خودروهای وارداتی

برگ سبز گمرک ، شناسنامه خودروهای وارداتی است و طبق قانون باید به خریدار تحویل شود اما منابع آگاه می گویند برخی شرکت های واردکننده و نمایشگاه‌داران که درپی سودجویی هستند، از این کار امتناع می‌کنند

به گزارش «اخبار خودرو»، درحال‌حاضر اغلب خودروهای وارداتی موجود در بازار آزاد که توسط ‌ نمایشگاه‌داران پشت ویترین نمایشگاه‌ها عرض‌اندام می‌کنند، خودروهایی هستند که پس از ممنوعیت واردات در تیرماه ۱۳۹۶ برای ماه‌ها در گمرک زمین‌گیر شدند و خاک خوردند. 

حالا این خودروها برای خرید و فروش در بازار حکایت خود را پیدا کرده‌اند به‌طوری که ارائه یا عدم تحویل برگ سبز گمرکی خودروهای وارداتی، ده‌ها میلیون تومان سود یا زیان را عاید معامله‌گران این خودروها می‌کند.

برگ‌سبز گمرک، شناسنامه خودروهای وارداتی است و طبق قانون باید به خریدار تحویل شود اما منابع آگاه می گویند برخی شرکت های واردکننده و نمایشگاه‌داران که درپی سودجویی هستند، از این کار امتناع می‌کنند.

تاریخ ورود و خروج خودروهای وارداتی که به گمرک می‌رسند دقیقا در سامانه گمرک کشور ثبت و در برگ سبز گمرکی خودروها درج می‌شود. سندی که به‌عنوان یکی از مدارک خودروهای وارداتی طبق قانون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان باید در اختیار خریداران این خودروها قرار بگیرد.

برگ سبز گمرکی خودروهای وارداتی همان مدرکی است که باید هنگام خرید خودروهای وارداتی به‌عنوان یکی از مدارک خودرو مطابق قانون به خریداران تحویل داده شود. اتفاقی که متاسفانه این روزها رخ نمی‌دهد زیرا خریداران خودروهای وارداتی از اهمیت این سند بی‌خبرند. در این میان برخی افراد ممکن است به تاریخ کارتکس خودرو رجوع کنند که البته این تاریخ برای تشخیص زمان دقیق ترخیص خودرو از گمرک معتبر نیست. 

از طریق همین برگ سبز گمرکی خریدار و فروشنده می‌توانند به‌طور دقیق، زمان ورود و خروج خودروهای وارداتی در گمرک را پیگیری کنند. اما در این میان برخی نهادهای اجرایی، واردکنندگان و نمایشگاه‌های خودروهای وارداتی این سند را به بهانه‌های مختلف در اختیار خریداران قرار نمی‌دهند. 

ازآنجاکه ۹۰درصد خودروهای وارداتی بعد از تیرماه ۱۳۹۶ و پس از ماه‌ها معطلی در گمرک ترخیص شده‌اند، واردکنندگان یا دلال‌ها برای فروش راحت‌تر و گران‌تر خودروهای خود این موضوع را به خریداران اعلام نمی‌کنند. 

به‌عنوان‌مثال برخی نمایشگاه‌های خودرو هنگام فروش خودروهای وارداتی بدون هیچ سندی اعلام می‌کنند که این خودرو جزو خودروهای مانده در گمرک نیست و بدون نشان دادن هیچ سندی، این خودروها را با قیمت بالا به مشتریان می‌فروشند. ازسوی‌دیگر هنگام خرید نیز در صورت نداشتن برگ سبز گمرکی توسط فروشنده با مطرح کردن این موضوع که این خودرو جزو آن دسته از خودروهایی است که بعد از تیرماه ۱۳۹۶ (و پس از ماه‌ها توقف در گمرک) ترخیص شده‌اند، آن را با قیمتی بسیار پایین‌تر از بهای واقعی از فروشنده خریداری می‌کنند.

حکایت این خودروها چیست؟!

در تیرماه سال ۱۳۹۶ یکباره واردات خودرو و ثبت‌سفارش‌های جدید متوقف شد. مسئولان‌وقت ، دلیل این وقفه ناگهانی را به‌روزرسانی سایت گمرک اعلام کردند. اما ۶ ماه بعد از این اتفاق یعنی در پنجم دی ۱۳۹۶ محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون اصل۹۰ به معضل بلاتکلیفی خودروهای وارداتی و بسته شدن سامانه ثبت‌سفارش اشاره کرد و درباره حل این مشکل به واردکنندگان اطمینان خاطر داد.

در همان روزها واردات خودرو با سبک‌وسیاق جدید باردیگر موقتا آزاد شد. سامانه ثبت‌سفارش خودرو در حالی آغاز به‌کار کرد که براساس یک قانون جدید به واردکنندگان اعلام شد واردات برای خودروهای بالای ۴۰هزار دلار همچنان ممنوع است.ازسوی‌دیگر همزمان با این اتفاق تعرفه ۴۵درصدی واردات خودرو( تاقبل‌از ۱۳۹۶) که به ۹۵درصد تغییر کرده بود، به‌حدود ۱۰۵‌درصد رسید.

در این میان و هنگام بسته بودن سایت گمرک، حدود ۲۰هزار دستگاه خودرو وارداتی در گمرک‌های ‌کشور آماده ترخیص بودند. سرانجام در تیرماه ۱۳۹۷ درست یک‌سال پس از دوره وزارت محمد شریعتمداری؛ واردات خودرو به‌طور کامل بسته شد.اتفاقی که در آن زمان با اعتراض و گلایه مواجه شد. واردکنندگان به دلیل تعداد زیاد خودروهایی که در گمرک داشتند، از این تصمیم ناراضی بودند.

بعد از گذشت ۱۰ ماه از این اتفاق، مسئولان تصمیم گرفتند خودروهای موجود در گمرک‌های کشور را با دلار ۱۷هزارتومانی ترخیص کنند. این تصمیم سرانجام باعث شد در اردیبهشت ۱۳۹۸ خودروهایی که حدود ۲۲ماه در گمرک‌ها خاک می‌خوردند، ترخیص و وارد بازار شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =