پالایشگاه‌

هفته گذشته مقامات محلی استان آمور روسیه در یکی از دورترین نقاط خاور دور اعلام کردند که برای تولید روغن ‌پایه گروه یک پالایشگاهی در این نقطه افتتاح شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، دولت روسیه در روز ۱۴ دسامبر پروژه ۲۵ میلیون‌روبلی (معادل ۳۳۴ هزار دلار) را معرفی کرد که طی آن ظرفیت تبدیل سه‌هزار تن روغن سوخته و ۶۰۰ تن سایر زباله‌های آلوده به‌مواد پتروشیمی در سال ایجاد شده است. 

با این حجم از روغن بازیافتی پالایشگاه آمور توانایی تولید سالانه دو هزار تن روغن ‌پایه گروه یک و حدود ۶ هزار تن به‌شکل روزانه خواهد داشت. در روسیه، روغن ‌پایه‌ های از  نوع I-12 ،I-12A و I-20 عمده مصرف را تشکیل می‌دهند و این سه نوع روغن ‌پایه‌ ساده گروه یک به‌حساب می‌آیند که بدون حضور ادتیو در مکانیزم‌های قدیمی و تجهیزات صنعتی که به روغن‌ هایی با خاصیت ضد اکسیداسیون و ضدخوردگی خاصی نیاز ندارند، خدمات ارائه می‌ کند. 

این سه نوع روغن عمدتا به‌عنوان روانکارهای صنعتی در یاتاقان دوک نخ‌ریسی یا در دوک‌ آستردوز پرسرعت اما کم‌فشار به‌عنوان بخشی از تجهیزات صنعت نخ و پارچه و همچنین در کاربردهای خودرو و راه‌آهن استفاده می‌شوند. یک مقام مسئول در شرکت بهره‌برداری از سایت «Amurekoresurs» اعلام کرد که مشتریان اصلی آن‌ها می‌توانند شرکت‌های حمل‌ونقل موتوری و راه‌آهن در آمور باشند. 

این پالایشگاه در منطقه صنعتی بلوگورسک، شهری در نزدیکی مرز روسیه با چین قرار گرفته است. بودجه این پروژه با سرمایه شرکت توسعه شرق دور روسیه و بخش دیگری از سرمایه‌گذاران خصوصی تامین شده است و شرکت Amurekoresurs همچنین روغن‌های سوخته فرآوری‌شده را در محل جمع‌آوری و حمل می‌کند.

علاوه‌بر روغن‌پایه، این شرکت ادعای در اختیار داشتن فناوری بازیافت و تولید  سوخت‌های سنتتیک، هیدروژنی و قیر مورد استفاده برای راه‌سازی و بام‌سازی را دارد. براساس برخی تخمین‌ها، روسیه سالانه بیش از یک میلیون تن روغن سوخته تولید می‌کند؛ اما تنها بخش کوچکی از این مقدار تصفیه می‌شود. بزرگ‌ترین پالایشگاه روغن تصفیه این کشور توسط شرکت خصوصی Rosa-1 در شهر ریازان احداث شده است و می‌تواند حداکثر 24 هزار تن انواع مختلف روغن‌پایه گروه یک را در سال تولید کند.

درواقع اکثر پالایشگاه‌های تولید روغن‌پایه گروه یک در حال تبدیل شدن به‌مینی‌پالایشگاه‌های تصفیه روغن سوخته هستند. باوجود اینکه روسیه جزو کشورهایی محسوب می‌شود که کماکان به‌روغن‌پایه گروه یک نیاز دارند، پالایشگاه‌های اصلی این کشور روند تولید سطوح پایین روغن‌پایه را متوقف کرده و در حال متمرکز شدن روی گروه دو به‌بالا و خصوصا گروه سه و همچنین سنتتیک‌ها هستند تا بتوانند نیازهای آتی را برطرف کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =