سرمایه ‌گذاری پورشه روی انواع سوخت‌ سنتتیک

صادقانه باید گفت اگرچه پیشرانه ‌های درون‌ سوز فعلا جایگاه خوبی دارند، اما در آینده با وضعیت متفاوتی در این بخش مواجه خواهیم بود. 

به گزارش «اخبار خودرو»، همه به ‌دنبال کاهش آلایندگی هوا هستند و احتمالا مدل‌ های الکتریکی و هیدروژنی در آینده حرف اول را در بازار خودرو خواهند زد. البته نشریه «Hagerty» در جدیدترین مقاله‌اش به‌تلاش‌ پورشه برای تولید انواع سوخت‌ سنتتیک پرداخته است. ژرمن‌ها می‌خواهند با این نوع سوخت‌ آینده خودروهای کلاسیک را تضمین کنند.

 اما مزیت‌ سوخت‌ سنتتیک نسبت به‌انواع دیگر آن چیست؟ برخلاف هیدروژن، این نوع سوخت‌ نیازی به‌خنک یا فشرده شدن در زمان حمل‌ونقل ندارد. پورشه به‌سادگی می‌تواند آن را در یک تانکر حمل کند و به پمپ‌بنزین‌های کنونی برساند و به‌همین دلیل نیازی به‌فراهم کردن زیرساخت‌های جدید دراین‌باره نیست. 

اولیور بلوم، مدیرعامل پورشه گفته است: «ما باور داریم سوخت‌ سنتتیک تولیدشده با انرژی‌های تجدیدپذیر پتانسیل تبدیل شدن به‌عنصری مهم در آینده را دارد و ۷۰ درصد خودروهایی که ما ساخته‌ایم هنوز در جاده‌ها تردد می‌کنند و در سال‌های آینده نیز خودروهای درون‌سوز همچنان در جاده‌ها حضور خواهند داشت.»  

اما اگر چنین مزیت‌هایی وجود دارد، چرا درگذشته از انواع سوخت‌ سنتتیک برای خودروها استفاده نمی‌شد؟ البته از لحاظ قیمت همچنان مشکلاتی در این بخش وجود دارد. درواقع هزینه بنزین سنتتیک یا مصنوعی حدود ۱۰ دلار در هر لیتر است که به‌ازای هر گالن حدود ۳۷دلار می‌شود.  درعین حال مدیر پورشه به‌دنبال کاهش این هزینه به‌زیر ۲دلار در هر لیتر است و او تخمین می‌زند حدود ۱۰ سال دیگر چنین امری محقق شود.

جدای از بحث قیمت و هزینه‌ها، دیدن اینکه یکی از مدیران ارشد پورشه به‌خودروهای درون‌سوز علاقه دارد، خوشحال‌کننده است. بلوم که به‌حفظ روح خودروهای کلاسیک متعهد است، در برابر خودروهای الکتریکی تسلیم نمی‌شود. به‌همین خاطر در پیام‌های پیشین خود وفاداریش نسبت به‌پیشرانه‌های درون‌سوز را اعلام کرده است. 

اوایل سال جاری پیش‌نمایشی از برنامه‌های الکتریکی‌سازی پورشه منتشر شد و در توسعه چنین محصولاتی احتمالا سرمایه هنگفت ۱۰ میلیاردیورویی صرف خواهد شد. طبق محاسبات پورشه، خودروهای پلاگین-هیبرید و الکتریکی تا سال ۲۰۲۵ نیمی از فروش این شرکت را به‌خود اختصاص خواهند داد؛ هرچند ژرمن‌ها می‌خواهند پیشرانه‌های درون‌سوز را زنده نگه ‌دارند. 

فرانک اشتفان‌والیسر، مدیر خودروهای اسپورت پورشه به «اتوکار» گفته که انگیزه این برند برای زنده نگه داشتن پیشرانه‌های درون‌سوز بسیار بالاست. به‌نظر می‌رسد پورشه برای این کار نیازمند اتخاذ برخی تصمیمات همچون هیبرید کردن آن‌هاست. 

والیسر گفته است که ترکیب پیشرانه‌های تنفس‌طبیعی با گشتاور دور پایین پیشرانه الکتریکی بسیار خوب خواهد بود و جفت کردن این دو می‌تواند تجربه سواری منحصربه‌فردی را به‌ارمغان آورد. صنعت‌خودرو درحال پوست انداختن است و قوانین دولتی همچنان بر سخت‌تر شدن استانداردهای آلایندگی پافشاری می‌کنند. 

خودروسازان نیز با پیشرانه‌های کم‌حجم‌تر، توربو، هیبرید و الکتریکی به‌استقبال چنین قوانینی رفته‌اند. درهرصورت این امکان وجود دارد که پیشرانه تنفس‌طبیعی نتواند همچون گذشته به‌حیات خود ادامه دهد، اما جفت کردن آن با واحد الکتریکی می‌تواند باعث افزایش طول عمرش شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =