سایپا

فاصله قیمت کارخانه و بازار در برخی محصولات سایپا به حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان رسیده است

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته طرح پیش‌فروش یک ‌ساله ۹ مدل از محصولات گروه خودروسازی سایپا آغاز شد. هدف سایپا از اجرای این طرح، پیاده‌سازی سیاست وزارت صمت در تنظیم بازار خودرو و توزیع عادلانه آن است. سایپا این ‌بار هم خودروهایی همچون ساینا دنده‌ای، کوییک دنده‌ای، تیبا۲، تیبا صندوق‌دار، سایپا۱۵۱،‌ کوییک‌آر،‌ شاهین، نیسان تک‌سوز آپشنال و نیسان دوگانه‌سوز را روی خط فروش برده است؛ خودروهایی که زمان تحویل آن‌ها عمدتا بهار سال آینده است.

در پیش‌ثبت‌نام این طرح نیز مانند طرح‌های اخیر فروش خودرو در کشور، مبلغی دریافت نمی‌شود. اما پس از قرعه‌کشی، اسامی منتخب ۷۲ ساعت فرصت خواهند داشت با واریز مبلغ علی‌الحساب، نسبت‌به تکمیل ثبت‌نام خود اقدام کنند. استمرار سایپا در اجرای این طرح‌ها و روند پایدار عرضه و تحویل به کاهش اختلاف قیمت محصولات این خودروساز در کارخانه و بازار انجامیده است.

نقطه تلاقی قیمت‌های کارخانه‌ و بازار

فاصله قیمت کارخانه و بازار در برخی محصولات سایپا مانند وانت پراید و کوییک دنده‌ای به حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان رسیده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این فاصله کمتر از این نیز خواهد شد؛ زیرا از یک‌سو موعد انتقال قدرت در آمریکا نزدیک است که با ریزش احتمالی قیمت‌ها در بازار همراه خواهد بود و ازسوی‌دیگر، قیمت‌های جدید خودروسازان برای سه‌ماهه چهارم سال افزایش خواهد یافت.

مساله قیمت در محصولات جدید

تفاوت قیمت کارخانه و بازار در بخش محصولات پرتیراژ کاهشی شده، اما پیش‌بینی‌ها درخصوص محصولات جدید چیز دیگری است. به‌عنوان‌مثال، شورای رقابت، قیمت خودرو «شاهین» را حدود ۲۶۵میلیون تومان تعیین کرده است، اما فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند، قیمت این خودرو بعد از عرضه به بازار حداقل بین ۳۵۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان خواهد بود. 

در این زمینه باید گفت خودرو شاهین، ویژگی‌های بسیاری نسبت‌به خودروهای تولید داخل دارد و حتی از نظر فنی نیز نسبت به خودروهایی مانند دنا برتر است. از این رو، پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت این خودرو در بازار دور از ذهن نیست و اختلاف حداقل ۱۰۰میلیون تومانی محتمل است. 

از این رو، برخی کارشناسان معتقدند شورای رقابت برای خودرو شاهین قیمت پایینی در نظر گرفته است چراکه پیش از این فعالان بازار تصور می‌کردند شاهین حدود ۳۰۰میلیون تومان در کارخانه قیمت خواهد خورد. البته دناپلاس هم در بازار حدود ۳۰۰میلیون تومان قیمت دارد و شاهین از دنا به‌روزتر است.

حاشیه بازار؛ ملاکی برای خودروهای گران‌تر

قیمت حاشیه بازار شاید معیار خوبی برای قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ و نسبتا ارزان‌تر کارخانه نباشد، اما درخصوص خودروهای گران‌تر که درمیان محصولات خودروسازان خصوصی، همتایان چینی دارند و بازارشان رقابتی‌تر است، می‌توان سنجید این خودروها در بازار آزاد تا چه قیمت ارزش‌گذاری خواهند شد و خواهان خواهند داشت.

نایب ‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این باره گفته است: «خودرو شاهین از نظر ظاهر و تجهیزات سطح بالاتری نسبت‌به سایر خودروهای تولید داخل دارد. ازهمین رو پیش‌بینی می‌شود قیمت شاهین در بازار به بیش‌از ۳۵۰میلیون تومان برسد.»

نعمت‌اله کاشانی‌نسب درباره این‌که قیمت خودرو شاهین در بازار بعد از عرضه چقدر خواهد شد، اظهار کرد: «اگر بخواهیم «شاهین» را با خودروهای موجود مقایسه کنیم، نزدیک ‌ترین خودرو به آن «دنا» است که البته به اعتقاد من شاهین به جهت ظاهر و تجهیزات برتری‌های بیشتری نسبت‌به دنا دارد.»

وی افزود: «باتوجه به ویژگی و برترهای منحصر به فردی که شاهین دارد، این خودرو گران‌تر از دنا در بازار به فروش خواهد رسید.» نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: «گروه خودروسازی سایپا، خودرو بسیار خوبی را طراحی کرده است. بدین جهت امیدواریم تولید آن در سطح گسترده‌تری صورت گیرد تا مردم بتوانند این خودرو جدید را خریداری کنند.»

وی تاکید کرد: «شاهین به‌زودی وارد بازار خودرو خواهد شد و یقینا می‌تواند به این بازار جنب و جوش بدهد، چراکه می‌تواند نظر خیلی از مشتریان را جلب و تامین کند.»

تلاش سایپا برای افزایش کمی و کیفی و تنوع ‌بخشی به تولید

وزارت صمت افزایش کمیت و کیفیت محصولات داخلی از مسیر رقابتی‌کردن فضای صنعت خودرو را هدف‌گذاری کرده است. در همین راستا، سایپا برنامه‌ریزی‌هایی برای تحقق این هدف‌گذاری در دستور کار قرار داده است که براساس آن در ۳ سال آینده، ۱۰محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد.

محصول جدید سایپا نیز که در زمستان جاری تحویل مشتریان خواهد شد، از لحاظ استاندارد در سطح مطلوب و بالایی قرار دارد و می‌تواند ۳ستارهکیفی استانداردهای اروپا را دریافت کند.

میزان ساخت داخل این محصول در فاز نخست تولید حدود ۸۵درصد اعلام شده است. این محصول ۱۵درصد ارزبری دارد و برنامه‌ریزی شده در مدت زمانی اندک به کمترین میزان ممکن برسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =