ادتیوهای ضدسایش

آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات‌متحده (EPA) قوانین نهایی خود برای کنترل مواد سمی (TSCA) را منتشر کرده که براساس آن قرار گرفتن در معرض پنج ماده شیمیایی (PBT) سمی محدود شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، مواد شیمیایی PBT غیر از سمی بودن، مدت‌زمان تجزیه بالایی دارند و می‌توانند در بدن موجودات زنده تجمع پیدا کنند که این بسیار خطرناک است. از میان این مواد می‌توان به‌پنون‌ها (phenol)، فسفات‌های ایزوپروپان (isopropylated phosphate) یا PIP و تریس‌پنون‌ها (trisphenol) یا TTBPها اشاره کرد. در این میان مواد (PIP (3:1 برای تولید ادتیوهای ضدسایش یا ضد جمع‌سازی (compressibility) در روغن‌های هیدرولیک، روانکارها، پوشش‌های صنعتی، چسب‌ها، مواد درزگیر و سایر مواد پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درمورد TTBP نیز می‌توان از آن به‌عنوان یک واسط یا واکنش‌دهنده در روند تولید برخی مواد سوختی و ادتیوهای مخصوص سوخت یاد کرد. الکساندا داپولیتودون، دستیار دفتر EPA در ایمنی شیمیایی و پیشگیری از آلودگی گفت: «با همکاری با طیف گسترده‌ای از ذینفعان ما توانستیم محدودیت‌هایی را برای پنج ماده شیمیایی PBT ایجاد کنیم که از خانواده‌ها و محیط‌زیست ما محافظت می‌کند.»

EPA دولت ایالات‌متحده را ملزم به‌اقدام سریع درمورد مواد شیمیایی خاص PBT و مقابله با خطر و کاهش مواجهه با آن‌ها تا حد امکان کرد. قوانین نهایی که در 22 دسامبر سال 2020 منتشر شد، تولید (و حتی واردات) یا توزیع و استفاده تجاری از موارد را تحت این موارد محدود یا منع می‌کند:

دکابرومودیفنیل اتر (DecaBDE) به‌عنوان مهارکننده شعله در محفظه‌های پلاستیکی تلویزیون‌ها، رایانه‌ها، تجهیزات صوتی و تصویری، منسوجات و پارچه‌، سیم و کابل‌های ارتباطی و تجهیزات الکترونیکی و سایر کاربردها.

ایزوپروپیله فسفات (PIP) به‌عنوان نرم‌کننده، ضدشعله، ادتیو ضدسایش یا ادتیو ضدانعطاف‌پذیری در مایع هیدرولیک، روانکارها و گریس‌ها، پوشش‌های مختلف صنعتی، چسب‌ها، درزگیرها و مواد پلاستیکی.

ترت‌بوتیل (TTBP) یک ماده واسطه- واکنش‌دهنده در فرآوری است و در فرمولاسیون‌ مواد سوختی و مواد افزودنی مربوط به‌سوخت گنجانده می‌شود.

هگزاکلروبوتادین (HCBD) ماده‌ای شیمیایی به‌عنوان هیدروکربن آلیفاتیک‌هالوژنه استفاده می‌شود و به‌عنوان محصول جانبی در ساخت هیدروکربن‌های کلردار محسوب می‌شود.

پنتاکلروتیوفنول (PCTP) ماده‌ای شیمیایی است که برای انعطاف‌پذیری بیش‌تر لاستیک در صنعت از آن استفاده می‌شود.

گفتنی است آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا برای تنظیم این قوانین از روند درخواست‌های عمومی که در ژوئن ۲۰۱۹ به‌صورت پرسشنامه مطرح کرده بود، استفاده کرده است. علاوه‌بر این، آژانس مورد نظر با مردم و سایر مشارکت‌کنندگان درتهیه قوانین نهایی در این بخش ارتباط گسترده‌ای دارد و در این راستا برای کسب اطلاعات بیش‌تر درمورد استفاده از مواد شیمیایی، کنفرانس‌های تصویری برگزار می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =