بورس و بازار خودرو

میزان معاملات گروه خودرویی طی روز دوشنبه ۲۴ آذر بالغ بر ۲.۳میلیارد سهم و ارزش معاملات گروه خودرویی بالغ بر ۹۵۸میلیارد تومان بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، در آخرین روز از دادوستدهای گروه خودرویی در هفته گذشته، نمادهای این صنعت بورسی روند نزولی را طی کردند، به‌طوری‌که نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، پارس‌خودرو، بهمن‌دیزل، نیرومحرکه، گروه بهمن، صنایع ریخته‌گری ایران، سرمایه‌گذاری رنا، قطعات اتومبیل ایران، سایپا آذین، کرمان‌خودرو، مهرکام پارس، رادیاتور ایران، الکتریک‌خودرو شرق، لنت ترمز ایران، چرخشگر و سازه‌پویش منفی خوردند و درمقابل نمادهای ایران‌خودرو، آهنگری تراکتورسازی ایران، ایران‌خودرو دیزل، تولید محور خودرو، ایرکا پارت‌صنعت، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران و موتورسازان تراکتورسازی ایران مثبت شدند.

همچنین روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی ۱۹۳هزار نوبت معاملاتی، ۳.۶میلیارد سهم به ارزش ۱۶۹۹میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش کل بازار این صنعت بورسی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر ۲۸۸هزار میلیارد تومان شد. شاخص‌کل نیز با کاهش بیش‌از ۱۴هزار واحدی در تراز یک‌میلیون و ۴۱۳هزار واحدی قرار گرفت.

عملیات بازارگردانی؛ متهم اصلی ریزش شاخص

به‌رغم پیش‌بینی‌هایی که از رشد بورس در هفته گذشته می‌شد، نماگر اصلی بازار سهام کانال ۱.۵میلیون واحد را هم از دست داد و اکنون معامله‌گران امیدوارند دستکم کانال ۱.۴میلیون واحد از دست نرود. نگاه به رفتارهایی که در بازار رخ می‌دهد، نشان از آن دارد مجموعه‌ای از عوامل باعث بروز این وضعیت شده است.

برخی فعالان بازار، عملیات بازارگردانی را متهم اصلی این ریزش می‌دانند و معتقدند این عملیات بیشتر به‌مثابه نوسان‌گیری از بازار تبدیل شده است. عده‌ای دیگر نیز معتقدند عامل اصلی ریزش‌ها را باید در حجم عرضه‌هایی جست‌وجو کرد که این روزها توسط برخی از حقوقی‌ها انجام می‌گیرد.

رفتار فعالان بازار منطقی‌تر می‌شود

برخی دیگر از شایعات و هیجانات سوار بر بازار اما این‌بار معکوس‌شدن جهت معاملات را عامل ریزش می‌دانند و درنهایت برخی فعالان هم معتقدند پس از ریزش سنگین بازار و ورود برخی سرمایه‌گذاران در کف‌های قیمتی، حالا این افراد در حال شناسایی سود هستند. بنابراین رفتار هفته جاری فعالان بازار به احتمال زیاد با نگاه به عملکرد گزارش‌های ماهانه و سه‌ماهه، منطقی‌تر و به دور از هیجان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =