خودروسازان بخش تجاری

از یک‌سو بهمن ‌دیزل موفق به عرضه محصول پنج‌ ستاره شد و از سوی دیگر ایران‌خودرو دیزل سطح کیفی سه محصول خود را ارتقا داد

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودروهای سنگین از زمان بازگشت تحریم‌ها تاکنون بسیار نابسامان بوده و قیمت‌ها در آن شکل نجومی به خود گرفته است. علاوه‌بر این، عرضه در این بازار به‌شدت کاهش یافته و پاسخگوی تقاضای موجود در این بازار نبوده است. در همین راستا، برخی شرکت‌های خودروساز در بخش تجاری، با انجام اقداماتی سعی در تامین نیاز بازار حتی به شکل محدود داشته‌اند. موضوعی که باعث شد به‌رغم تحریم‌ها و خروج شرکای خارجی، تولید در بخش‌های مختلف کماکان ادامه داشته باشد و به‌طور کلی خطوط خودروسازان سنگین هرچند اندک اما به کار خود ادامه دهند. حال که برخی خودروسازان موفق شدند خطوط تولید خود را به‌رغم تمام مشکلات پابرجا نگهدارند، زمانی آن فرا رسیده است هم پاسخگوی تعهدات خود نسبت به تقاضای موجود باشند و هم نیم‌نگاهی به وضعیت کیفی خودروهای خود بیندازند. چراکه بعد از خروج خودروسازان اروپایی، مدل‌های ساخت داخل در گزارش‌های ماهانه مربوط به کیفیت خودروهای داخلی چندان امتیاز مطلوبی را به ثبت نرسانده‌اند.

افزایش کیفیت سه محصول داخلی

در راستای افزایش کیفیت محصولات داخلی، ایران‌خودرودیزل یکی از معدود خودروسازانی است که در یک سال اخیر توانسته کیفیت محصولات سنگین خود را افزایش دهد. البته پیش از این بهمن‌دیزل تجاری‌سازی بود که موفق به عرضه محصول پنج‌ستاره نیمه‌سنگین در کشور شد و کامیونت ایسوزو NMR85E به عنوان اولین کامیونت دیزلی در کشور 5 ستاره کیفی را کسب کرد. 

حال اما براساس گفته مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل، این شرکت در سال جاری توانست علاوه بر تحقق شعار جهش تولید، سطح کیفیت سه محصول خود را هم ارتقا دهد.

جواد توسلی‌مهر در این خصوص بیان کرد: «محصولاتی نظیر کامیون واگن‌هود با افزایش سطح کیفی از 2 به 3 ستاره، کشنده فوتون از 3 به 4 ستاره و نیز مینی‌بوس آریان از 2 به 3 ستاره، موفق شدند کارنامه این شرکت را در سال جهش تولید درخشان کنند.»

تلاش برای پاسخگویی به تقاضای بازار

به‌گفته توسلی‌مهر، ایران‌خودرو دیزل با ارتقای سطح کیفی و نگاه ویژه به بازار، درصدد پاسخگویی به تقاضایی است که به سمت این شرکت روانه می‌شود. این شرایط حاکی از آن است که بازار داخلی همچنان، فاکتور قیمتی را مدنظر قرار می‌دهد. 

این تجاری‌ساز کشور همچنین با سیاست‌گذاری صحیح در راستای تامین نیاز بازار و فعال‌کردن واحدهای متوقف‌شده وابسته‌به خود گام برداشته است. به این ترتیب، ایران‌خودرودیزل علاوه بر این‌که بازار را تحریک کرده، توانسته است باردیگر میزان فروش را افزایش دهد. در این خصوص توسلی‌مهر تاکید کرد: «شرکت ایران‌خودرودیزل حدود 2هزار میلیارد تومان به بازار خودروهای تجاری و باری تعهد دارد.»

وی همچنین با تاکید این تعهد تصریح کرد: «درحال‌حاضر ۱۵۰۰دستگاه واگن‌هود، ۲۱۵ دستگاه اتوبوس و تعدادی مینی‌بوس و ون در برنامه تولید قرار دارد.» 

پیش‌بینی رشد 400 درصدی تولید تا پایان سال

در شرایطی که تولید خودروسازان تجاری کشور بسیار کاهش پیدا کرده بود، برای پاسخگویی به تعهدات سه‌ماهه پایانی سال، ایران‌خودرو دیزل ملزم به افزایش تولید خود خواهد بود. مدیرعامل این شرکت در این خصوص عنوان کرد: «برای اجرای تعهداتی که موعد تحویل آن‌ها تا انتهای امسال است، باید رشد ۴۰۰درصدی را در تولیداتمان محقق کنیم.» 

به‌طور قطع، دستیابی به این رشد تولید، روی شرایط قطعه‌سازان و سایر شرکت‌های مرتبط، تاثیرگذار خواهد بود و همین اقدام می‌تواند وضعیت صنایع درگیر با خودروسازی را حداقل در سه ماه پایانی سال بهبود بخشد.

توسلی‌مهر همچنین گفت: «در هشت‌ماهه گذشته حدود ۷۵۰ دستگاه واگن‌هود تولید شده است و در آذرماه امسال ۳۵۸ دستگاه واگن هود تولید شد.» وی افزود: «این رقم تقریبا برابر با ۵۰درصد تولید این محصول در 8ماهه گذشته بوده و جهش بزرگی است که در ایران‌خودرو دیزل اتفاق افتاد.»
 

افزایش 100درصدی تولید روزانه اتوبوس در سال آینده

ایران‌خودرو دیزل نه‌تنها در بخش باری بلکه در بخش سواری نیز سال جاری پیشگام تولید بوده و روی بازار این بخش هم متمرکز شده است. آن هم در شرایطی که حتی تولیدکنندگان تک‌سگمنت این بخش، توان تولید خود را از دست داده‌اند. 

این شرکت خط تولید اتوبوس را بعد از سال‌ها توقف دوباره راه‌اندازی کرد و قرار است به کمک این ناوگان فرسوده بیاید. طبق گفته مدیرعامل این شرکت از آذرماه سال گذشته ورود دوباره ایران‌خودرو دیزل به این بخش، هم برای این شرکت رونق اقتصادی ایجاد کرد و هم باعث شد تا این خودروسازی در میان تولیدکنندگان داخلی سرآمد شود. 

براساس اعلام توسلی‌مهر، این شرکت تاکنون سفارش تولید حدود ۶۴۸دستگاه اتوبوس را دریافت کرده که از این تعداد ۲۱۵ دستگاه تا پایان سال تحویل می‌شود. درحال‌حاضر نیز حدود ۸۵ دستگاه از این تعداد تولید و ۷۹دستگاه نیز تجاری‌سازی و تعدادی از آن‌ها به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرهای مختلف کشور ازجمله تهران تحویل شده است. 

وی همچنین از برنامه افزایش 100درصدی تولید روزانه اتوبوس در این شرکت در سال آینده خبر داد و در پایان خاطرنشان کرد: «در حوزه خودروهای کاربردی و سفارشی نیز، برای تولید آمبولانس مذاکرات خوبی با سازمان اورژانس کشور داشتیم که بر اساس آن مقرر شده است تا نیاز حدود 2هزار و ۱۰۰دستگاه آمبولانس این سازمان را تامین کنیم. همچنین مذاکرات تولید ۲۰ دستگاه بیمارستان سیار برای یکی از مراکز درمانی انجام گرفته است و در حال پیگیری برای تنظیم و عقد قرارداد آن هستیم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =