کد خبر: 232917
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
تایر

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله امروز (یکشنبه ۲۲ دی ماه ۱۳۹۹ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « منفعت چینی‌ ها از حذف ارز دولتی صنعت تایر» پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

 تایرهای سنگین وارداتی و مواداولیه تولید این محصول در داخل نیز جزو حذف‌شدگان از فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی بودند که با شیبی ملایم از دریافت ارز ترجیحی محروم شدند تا شاید مردم متوجه موج‌های گرانی ناشی از آن نشوند! حالا هشت‌ماهی می‌شود که دولت آب پاکی را روی دستان تایرسازان و واردکنندگان تایر ریخته و هیچ ارزی با نرخ ترجیحی به‌این دو گروه پرداخت نشده است.

تایرسازان باید مواداولیه مورد نیاز خود را با ارز نیمایی خریداری کنند و بدون کمک‌های دولتی،‌ درست برعکس تایرسازان چینی محصولاتی را تولید کنند که سال‌هاست به‌بهانه تحریم نتوانسته‌اند تکنولوژی جدیدی را برای تولیدشان خریداری و وارد کشور کنند. 

زمانی که سخن از تکنولوژی به‌میان می‌آید، نباید تنها انتظار تولید تایری با کیفیت‌ و با کارایی و راندمان بالاتر را داشت؛ ‌بلکه باید این نکته را نیز در نظر گرفت که تولیدکنندگان ایرانی درمقایسه با خارجی‌ها به‌ویژه چینی‌ها، ‌هزینه بالاتری برای تولید پرداخت می‌کنند و هزینه تمام‌شده‌شان نسبت به‌کارخانه‌های خارجی بسیار بالاتر است.

اگرچه مدیران صنعت تایر و مسئولان وزارت صمت از حمایت‌های دولت چین از صنایع مختلف این کشور به‌ویژه صنعت تایر و حتی تولیدکنندگان مواداولیه این صنعت به‌خوبی آگاه هستند، اما نداشتن خط‌مشی مشخص برای جلوگیری از ضعیف شدن این صنعت در مقابل رقبای خارجی، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. 

تا جایی که متولی صنعت و بازرگانی کشور نرخ ارزی یکسانی را برای تولیدکننده و واردکننده درنظر گرفته است. البته مشخص است که درشرایط برابر نرخ ارز و پایین بودن تعرفه‌های وارداتی، ‌این شرکت‌های چینی هستند که به‌واسطه بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا و افزایش بهره‌وری و همچنین حمایت‌های مالیاتی و مالی دولتشان به‌راحتی می‌توانند بازار تشنه ایران را تسخیر کنند و صنعتگران دربند تحریم کشورمان را ‌کنار بزنند. درچنین شرایطی، حذف ارز دولتی از صنعت تایر نه‌تنها کمکی به‌این صنعت نکرده و نمی‌کند، بلکه سبب خواهد شد محصولات چینی به‌مرور با قیمت بسیار پایین‌تری راهی بازار کشورمان شوند و سود اصلی به‌جیب کارخانه‌داران و کارگران چینی سرازیر شود. 

شاید مشکل در نوع نگاه مسئولان به‌موضوع هزینه‌کرد ارز دولتی باشد که می‌خواهند با پرداخت این ارز کالا را ارزان به‌دست مصرف‌کننده نهایی  برسانند و برنامه‌ای برای سرپا نگه داشتن صنایع موجود، ‌حفظ شغل کارگران و بی‌نیازی کشور به‌خارجی‌ها برای تامین کالاهای اساسی ندارند. 

با چنین تفکری باید گفت به‌هیچ‌وجه ادامه تولید اقتصادی نیست و با هزینه‌ای کمتر می‌توان تامین نیاز کشور به‌تایر را به‌شرکت‌های چینی سپرد تا با دامپینگ پا به‌میدان بگذارند و در همان شروع کار صنعت‌ کشور را نابود کنند و پس از آن کالای ارزان‌قیمت را به‌دست مصرف‌کننده نهایی برسانند! اما به‌راستی خرید کالای ارزان‌قیمت تمام هم و غم مردم و مسئولان نیست و دلسوزان این صنعت پیش از هر اقدامی به‌فکر روشن نگه داشتن چراغ کارخانه‌های تولیدی و پس از آن توسعه این صنایع هستند. 

بنابراین جا دارد پیشکسوتان صنعتی به‌خصوص در صنعت تایر با برگزاری جلسات کارشناسی،‌ مسئولان دولتی را نسبت به‌لزوم فعال باقی ماندن واحدهای تولید و توسعه آن‌ها حتی به‌بهای هزینه‌کرد ارز دولتی برای خرید مواداولیه و تجهیزات تایرسازی توجیه کنند تا مبادا دشمن در هدف‌های بعدی، این خاکریزهای جنگ اقتصادی را خالی از سرباز ببیند و بتواند با یک تحریم سختگیرانه با هدف ممنوعیت فروش انواع تایر به‌ایران، ‌تمام زیرساخت‌ها را تخریب و حمل‌ونقل کشورمان را فلج کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • om IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 0
    همین تایر فقط مونده انحصاری بشه دیگه مثل خودرو و بقیه، که هر روز به بهانه های مختلف افزایش قیمت بگیرن در حالی که اکثر سهامدارا شخصی هستند. آقای کافی یکم عادلانه و واقع بین مطلب درج کنید به چه قیمتی نباید رقابت باشه تو بازار ایران؟ کدوم دشمن؟ تا حرف از جنس خارجی میشه میشه دشمن، اینا همش بهانه است واسه کاسبای تحریم!!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =