دینام

در برخی موارد گفته می‌شود برای تست دینام، وقتی خودرو روشن است، سرباتری را جدا کنید. این کار بسیار اشتباه بوده زیرا در خودروهای جدید سبب آسیب و خرابی کامپیوتر خودرو خواهد شد

استفاده بهینه از باتری ازجمله موضوعات بسیار مهم است و توجه افراد بسیاری را به‌خود جلب می‌کند. البته در این زمینه چالش‌هایی نیز مطرح می‌شود، به‌عنوان‌مثال اینکه چرا باتری‌ خودرو از بین می‌رود یا چرا کمی پس از خرید، باتری به اصطلاح خالی می‌کند؟ این‌ موارد ازجمله موضوعاتی هستند که نیاز به بررسی دارند. اما آنچه در این بین باید به آن توجه کرد؛ ارتباط باتری با دینام و استارت خودرو است. زیرا این ارتباط باعث می‌شود یا باتری تا پایان عمر مفید خود کار کند یا زودتر از موعد معیوب شود.

در همین زمینه یک کارشناس حوزه برق و باتری خودرو با اشاره به اینکه چگونگی استفاده از باتری، طول عمر آن را تعیین می‌کند، به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «باتری با استارت زدن از بین نمی‌رود. خودروهای امروزی آپشن‌ها و ویژگی‌های بسیاری دارند بنابراین باید از باتری قدرتمند استفاده کنند. اما باید به‌این نکته‌ توجه داشت، اگر از این آپشن‌ها در شرایط غیراستاندارد استفاده شود، همین‌موضوع منجر به از بین رفتن باتری خواهد شد.»

حسن حقیقت، عضو هیات‌مدیره تعاونی باتری‌سازان تهران، در ادامه با اشاره به شیوه کار باتری خودرو توضیح می‌دهد: « نبود آموزش درست درباره استفاده صحیح  از خودرو و همچنین ناآشنایی با لوازم و قطعات آن باعث می‌شود برخی افراد ناگاهانه، خودرو یا برخی قطعات آن را به‌اصطلاح از بین ببرند. به‌عنوان‌مثال اگر خودرو را خاموش کنیم ولی کولر را روشن بگذاریم یا به‌طور مداوم اقدام‌به باز و بسته کردن شیشه‌های خودرو کنیم، این کارها سبب از بین رفتن یا ضعیف‌شدن باتری می‌شوند.»

وی می‌افزاید: «درمقابل؛ یک راننده حرفه‌ای ازآنجا که نسبت‌به مسائل فنی خودرو آگاهی دارد، پیش از خاموش کردن خودرو نسبت‌به این کارها اقدام می‌کند یعنی به‌عنوان‌مثال هم کولر را خاموش می‌کند و هم درصورت نیاز شیشه‌های خودرو را بالا می‌برد. با همین اقدامات معمولی و پیش‌پاافتاده یک باتری حداقل ۴ تا ۵ سال کارایی خواهد داشت و ازبین نمی‌رود.» 

حقیقت با اشاره‌به‌اینکه در  برخی کتاب‌های منتشرشده ازسوی منابع رسمی بعضی اطلاعات اشتباه درج شده است، اظهار می‌کند: «‌به‌عنوان‌مثال در برخی موارد گفته می‌شود برای تست دینام، وقتی خودرو روشن است، سرباتری را جدا کنید. این کار بسیار اشتباه بوده زیرا در خودروهای جدید سبب آسیب و خرابی کامپیوتر خودرو خواهد شد.»

وی می‌افزاید: «بارها از مسئولین درخواست کرده‌ایم این بخش را  در این کتاب‌ها حذف یا اصلاح کنند اما می‌گویند چون کتاب‌ها چاپ شده‌اند، نمی‌توان اقدامی انجام داد. این کار(جداکردن سرباتری) باعث می‌شود ۱۱۰ تا ۱۲۰‌آمپر دینام وارد مدار شود که سبب از بین رفتن باتری خودرو خواهد شد.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =