خودروسازان

برای صنعت‌ خودرو بریتانیا ناکامی در رسیدن به توافق پیش از فرجه مشخص‌ شده می‌ تواند چنان دردناک باشد که بسیاری از مدیران خودرویی به‌ هیچ عنوان حاضر نیستند خروج بدون توافق را به‌عنوان یک امکان در نظر بگیرند

به گزارش «اخبار خودرو»، ژانویه گذشته، چهارسال بعد از یک همه‌پرسی‌ که در آن اکثر مردم بریتانیا به‌برگزیت رای دادند، این کشور به‌طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد. هرچند این جدایی چندان بی‌دردسر و دوستانه نبوده و مدتی طولانی است که دو طرف در حال چک و چانه زدن برای رسیدن به‌یک پیمان تجارت آزاد با یکدیگر هستند و اگر تا شب سال نو به‌وقت بروکسل به‌توافقی دست پیدا نکنند، این احتمال وجود دارد که هر دو سوی کانال مانش دچار دشواری‌های اقتصادی مشهودی بشوند. 

گزینه فاجعه ‌آمیز

به‌طور مشخص برای صنعت‌خودرو بریتانیا، ناکامی در رسیدن به‌توافق پیش از فرجه مشخص‌شده می‌تواند چنان دردناک باشد که بسیاری از مدیران خودرویی اصلا حاضر نیستند خروج بدون توافق را به‌عنوان یک امکان در نظر بگیرند. 

مایک هاوز، مدیرعامل انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو در بریتانیا (SMMT) در پست جدیدی که در وبسایت این انجمن آورده، نوشته است: «نرسیدن به‌یک پیمان تجاری برای صنعت‌خودرو، برای کارگران این بخش و خانواده‌هایشان چیزی کمتر از یک فاجعه تمام‌عیار نیست و چنین چیزی به‌معنی یک شکست بزرگ در حکومت‌داری است. ساده بگویم چنین چیزی اصلا نباید جزو گزینه‌ها باشد.» 

انجمن خودروسازان اروپایی نیز در توصیف احتمال خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا از عبارت «فاجعه‌آمیز» استفاده کرده و در وبسایت خود نوشته است: «هیچ صنعت دیگری نیست که به‌اندازه خودروسازی اروپا با زنجیره تامین پیچیده‌ای که در سراسر کشورهای اروپایی گسترده شده و به نقل و انتقال در لحظه نیازمند است، از ناکامی در رسیدن به توافق لطمه بخورد.»

اختلال در سودآوری

به‌گفته میامی سونگ، اقتصاددان ارشد موسسه «کراس‌بوردر سولوشنز» آنچه بیش از هر چیز قابل توجه است، موانع اقتصادی‌ هستند که سلامت خودروسازان و تامین‌کنندگان را به‌خطر می‌اندازند و همچنین ثبات قیمت را برای مشتریان برهم می‌زنند. 

به‌گفته سونگ: «مخلص کلام این است که اگر با برگزیت بدون توافق مواجه شویم، کل صنعت‌خودرو می‌تواند به‌خاطر افول صادرات اتحادیه اروپا تضعیف شود. اگر به‌توافق تجاری‌ نرسیم با موقعیتی مواجه خواهیم شد که طرفین در آن مجبور به‌افزایش تعرفه‌ها خواهند بود و افزایش تعرفه‌ها در هر دو سو به‌بالا رفتن قیمت تولید منجر خواهد شد و علاوه‌بر مختل کردن زنجیره تامین، سودآوری واقعی تولیدکنندگان را به‌خطر خواهد انداخت.» 

انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو هشدار داده است که درصورت نرسیدن به‌یک توافق، تولید خودرو ظرف پنج سال در بریتانیا تا ۲ میلیون دستگاه کاهش خواهد یافت و اعمال تعرفه‌ها به‌معنی ضرر ۵۵.۴ میلیارد پوندی صنعت‌خودرو بریتانیا تا سال ۲۰۲۵ است و تولید سالانه خودرو در این کشور نیز به زیر یک میلیون دستگاه خواهد رسید. 

خودروسازان اروپایی نیز کمتر از همتایان بریتانیایی خود نگران نیستند. طبق گفته انجمن خودروسازان اروپایی (ACEA) ۵۱ درصد از تمام خودروهای ساخت بریتانیا که از این کشور صادر می‌شود، توسط مشتریان مقیم اتحادیه اروپا خریداری می‌شوند. از سوی دیگر ۸۵ درصد خودروهای وارداتی به‌بریتانیا نیز ساخت اروپا هستند.

اقدامات احتیاطی

خودروسازان متعددی هستند که از قبل برنامه‌هایی را برای خروج بدون توافق اعلام کرده‌اند یا دست به اقداماتی زده‌اند. از جمله نیسان که سال قبل اعلام کرد کارخانه‌های خود را در بریتانیا تعطیل خواهد کرد و جگوار-لندروور که گفتند تولید خود را به‌جای بریتانیا در اسلوواکی افزایش خواهند داد. 

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی درباره تعطیلی احتمالی هوندا در بریتانیا منتشر شده بود و شرکت‌های مینی و گروه خودروسازی PSA نیز از امکان توقف تولید در بریتانیا خبر داده‌اند.

بریتانیا گرچه تاکنون با اتحادیه اروپا به‌توافق نرسیده، اما توانسته است با ژاپن، سنگاپور و ویتنام وارد پیمان تجاری شود. اما به‌گفته سونگ مساله اصلی فراتر رفتن از مسائل مربوط به‌تعرفه است.

به‌گفته او «درصورت نداشتن توافق تجاری حتی ممکن است با موانعی غیر از تعرفه مواجه شویم و این می‌تواند خریداران خودرو را به‌شـــدت تحت‌تاثیر قرار دهد.» 

شکی نیست که همه تولیدکنندگان اروپایی و بریتانیایی چشم به‌مذاکرات بین مقامات خود دارند و امیدوارند در روزهای باقـــی‌مانده توافقی اثرگــــذار و مناسب حاصل شود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =