن و به‌مایع تبدیل شدن را داشته باشد و دوباره به‌باتری بازگردد.»

دلیل برتری باتری ‌های سیلد نسبت به باتری‌ های اسیدی

شاکر در ادامه گفت: «برخی بر این باورند که باتری‌های اسیدی یا غیرسیلد نسبت به‌باتری‌های سیلد بهتر هستند. زیرا باتری‌های غیرسیلد به‌دلیل دسترسی به الکترولیت‌ باتری، عمر طولانی‌تری خواهند داشت. این درحالی است که به‌دلیل فناوری و جنس صفحات باتری‌های سیلد، اصولا نیازی به‌تنظیم الکترولیت‌های باتری وجود ندارد.»

این فعال حوزه باتری در آخر افزود: «از این نظر عدم دسترسی به‌الکترولیت ‌ها نه‌تنها ضعف باتری ‌های سیلد محسوب نمی‌شود، بلکه دلیل برتری این نوع باتری‌ها بر باتری‌های اسیدی، فناوری به‌ کاررفته در صفحات آن است. اصولا دلیل خرابی باتری‌های سیلد کاهش الکترولیت‌های آن نیست و بنابراین ضرورتی ندارد که ‌امکان دسترسی به‌درون باتری‌های سیلد وجود داشته باشد.»
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =