سولاریس

رقم ثبت‌شده برای خرید الکتروباس‌ها در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود ۲هزار دستگاه رسید. گرچه این رقم در مقایسه با عدد ۱۶۰۰ دستگاهی در سال ۲۰۱۹، رشد چندانی نداشته است، اما با در نظر گرفتن شرایط سال گذشته می‌توان دریافت این صنعت پرقدرت به راه خود ادامه می‌دهد

به گزارش «اخبار خودرو»، سال ۲۰۲۰ برای صنایع مختلف به‌ویژه خودروسازی، سالی پرپیچ‌وخم بود و همه‌گیری کرونا صنعت خودرو را غافلگیر کرد. با این‌حال اما به‌نظر می‌رسد تولیدکنندگان اتوبوس‌های الکتریکی در سال گذشته چندان متاثر از این شرایط نبوده و کار خود را به‌ویژه در بازارهای اروپایی با موفقیت انجام داده‌اند. در همین راستا، آمار منتشرشده نشان از رشد ثبت‌تقاضا برای الکتروباس‌ها در این بازار دارند. علاوه بر این، جابه‌جایی بازیگران اصلی این صنعت در بازارهای پررونق اروپایی نشان از رقابت تنگاتنگ بین این خودروسازان به‌رغم همه‌گیری کرونا داشته، درحال‌حاضر، سولاریس لیدر بازارهای اروپایی است و توانسته جایگاه اول این بازار را از رقبای خود بگیرد.

   رشد تقاضای الکتروباس‌ها در اروپا به‌رغم همه‌گیری کرونا

به‌نظر می‌رسد سال ۲۰۲۰ با وجود همه‌گیری کرونا، رکورد جدیدی را در ثبت اتوبوس‌های الکترونیکی برای اروپا به ارمغان آورده است. با آن‌که شروع نابسامان سال ۲۰۲۰، انتظارها را به سمت کاهش تولید و تقاضا در تمام صنایع برده بود، اما صنعت اتوبوس‌های الکتریکی توانست طی سال گذشته میلادی با افزایش تقاضا همراه شود. همچنین به نظر می‌رسد اهمیت استفاده از اتوبوس‌های پاک در ناوگان شهرهای اروپایی به اندازه‌ای است که حتی همه‌گیری قرن هم نتوانست خلل چندانی در روند آن ایجاد کند. رقم ثبت‌شده برای خرید الکتروباس‌ها در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی به حدود ۲هزار دستگاه رسید. گرچه این رقم در مقایسه با عدد ۱۶۰۰ دستگاهی در سال ۲۰۱۹، رشد چندانی نداشته است، اما با در نظر گرفتن شرایط سال گذشته می‌توان دریافت این صنعت پرقدرت به راه خود ادامه می‌دهد.

   سهم ۱۲ درصدی اتوبوس‌های باتری‌دار از ناوگان شهری اروپا

بازار اتوبوس‌های الکتریکی در اروپا طی سال ۲۰۲۰ رکورد جدیدی را در زمینه مدل‌های باتری‌دار به ثبت رسانده است. باتوجه به داده‌های جمع‌آوری‌شده و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها تنها ۱۰۴۷ دستگاه اتوبوس الکتریکی بالاتر از ۸ تن در ۹ماه سال خریداری شده است. این رقم تقریبا ۱۲درصد بازار اتوبوس‌های شهری را به خود اختصاص می‌دهد. به‌طور کلی طی ۹ ماه سال گذشته میلادی، این بازار ۸۵۷۱ دستگاه ثبت تقاضا و خرید داشته است. در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ نیز حدود ۸۰۰ اتوبوس الکتریکی تحویل این بازار شده است. پیش‌بینی می‌شود کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۱ این بازار را هم نشانه بگیرد و بسیاری از مناقصه‌ها در سال ۲۰۲۱ لغو شود یا به تاخیر بیفتد. با این‌حال، انتظار می‌رود در سال جدید نیز این صنعت هرچند اندک، در ثبت تقاضا افزایش داشته باشد و مسیر صعودی خود را ادامه دهد. البته بیشترین تاثیر بر افزایش استفاده از اتوبوس‌های پاک در بازارهای اروپایی ناشی‌از مقررات جدید به‌منظور حذف مدل‌های دیزلی طی سال‌های آتی است. 

سولاریس؛ لیدر الکتروباس‌های اروپایی

درپی تغییراتی که در سال ۲۰۲۰ روی بازار الکتروباس‌های اروپایی اتفاق افتاده، جایگاه خودروسازان اصلی تغییر کرده است. بر این اساس اتوبوس‌سازی VDL به جایگاه چهارم سقوط کرده و سولاریس خود را به‌عنوان رهبر این بازار معرفی کرده است. همچنین خودروسازی سولاریس توانست با ثبت ۲۴۲ اتوبوس الکتریکی بین ژانویه و سپتامبر ۲۰۲۰، بیش‌از ۲۳ درصد از سهم بازار اروپا را به‌دست آورد. این تولیدکننده هم‌اکنون بین تولیدکنندگان اتوبوس الکتریکی، در بازار اروپای غربی و لهستان پیشرو است. سولاریس در مقایسه با یک‌سال پیش، جهش بزرگی را پشت سر گذشته است؛ این تولیدکننده لهستانی درحالی‌که طی سال ۲۰۱۹ تنها ۱۴۵ دستگاه اتوبوس الکتریکی را به فروش رساند، در سال ۲۰۲۰ موفق شد ۲۴۲ الکتروباس را در اروپا به فروش برساند.

   بازیگران اصلی بازار اتوبوس‌های الکتریکی در اروپا

VDL نیز در سه‌ماهه نخست سال گذشته میلادی، ۱۰۲دستگاه اتوبوس الکتریکی به فروش رسانده است. بعد از سولاریس، شرکت BYD-ADL با ۱۶۳ تقاضا در رتبه دوم این بازار قرار دارد. این در حالی است که شرکت BYD موفق به کسب ۱۵۹ دستگاه تقاضای اتوبوس الکتریکی و VDL نیز ۱۰۲ دستگاه در سال ۲۰۲۰ شده است. این فروشندگان طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ تنها موفق به فروش ۷۷۰دستگاه اتوبوس الکتریکی شده بودند که سهم ۱۸.۹درصدی را از بازار به آن‌ها اختصاص می‌داد. 

   هلند؛ بازار پیشگام بهره‌وری از اتوبوس‌های الکتریکی

بازار این خودروها در سال ۲۰۲۰ در واقع تکرار وضعیت سال ۲۰۱۹ بود و البته آمار فروش این خودروها در بازار اروپا در سال ۲۰۲۰ فراتر رفت. تنها در هلند که پیشرفته‌ترین بازار از نظر استفاده از اتوبوس‌های الکتریکی است، حدود ۱۵۶دستگاه اتوبوس الکتریکی EBusco و ۲۵۹ دستگاه اتوبوس BYD خریداری شده که این دو سفارش، تقاضای این بازار را تا ۴۱۵ دستگاه افزایش داده است. همچنین سوئد ۱۴۵ دستگاه اتوبوس را برای گوتنبرگ خریداری کرده و در نروژ نیز ۱۰۲ دستگاه اتوبوس الکتریکی یوتونگ خریداری شده، لهستان نیز ۱۳۰ دستگاه اتوبوس سولاریس را برای ناوگان ورشو عرضه کرده، ارزش این پنج منبع در کل تا ۷۹۲ اتوبوس الکتریکی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =