استاندارد جدید «۶a» در چین

وب‌سایت «Lubrizol۳۶۰.com» در توضیح استاندارد ۶ چین آورده که علاوه‌بر کاهش معیارهای آلایندگی زیست‌محیطی، روش‌های جدید برای محاسبه آلایندگی‌ها درنظر گرفته شده است

به گزارش «اخبار خودرو»، خودروهای سبک (با وزن ۵/۳ تن و کمتر) در چین از امروز باید براساس استاندارد جدید ۶a به‌فروش برسند که از ابتدای ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ پس از شش ماه تاخیر به‌خاطر شیوع کووید-۱۹ وارد فاز الزامی شده است.همچنین از ابتدای جولای سال جاری میلادی خودروهای سنگین و تجاری به‌فروش‌رسیده در چین نیز ملزم به‌رعایت محدودیت آلایندگی Via خواهند بود. 

از هر دو این استانداردها می‌توان به‌عنوان نسخه چینی از استاندارد یورو ۶ یاد کرد که در برخی جزئیات متفاوت با آن هستند. البته صنعت‌خودرو چین درخواست ادامه تنفس (تاخیر در اجرای قانون) را داده بود و امیدوار بود به‌خاطر تاثیری که شیوع کووید-۱۹ روی کسادی بازار آن‌ها گذاشته، دولت این کشور این قانون را با تاخیر بیش‌تری اجرا کند یا تخفیف‌های خاصی را در ابتدای اجرای این استانداردها درنظر بگیرد که این درخواست از سوی دولت چین رد شد و پس از ابلاغ نهایی شدن این طرح خودروسازانی که خلاف این استاندارد اقدام به‌تولید محصول کنند، امکان توزیع محصولاتشان را نخواهند داشت.

در دسامبر ۲۰۱۶ وزارت حفاظت از محیط‌زیست (MEP) چین آخرین نسخه از استاندارد چین ۶ را برای هر دو مدل خودروهای دیزلی و بنزینی تعریف و معرفی کرد.

گفتنی است براساس برنامه از پیش تعیین‌شده از ابتدای جولای سال ۲۰۲۳ استاندارد ۶b روی خودروهای سواری و سنگین چینی اعمال خواهد شد و از آن به‌عنوان یکی از سختگیرانه‌ترین استانداردهای آلایندگی در سطح دنیا یاد می‌شود.

وب‌سایت «Lubrizol۳۶۰.com» در توضیح استاندارد ۶ چین آورده که علاوه‌بر کاهش معیارهای آلایندگی زیست‌محیطی، روش‌های جدید برای محاسبه آلایندگی‌ها درنظر گرفته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به‌تست آلایندگی در رانندگی حقیقی (RDE) اشاره کرد که براساس آن خطای محاسباتی در آزمایشگاه کاهش پیدا کرده و به‌واقعیت نحوه فعالیت خودرو درشرایط مختلف نزدیک‌تر می‌شود.

همچنین درمورد ۶b قرار است شرایط متنوع‌تری از RDE اجرایی شود که روند پاس کردن این استاندارد را سخت‌تر خواهد کرد. این وب‌سایت فاش کرده که در استاندارد ۶b حتی شرایط سخت‌تری نسبت به‌استاندارد آلایندگی یورو ۶ درنظر گرفته شده است.

از جمله این سخت‌گیری‌ها می‌توان به‌ارتفاع بالاتر خودرو نسبت به‌یورو ۶ و محاسبه براساس بارگیری وزنه‌های مختلف یاد کرد که از ۱۰ الی ۱۰۰ درصد ظرفیت بارگیری هر خودرو مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

درنتیجه براساس بررسی لوبریزویل به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان ادتیو روانکار پاس کردن استاندارد ۶b چین بسیار سخت‌تر از یورو ۶ خواهد بود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =