بازار خودرو

درپی کاهش بهای خودروهای داخلی و واقعی ‌تر شدن قیمت ‌ها اغلب خریداران؛ مصرف‌ کنندگانی هستند که نیاز به خودرو دارند و شاید دست دلالان تا حدودی از بازار خودرو کوتاه شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، در شرایط فعلی که شاهد ریزش نرخ ارز هستیم، بازار خودرو تحت‌تاثیر این اتفاق توانسته است خود را به قیمت‌های واقعی نزدیک‌تر کند. درصورت ادامه این روند و به حداقل رسیدن اختلاف قیمت، به‌نظر می‌رسد روزهای خوش دلالان در بازار خودروهای داخلی رو به افول گذاشته است.

بازار خودرو از ابتدای امسال روزهای پرنوسانی را سپری کرده است به‌طوری‌که طی چند ماه اخیر تقریبا هر روز خبرهایی مبنی‌بر افزایش یا کاهش قیمت خودرو در رسانه‌ها و بازار ردوبدل می‌شد و بر بی‌ثباتی و نوسان بازار خودرو بیش‌ازپیش دامن می‌زد.

کاهش قیمت خودرو در شرایط فعلی به‌گونه‌ای شده است که در روز بارها شاهد تغییرات قیمت خودروهای داخلی هستیم و این امر در خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو بیشتر به چشم می‌خورد.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهند در یک یا دو سال گذشته سه شاخص نرخ ارز، تورم انتظاری و کاهش عرضه، بیشترین سهم را در ایجاد آشفتگی بازار خودرو داشته‌اند اما به‌گفته کارشناسان در این بین نرخ ارز تاثیرگذارترین شاخص در بازار خودرو بوده است به‌طوری‌که نوسان نرخ ارز در ماه‌های اخیر موجب شد بازار خودروهای داخلی بی‌ثبات‌ترین روزها را تجربه کند.

در شرایط فعلی و با نزدیک شدن به ثبات نسبی نرخ ارز و همچنین روند پرسرعت کاهش قیمت‌ که در یکی دو روز گذشته در بازار ارز آغاز شده، سبب می‌شوند آینده روشنی پیش‌روی بازار خودرو دیده شود. شاید به‌همین‌دلیل است که برخی متقاضیان همچنان به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها از حضور در بازار امتناع می‌کنند. هرچند این  اقدام بیش‌از گذشته موجب خالی شدن بازار خودرواز خریدار و رکود هرچه بیشتر آن می‌شود اما به‌گفته کارشناسان این امر می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت خریداران واقعی به بازار خودرو باشد. 

با این‌حال  هفته گذشته پس از افزایش نرخ دلار از یک‌سو و اعلام تصمیم شورای رقابت مبنی‌بر آزادسازی قیمت خودروسازان و ارائه فرمول جدید نرخ‌گذاری خودرو ازسوی‌دیگر،  شاهد جهش چشمگیری در قیمت‌ها بودیم. هرچند به‌دنبال مخالفت سازمان بازرسی و عدم ابلاغ قیمت‌های جدید توسط خودروسازان، توقف و  عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار شکل گرفت. 

ازسوی‌دیگر شروع هفته جاری با سرازیر شدن نرخ ارز همراه بود که این امر سبب شد قیمت خودرو باردیگر سقوط چشمگیری را تجربه کند.

البته تجربه چندماهه اخیر بازار خودرو نشان داده است هر خبری می‌تواند واکنش این بازار را به دنبال داشته باشد، زیرا خودرو به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای شناخته می‌شود. بنابراین انتشار اخبار مبنی‌بر افزایش یا کاهش ناگهانی نرخ ارز اثرات بسیار مهمی در جهش یا افت شدید قیمت خودروها خواهد داشت. البته تاکید مسئولان و برنامه‌ریزی خودروسازان برای افزایش تولید و عرضه بیشتر تا پایان سال ازجمله موضوعاتی هستند که به‌گفته فعالان می‌تواند جریان حاکم بر بازار خودرو و قیمت‌ها را بیشتر از گذشته تحت‌تاثیر قرار دهد و حتی در برخی موارد سیر کاهشی قیمت‌ها را نیز رقم بزند.

البته در شرایط فعلی که بازار خودرو به‌واسطه نوسانات نرخ ارز روند کاهشی یافته است، اما این وضعیت تضمینی‌بر ثبات یا کاهش‌ ادامه‌دار قیمت در بازار نیست و ممکن است با هر نوسان بازار باردیگر تغییر رویه بدهد و دوباره شرایط متفاوت شود. اتفاقی که در چند ماه اخیر بارها در بازار دیده شد. به‌دلیل وابستگی شدید بازار خودرو به نرخ ارز، عمدتا چنین نوساناتی در بازار شکل می‌گیرد، شاید به‌همین‌دلیل است که به‌رغم افت قیمت خودرو اما خریداران همچنان به تغییرات بیشتر در بازار ارز چشم دوخته‌اند.

ازسوی‌دیگر باید گفت به‌رغم رکود معاملات در نمایشگاه‌های خودرو اما بازار آگهی‌های فضای مجازی داغ است.  

هرچند در این بازار نیز فروشندگان تمایلی به فروش محصول ندارند و در برخی موارد قیمت‌های بالایی را به مشتریان پیشنهاد می‌دهند تا شاید بتوانند در این شرایط از فروش خودرویشان سود مناسبی کسب کنند.

اما در صورت افزایش عرضه خودرو به بازار، قیمت‌ها به مراتب با کاهش بیشتری همراه می‌شوند، بدین‌ترتیب با تداوم روند کاهشی، به‌تدریج رکود در بازار از بین خواهد رفت و خریدوفروش میان خریداران واقعی انجام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =