بازار خودرو

روند افزایش بهای خودروهای داخلی در بازار در حالی ادامه‌دار شده است که قیمت محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد با سرعت بیشتری نسبت‌به دیگر برندها رو به‌رشد است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودرو ایران با ورود به فصل زمستان همچنان شاهد نوسان قیمت، کمترین تعداد معامله و حباب قیمتی برای  برخی خودروهاست. شرایط این روزها باعث می‌شود بازار با روزهای طلایی خود فاصله چشمگیری داشته باشد. در این بین، فاصله قابل‌توجهی بین نرخ کارخانه و قیمت بازار برخی محصولات داخلی دیده می‌شود. هرچند این اختلاف بها در برخی خودروها به‌شدت کاهش یافته اما در محصولات دیگر به شدت بیشتر شده است. جهش پلکانی  قیمت خودرو در کارخانه که طی ۹ماه امسال و با مجوز شورای رقابت صورت گرفت، موجب شد حباب قیمت در بازار به مرور تخلیه شده و تقاضاهای کاذب نیز تا حدودی سرکوب شود.

اما نکته عجیب در بازار خودرو ایران  قیمت خودروهای مونتاژی است. برندهایی مانند رنو با مدل‌های رنو ساندرو، رنو تندر ۹۰ یا پارس‌تندر ۹۰ محصولات اقتصادی رنو هستند که تا پیش از سال ۹۷ توسط ایران‌خودرو و پارس‌خودرو تولید می‌شدند. حال قیمت این خودروها به‌دلیل توقف تولید ازیک‌سو و محبوبیت فوق‌العاده بین مشتریان ازسوی‌دیگر افزایش قابل‌توجهی یافته است. به‌طوری‌که اکنون برای خرید تندر۹۰ به ۳۵۰‌میلیون‌تومان بودجه نیاز دارید، معادل مبلغی که می‌توان مدل سال دناپلاس توربوشارژر ایران‌خودرو را خریداری کرد.

اگرچه درحال‌حاضر یکی از راه‌حل‌های مناسب برای کنترل افزایش روزمره قیمت در بازار داخلی- که ریشه در سیاست‌های پولی دارد- حذف شفافیت و ممنوعیت اعلام قیمت در فضای عمومی است اما گفته می‌شود حذف قیمت از سایت‌های اینترنتی مانند شکستن دماسنجی است که قطعا به درمان تب بیمار ختم نخواهد شد. 

حذف قیمت از سایت‌های اینترنتی یا آگهی‌ های خریدوفروش خودرو در سایت‌هایی مانند «باما»، «دیوار»، «شیپور» و غیره... راه‌حلی بود که البته چند ماه است در برخی حوزه‌های مختلف اعم از خودرو و مسکن اجرا می‌شود. 

اگر برای خریدوفروش خودرو تا ابتدای سال جاری، با گردش چند ساعته در سایت‌های خریدوفروش می‌توانستیم به قیمت تقریبی کالای موردنظر برسیم، الان باید ساعت‌ها و بلکه روزها تلاش کنیم. اتفاقی که متاسفانه دیگر تنها با بررسی سایت‌های اینترنتی قابل‌حل نیست و باید با تماس‌های تلفنی مکرر به‌دنبال خواسته خود بگردیم. 

هرچند این اقدام در برخی موارد نیز موثر واقع نمی‌شود و باید به‌صورت فیزیکی به آدرس‌ها مراجعه کرد. شیوه نادرستی که متاسفانه به جز هزینه برای مشتریان و خریداران کالا چیز دیگری ندارد.
ادامه یافتن این اتفاق در بازار خودرو می‌تواند همچنان به روند نوسانی قیمت‌ها دامن بزند و نه‌تنها مرهمی برای بازار خودرو نیســـت بلکه این بازار را هر روز ملتهب‌تر می‌کند. 

در چنین شرایطی تنها کسانی با فروشندگان و عاملان فروش خودرو تماس می‌گیرند که می‌خواهند قیمت خودروهایی را که دارند، بگیرند و خبری از خریدار واقعی در بازار نیست. درحالی‌که قبل از این شرایط، تنها با مراجعه به سایت‌های فروش خودرو می‌توانستند قیمت خودروها را تخمین بزنند و در این صورت خریداران واقعی برای خرید خودرو به بازار مراجعه می‌کردند.

صعود نسبی قیمت‌ها در چند روز اخیر باعث شده است محصولات هر دو گروه ایران‌خودرو و سایپا با قیمت‌های بسیار گران‌تری نسبت به روز قبل معامله شوند.

در گروه سایپا؛ پراید۱۳۱ با افزایش۲میلیونی؛ ۱۰۸میلیون‌تومان، تیبا صندوق‌دار با افزایش ۲میلیونی؛ ۱۱۸میلیون‌تومان، ساینا با افزایش ۳میلیونی؛ ۱۳۳میلیون‌تومان و کوییک با افزایش ۳میلیونی؛ ۱۴۴میلیون‌تومان در بازار قیمت‌گذاری شدند.

در گروه ایران‌خودرو نیز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۶میلیونی؛ ۱۹۵میلیون تومان،۲۰۷دنده‌ای با افزایش ۲میلیونی؛ ۲۷۹میلیون تومان، ۲۰۷ پانوراما با افزایش ۲میلیونی؛ ۳۰۸ میلیون‌تومان، پژوپارس با افزایش ۷میلیونی؛ ۲۰۶میلیون‌تومان، سمند LX با افزایش ۲میلیونی؛ ۱۷۸میلیون‌تومان، دنا معمولی با افزایش ۳میلیونی؛ ۲۶۰میلیون‌تومان و دناپلاس با افزایش ۷میلیونی؛ ۲۹۷میلیون‌تومان به نسبت روز گذشته قیمت‌گذاری شده‌اند.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =