بورس

درحال‌حاضر ریزش بازار بیش‌تر ناشی از هیجانات معامله‌گران به‌خاطر اخبار بین‌المللی و تحرکات نظامی در منطقه است و دلیل خاصی برای این هیجان به‌چشم نمی‌خورد. بر این اساس باید از سهامدارانی که سهام خود را در کف قیمتی می‌فروشند، پرسید که آیا واقعا ترس از وقوع جنگ تا این حد جدی است که آتش به‌دارایی خود می‌زنند؟!

بازار سهام این روزها گرفتار یک روند فرسایشی نزولی شده که بسیاری از سهامداران خرد و حقیقی را خسته کرده است؛ به‌طوری‌که آن‌ها در هر قیمتی فروشنده هستند. در این بین، هر از گاهی شاخص کل نیز به‌کف حمایتی خود برخورد می‌کند و مدت کوتاهی مثبت می‌شود. مانند اتفاقی که در معاملات روز یکشنبه رخ داد. این روزها برای برگشت بورس چشم بازار به‌نماد ایران‌خودرو به‌عنوان لیدر اصلی بازار است. در کنار این شرکت، سایپا نیز به‌عنوان یکی از نمادهای شاخص‌ساز می‌تواند روند حرکتی بازار را در کوتاه‌مدت تعیین کند.

در این رابطه حمیدرضا افشار، کارشناس و فعال بازار سهام در گفت‌وگو با «دنیای ‌خودرو» به‌تحلیل فضای کلی بازار سهام و گروه خودرویی پرداخته است.

 چرا طی چند روز گذشته، فشار فروش دوباره در بازار زیاد شد؟

بازار سرمایه بعد از رسیدن به‌مقاومت یک‌میلیون و 500 هزار واحدی دوباره با فشار عرضه مواجه شد. در این رابطه فروشنده‌ها مدتی است بی‌محابا سهم‌های خود را می‌فروشند؛ به‌طوری‌ که نماگر اصلی بازار در معاملات روز شنبه به‌راحتی حمایت مهم و روانی یک‌میلیون و 400 هزار واحدی را از دست داد. این درحالی است که در روند روبه‌رشد اخیر، بازار بیش‌تر به‌سهم‌های کوچک میل داشت و رشد شاخص هم‌وزن نسبت به‌شاخص کل چربش داشت و سودهای قابل توجهی نیز بدین سبب به‌سهامداران سهم‌های کوچک رسید.

 دلیل از دست رفتن حمایت شاخص چه بود؟

درحال‌حاضر پایین ‌آمدن بازار بیش‌تر ناشی از هیجانات معامله‌گران به‌خاطر اخبار بین‌المللی و تحرکات نظامی در منطقه است و دلیل خاصی برای این هیجان به‌چشم نمی‌خورد. بر این اساس باید از سهامدارانی که دارایی‌های خود را در کف قیمتی می‌فروشند، پرسید که آیا واقعا ترس از وقوع جنگ تا این حد جدی است که این‌طور به‌دارایی خود آتش می‌زنند؟! شاید جواب دادن به‌این سوال چندان سخت نباشد؛ چراکه با اندک بررسی از شرایط فعلی کشور و وضع داخلی آمریکا می‌توان احتمال وقوع جنگ را خیلی ضعیف دانست.

در ضمن اگر این احتمال جدی بود، مطمئنا دیگر بازارهای موازی نیز به آن واکنش نشان می‌دادند. مخصوصا بازار ارز و به‌خصوص دلار که بسیار هوشمندتر از سایر بازارهاست. یکی دیگر از دلایل وضع فعلی نیز که در بازار درباره آن زیاد صحبت می‌شود، دستوری بودن کاهش قیمت‌ها از طرف دولت تا مشخص‌ شدن وضع بودجه سال آتی است که احتمالا با مشخص شدن سمت‌وسوی آن به‌زودی شاهد تحرکات مثبت در بازار سهام خواهیم بود.

 آغاز به‌کار جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از ابتدای بهمن‌ماه چه‌تاثیری روی بورس خواهد گذاشت؟

روی کار آمدن جو بایدن و تعیین‌تکلیف برجام محرک مهمی در بورس خواهد بود. زیرا هرگونه چراغ سبز آمریکا برای برگشت به‌برجام می‌تواند تاثیرات مثبتی روی کل بازار و مخصوصا دو گروه بانک و خودرو داشته‌باشد. در کل اخبار و شرایط صعود در بخش اعظم بازار مهیاست و تنها باید از این شرایط هیجانی و احساسی فعلی دور شویم. بنابراین به‌نظر می‌رسد در قیمت‌های فعلی کسی نباید فروشنده باشد؛ زیرا بسیاری از نمادها دوره افت خود را طی کرده‌اند و دیگر جا برای کاهش بیش‌تر قیمت ندارند. بنابراین با توجه به‌جمیع جوانب و همچنین در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در خردادماه 1400، می‌توان قیمت‌های فعلی را برای سرمایه‌گذاری با دید میان‌مدت مناسب دانست.

 درحال‌حاضر وضعیت گروه خودرویی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شاخص گروه خودرو در کانال بلندمدت خود به‌محدوده حمایتی مهمی رسیده و انتظار افزایش تقاضا در این محدوده دور از ذهن نیست. از سویی اندیکاتورها نیز موید پایان روند نزولی کوتاه‌مدت فعلی هستند. این درحالی است که شاخص گروه خودرو در گذشته دو بار نسبت به‌حمایت 270 هزار واحدی واکنش مثبت داشته است. اما از دست دادن این حمایت برای گروه خودرویی گران تمام می‌شود. در معاملات روز گذشته نیز نشانه‌های مثبتی از حمایت به‌چشم خورد. ولی این حمایت باید تداوم داشته باشد تا حمایت مهم 270 هزار واحدی از دست نرود.

از سوی دیگر، برای شروع روند صعودی مهم‌ترین مقاومت در مسیر شاخص گروه خودرویی تثبیت بالای تراز 310 هزار واحدی است که البته نیاز به‌حجم‌های سنگینی دارد. از سوی دیگر، شاخص گروه خودرویی درصورت عبور از مقاومت 310 هزار واحدی می‌تواند شروع موج پنجم صعودی را در قالب تحلیل تکنیکال کلید بزند. البته باید به این صعود در محدوده زمانی میان‌مدت امیدوار بود.

 چرا این روزها برخی قطعه‌سازان کوچک تا این حد مورد توجه و اقبال اهالی بازار هستند؟

با بررسی معاملات نمادهای کوچک گروه خودرویی از جمله قطعه‌سازها می‌توان به‌این نکته پی برد که همواره نمادهای کوچک روند صعودی رشد را قبل از نمادهای بزرگ گروه یعنی خودروسازان تجربه می‌کنند.

با توجه به‌این موضوع می‌توان به‌آغاز یک روند صعودی در گروه خودرویی خوش‌بین بود. این درحالی است که قطعه‌سازها به‌علت کوچک ‌بودن و جذب نقدینگی کمتر برای صعود، همیشه پیشگام بوده‌اند. به‌بیان دیگر، این دسته از نمادها همواره در شروع نزول و آغاز صعود، نسبت به‌نمادهای بزرگ خودرویی زودتر سیگنال صادر می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =