ماده اصلی ساخت ضدیخ

در هفته منتهی به ۱۸ دسامبر، کمبود عرضه منجر به‌رونق بازارهای متانول و MEG به‌عنوان ماده اصلی تولید ضدیخ در آسیا شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، مجله «پلاتس» گزارش می‌کند که تعطیلی غیرمنتظره چند واحد تولیدی به‌کمبود جهانی عرضه این محصولات دامن زد و منجر به‌رشد ۲۰ تا۳۰ دلاری متانول آسیا شد.

در واکنش به‌این تعطیلی‌ها که به‌دلیل مسائل فنی رخ داد، تمایل به‌خرید صعودی شد و از آنجا که قیمت‌ها در اروپا و ایالات‌متحده حول و حوش ۴۰۰ دلار در تن ارزیابی می‌شوند، فروشندگان خاورمیانه ترجیح می‌دهند محصولات خود را به‌جای آسیا به‌اروپا ارسال کنند.

متانول هند با قیمت حدود ۳۶۰ تا ۳۷۰ دلار در تن همچنان در میان مناطق مختلف آسیا پیشتاز است. همین موضوع خریداران را وادار کرده است، پیشنهادات خود را برای خرید محموله‌های لحظه‌ای از کره‌جنوبی تا ۳۶۰ دلار در تن بالا ببرند.

با این حال این قیمت‌ها برای فروشندگان جذاب نیست؛ زیرا سطح موجودی متانول در کره‌جنوبی (به‌جز پیونگ‌تائک) بسیار پایین است. درجنوب شرق آسیا، به‌جز در سنگاپور عموما تقاضا برای این ماده محدود بود.

با این حال پیشنهادی به‌ارزش ۳۵۰ دلار در هر تن نتوانست نظر فروشندگان را جلب کند. در اندونزی، تولیدکنندگان بیودیزل همچنان منتظر پرتامینای شرکت دولتی نفت و گاز کشور هستند تا سهم تولید بیودیزل هر تولیدکننده را تعیین کند. متانول یکی از مواد اولیه پالم‌متیل‌استر (PME) است و حدود ۱۰تا ۱۳درصد از متانول صرف ساخت PME می‌شود.

وزارت انرژی اندونزی در ۱۶ دسامبر اعلام کرد که ممکن است تخصیص PME برای سال آینده را از برنامه اولیه ۹.۲ میلیون‌ هزارلیتر به ۸.۵ میلیون‌هزار ‌لیتر کاهش دهد. بهای متانول CFR کره‌جنوبی با ۳۶ دلار افزایش نسبت به هفته گذشته، برابر با ۳۶۱ دلار در هر تن ارزیابی شد. بهای هر تن متانول CFR چین نیز ۲۱ دلار افزایش یافت و به ۳۰۱ دلار رسید.

 بالاترین قیمت MEG از ماه مارس

کمبود عرضه، بهای مونواتیلن‌گلایکول را به‌بالاترین مقدار خود از ماه مارس تاکنون رساند. برای نخستین بار از ماه فوریه تا الان، سطح موجودی MEG انبارهای چین به‌زیر یک‌میلیون تن کاهش یافت.

مطابق با داده‌ها، موجودی بنادر چین حدود ۹۷۶ هزار تن ارزیابی شده که ۲۰ تا ۳۰ هزار تن کمتر از هفته گذشته است. معاملات آتی ماه می ۲۰۲۱ در بورس کالای دالیان با افزایش ۵۳ یوانی به ۴ هزار و ۲۳۳ یوان در تن رسید.

افزایش قیمت PTA و MEG منجر به‌رشد ۵ دلاری قیمت PET در پایین‌دست و رسیدن قیمت آن به ۷۲۵ دلار در تن FOB شرق آسیا شد. محدودیت تعداد کانتینرهای در دسترس سبب شد خریداران ترجیح دهند PET را براساس CFR خریداری کنند و این در حالی است که فروشندگان مایلند این ماده را براساس FOB بفروشند. محموله‌های ۱۵ تا  ۳۰ روز آینده مونواتیلن‌گلایکول CFR چین با حجم استاندارد یک هزار تن با حدود ۲۳ دلار افزایش هفتگی، برابر با ۵۲۲ دلار در هر تن معامله شد. هر تن مونواتیلن‌گلایکول CFR جنوب شرق آسیا نیز ۵۲۸ دلار داد و ستد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =