کد خبر: 232706
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
صنعت‌ خودرو

قالب و ابزار تغییرات مهندسی، یکی از موضوعات اصلی است که در گذشته موجب طراحی مجدد قالب می‌شد، اما امروزه با استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی و هماهنگی‌هایی که بین بخش‌های مختلف صنعت قطعه‌سازی انجام می‌شود، این تغییرات به حداقل رسیده است.

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه، ۰۸ دی ماه ۱۳۹۹) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « فولادی که به‌ صورت متداول در محصولات داخلی ما استفاده می‌شود » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، سردبیر روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

در هفته پایانی آذرماه بود که از مشکل بدنه در صنعت خودرو گفتیم و از زبان اهل فن نوشتیم فولادی که به‌ صورت متداول در محصولات داخلی ما استفاده می‌شود، فولاد نرمی است که ۳۵۰مگاپاسکال تحمل دَمش دارد؛ درحالی‌که حتی در خودروهای ارزان و اقتصادی اروپایی و ژاپنی، فولادهایی به کار رفته که ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاپاسکال تحمل دَمش دارند. این را نیز گفتیم که  ۷۰ درصد ایمنی خودرو به همین مواد تشکیل‌دهنده بدنه برمی‌گردد.

به فاصله کمی از انتشار این مطالب، سایپا اعلام کرد فرآیند بدنه ‌سازی «شاهین» با ورق ‌هایی انجام می‌شود که تا چندی پیش، استفاده از این آلیاژها در صنعت خودرو کشور مرسوم نبود و خودروسازان ما از این لحاظ نسبت به خودروسازان جهانی به‌راستی از قافله باز مانده بودند. 

اما استفاده از ورق‌های جدید برای تولید بدنه و سازه شاسی باعث شده است فرآیند پرس‌کاری و اتصال اجزای بدنه در «شاهین» نسبت به سایر محصولات تولیدی ارتقا پیدا کند و با توجه به نوع آلیاژ استفاده‌شده در این ورق‌ها حتی نقاط جوش این خودرو متفاوت از سایر محصولات داخلی است.

براین اساس، «شاهین» به‌عنوان ایمن‌ترین خودرو ملی شناخته می‌شود و توانسته است از تست‌های تصادف ECE سربلند بیرون آید که این مهم نویدبخش ارتقای سطح کیفیت تولید اتاق خودروها در کشور خواهد بود.

از سوی دیگر نیز ایران‌خودرو از تبدیل قالب‌های «چدنی-فولادی» به «فولادی» و دستیابی به ایمنی بالای بدنه در پروژه «تارا» ‌خبر داد.

بنا بر اعلام ایران‌خودرو، استفاده حداکثری از ورق‌های تولید داخل با استاندارد مورد نیاز صنعت خودرو و سهم اندک ورق‌های خارجی که منتج به ایمنی خودرو در سطح استانداردهای جهانی شود، مد نظر بوده است و نوع قالب‌های ریخته‌گری و پلیمری هم در خودرو «تارا» تغییر کرده‌اند؛ به‌نحوی‌که با استفاده از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید و بسیارپیشرفته، قالب‌سازی به روش مدرنی انجام شده و از تجهیزات جدیدتری استفاده می‌شود. 

قالب و ابزار تغییرات مهندسی، یکی از موضوعات اصلی است که در گذشته موجب طراحی مجدد قالب می‌شد، اما امروزه با استفاده از نرم‌ افزارهای شبیه ‌سازی و هماهنگی ‌هایی که بین بخش‌ های مختلف صنعت قطعه سازی انجام می‌شود، این تغییرات به حداقل رسیده است.

هرچند سرعت تولید این قالب‌ها را نمی‌توان با قالب‌های پرسی مقایسه کرد، اما خودروسازان در تلاش هستند تا پایان امسال، سطح خودکفایی این قالب ‌ها را به بالای ۹۰ درصد برسانند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
    1 0
    صنعت تش گرفته ایران بعد از چهل سال شروع به پیشرفت کردن کرده که یعنی به مردم بگه من بعد از چهل سال تحریم الان دارم پیشرفت می کنم باید مردم به من افتخار کنند صنعت خودروسازی تو ایران بیشتر شبیه یه پوفکی است که هیچ کس بهش هیچ توجه ای نمی کند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =