شاهین

به‌گفته قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سایپا انتخاب تیپ شاهین برعهده خریداران است و به‌صورت اختیاری خواهد بود؛ مشتریان می‌توانند در زمان صدور دعوتنامه، هرکدام از تیپ‌های شاهین را که تمایل دارند، انتخاب کنند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، باتوجه به برخی پیش‌ بینی ‌ها، ویژگی‌ ها و برتری های منحصر به ‌فرد «شاهین» باید گفت این خودرو گران‌تر از دناپلاس‌توربو دنده‌ای در بازار به فروش خواهد رسید. درچنین شرایطی باید انتظار داشت شاهین با قیمتی بیش‌از ۳۵۰میلیون‌تومان به فروش برسد. انتظار می‌رود شاهین باتوجه به امکانات، بتواند جایگزین مناسبی برای سراتو مونتاژی در بازار کشور باشد.

در هفدهمین نمایشگاه خودرو در تیرماه۹۷ که در شیراز برگزار شده بود، انتشار یک خبر مهم توسط سایپا باعث شد آینده خودروسازی کشور تا حدودی روشن شود. این خبر با رونمایی محصول جدید سایپا یعنی «رهام» بود که بعد از مدتی به شاهین تغییرنام یافت. پس از آن، سایپا در دی‌ماه ۹۷ و در جریان سومین نمایشگاه خودرو تهران، باردیگر شاهین را در معرض دید عموم قرار داد.

تولید شاهین باعث شد سایپا تمرکز خود را بر تولید محصولات با درصد داخلی‌سازی بالا قرار دهد. یکی از این محصولات، پروژه‌ SP۱۰۰ است که تامدتی متوقف شده بود.

قرار بود سایپاشاهین اواخر سال ۹۸ به بازار کشور بیاید اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و عرضه آن به سال ۹۹ موکول شد. بنابراین گروه خودروسازی سایپا در دو ماه اخیر فروش این خودرو را در یکی از پیش‌فروش‌های خود استارت زده است و طبق اعلام مسئولان شرکت در زمستان تحویل  خواهد شد.

گروه خودروسازی سایپا از هفته سوم مهرماه، تولید آزمایشی شاهین را در فازهای جداگانه، آغاز کرد که همچنان ادامه دارد. ازسوی‌دیگر مسئولان این شرکت خودروسازی بزرگ به خریداران شاهین وعده داده‌اند این محصول جدید را در موعد مقرر و با امکاناتی که قبلا اعلام کردند، تحویل خواهند داد. یعنی شاهین اوایل زمستان ۹۹ و در دو تیپ‌های شاهین S و شاهین G به بازار خواهد آمد. مشخصات تیپ‌های سایپا شاهین از نظر امکانات رفاهی و آپشن با یکدیگر متفاوت است. 

شاهین S نسخه کم‌آپشن این خودرو است که سایپا ۴آپشن سانروف، مولتی‌مدیا، مانیتور، دوربین دنده‌عقب، تهویه اتومات و دکمه‌های کنترلی روی فرمان را حذف کرده است. نسخه فول‌آپشن این خودرو نیز با نام شاهین G عرضه خواهد شد. 

شاهین G علاوه‌بر ۴‌آپشنی که از مدلS حذف شده است، دارای امکاناتی مانند دو ایربگ برای سرنشینان جلو، استارت‌دکمه‌ای، سیستم ورود بدون‌کلید، سیستم تهویه مطبوع اتومات، سانروف، مولتی‌مدیا ۷‌اینچی، سنسور پارک‌عقب، چراغ روز، نمایشگر تعویض‌دنده، باز شدن درها هنگام تصادف، چراغ هدایت تا منزل و قفل اتوماتیک درها در سرعت بالای ۱۰کیلومتر بر سرعت خواهد بود.

همچنین به‌گفته قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سایپا انتخاب تیپ شاهین برعهده خریداران است و به‌صورت اختیاری خواهد بود؛ مشتریان می‌توانند در زمان صدور دعوتنامه، هرکدام از تیپ‌های شاهین را که تمایل دارند، انتخاب کنند. 

این موضوع زمانی مطرح شد در هفته اول مردادماه، سایپا برای نخستین‌بار اعلام کرد شاهین را در دو تیپ مختلف روانه بازار خواهد کرد. اما از آن‌جاکه در پیش‌فروش شاهین، نام هیچ‌کدام از این دو تیپ اعلام نشده بود، تحویل این خودرو به مشتریان را با تردیدهایی همراه کرد. 

تابستان ۹۷، برای اولین‌بار سایپا دست‌به انتشار مشخصات فنی و آپشن‌های سایپا رهام زد. سایپا در آن زمان، می‌خواست نسخه دنده‌ای رهام را در ۲ تیپ و نسخه اتومات رهام را در ۴‌تیپ عرضه کند. اما به مرور زمان، سایپا همه‌چیز را تغییر داد! یعنی هم نام رهام به شاهین تغییر یافت و هم موتور M۱۵TC توربو را جایگزین موتور BM۱۶ که ۱۶۰۰سی‌سی و تنفس طبیعی بود، کرد. باتمام این تفاصیل باید گفت شاهین با موتور ۱۵۰۰توربو شارژ با ۱۰۸اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۵نیوتون‌متر قرار است که به بازار عرضه شود. 

در شرایط کنونی بازار خودرو، در حالی شورای رقابت قیمت خودرو جدید سایپا را حدود ۲۶۵میلیون‌تومان تعیین کرده که فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند قیمت این خودرو بعد از عرضه به بازار حداقل بین ۳۵۰ تا ۳۶۰‌میلیون‌تومان خواهد بود. ازسوی‌دیگر بازار خودرو این روزها شرایط بسیار متفاوتی دارد و فاصله معناداری بین قیمت کارخانه و بازار دیده می‌شود. به همین دلیل اکثر کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند با عرضه نخستین سری شاهین که اسفندماه خواهد بود، قیمت این خودرو جدید در بازار افزایش قابل‌توجهی پیدا کند. اتفاقی که شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل آن را تشنه بودن بازار به خودرو جدید اعلام کرد. 

ازسوی‌دیگر با ورود شاهین به بازار می‌توان شاهد اتفاق‌های خوب در حوزه تولید خودرو بود؛ یکی از موضوعاتی که به شدت بازار از آن رنج می‌برد محصولات قدیمی است؛ مردم همواره قیمت فعلی خودروها را با قیمت‌های گذشته آن مقایسه می‌کنند و همین موضوع باعث نارضایتی مردم شده است. بنابراین با ورود خودروهای جدید به بازار، مردم برای خرید خودرو انگیزه بیشتری پیدا خواهند کرد.

همچنین باید گفت خودرو شاهین، ویژگی‌های زیادی نسبت‌به خودروهای تولید داخل و حتی از نظر فنی سطح بالاتری نسبت‌به خودرو دنا دارد. البته به‌رغم کاهش قیمت خودرو اما پیش‌بینی می‌شود شاهین با قیمت ۳۵۰ تا ۳۶۰میلیون‌تومان در بازار خریدوفروش شود و اختلاف قیمت ۱۰۰میلیونی با نرخ کارخانه داشته باشد.

درحال‌حاضر دناپلاس توربو دنده‌ای در بازار حدود ۳۳۰‌میلیون‌تومان است اما از آنجا که شاهین یک سر و گردن از دنا بالاتر است احتمالا قیمت اولین سری خودروهای شاهین، بیشتر از محصول ایران‌خودرو یعنی دناپلاس توربو دنده‌ای باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =