تولید خودروهای سنگین و نیمه‌ سنگین

تولید باری‌های سبک هم به ۶۰ هزار و ۸۴۰ دستگاه رسیده است

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس آخرین آمارهایی که به‌تازگی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده، طی ۹ ماه امسال درمجموع ۶۶هزار و ۱۹۰ دستگاه انواع محصولات تجاری سبک و سنگین در کشور به تولید رسیده است. نکته حائزاهمیت درخصوص تولید این خودروها، سهم بیش از ۶۰هزار دستگاهی خودروهای تجاری سبک یعنی وانت‌هاست که بیشترین تولید در این سگمنت را سایپادیزل محقق کرده است.

رشد ۳۵درصدی تولید خودروهای تجاری طی ۹ ماه

براساس آماری که وزارت صنعت برای تولید خودروهای تجاری منتشر کرده است، تجاری‌سازان داخلی در ۹ماهه سال جاری موفق شدند رشد ۳۵ درصدی را محقق کنند. 

گرچه این خودروسازان طی سال‌های اخیر به‌ویژه بعد از اعمال تحریم‌های دوباره، با مشکلات بسیاری همراه بودند، اما به‌نظر می‌رسد در سال جاری عزم خود را جزم کرده‌اند تا با خروج از شرایط فعلی، راهی به توسعه این صنعت و دستیابی دوباره به بازار داخلی این خودروها پیدا کنند. همچنین در این شرایط، می‌توان امیدوار بود خودروسازان داخلی بخشی از نیاز بازار داخلی را در این سگمنت برآورده کنند و نیاز به مدل‌های خارجی را کاهش دهند. 

تولید ۶۰ هزار دستگاهی وانت در کشور

آن‌چه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجاری به‌عنوان آمار تولید خودروهای تجاری منتشر شده است، نشان داد که طی این ۹ ماه، خودروسازان داخلی تنها در سگمنت باری‌های سبک موفق به تولید ۶۰هزار و ۸۴۰ دستگاه وانت شده‌اند. یعنی بیشترین سهم از تولید خودروهای تجاری به این بخش اختصاص یافته است. تولید این خودروها در مدت مشابه سال گذشته ۴۵هزار و ۴۶۹ دستگاه بوده است. بنابراین در این بخش خودروسازان طی ۹ماه سال جاری، رشد ۳۳.۸درصدی را در زمینه تولید وانت به دست آورده‌اند.

رشد ۲۹ درصدی تولید وانت در سایپا

بیشترین تولید در بخش وانت‌ها در اختیار گروه خودروسازی سایپا قرار گرفته است. طبق آمارها این خودروسازی توانسته است تا پایان آذرماه سال جاری، ۴۷‌هزار و ۱۲۵ دستگاه از این خودروها را به تولید برساند و از این طریق رشد ۲۹ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به دست آورد. 

البته می‌توان گفت این تولید به‌طور کامل در اختیار وانت پراید بوده است و این خودروسازی توانسته طی مدت اعلام‌شده بیش از ۴۷هزار وانت را به بازار داخلی عرضه کند. همچنین رتبه دوم این تولید در اختیار ایران‌خودرو قرار می‌گیرد که توانسته است ۲هزار و  ۸۵۲ دستگاه وانت آریسان را تولید و به بازار عرضه کند. این تعداد خودرو، افزایش ۲درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. 

سهم ناچیز تجاری‌ها در آمار تولید

با توجه به این آمارها تنها ۵هزار و ۳۵۰هزار دستگاه به تولید سایر سگمنت‌های تجاری تعلق می‌گیرد. این رقم البته در مقایسه با تعداد خودروسازانی که در کشور فعالیت دارند، نشان از ظرفیت خالی این خودروسازی‌ها دارد. 

تنها یک خودروساز تجاری از ظرفیت تولید ۱۰هزار دستگاهی در سال بهره می‌برد که این تولید با اختلاف بسیار زیاد از ظرفیت خودروسازان، باید تا امروز زنگ خطر را برای مسئولان به صدا درآورده باشد. حتی همین آمار بیش از ۵هزار دستگاهی تولید در کشور تنها در اختیار بخش دولتی بوده و به جرات می‌توان گفت که تولید خودروهای تجاری در بخش خصوصی طی یک سال اخیر حداقلی بوده است.
 

کاهش وابستگی به خارجی‌ها؛ راه نجات صنعت تجاری‎سازی

در روزهایی که بسیاری از خودروسازان به‌ویژه در بخش تجاری، با کاهش شدید در تولید مواجه بوده‌اند و براساس اعلام برخی از آن‌ها، موفق به تحقق ظرفیت تولیدی خود نشده‌اند، اما برخی تجاری‌سازان داخلی به لطف افزایش سطح داخلی‌سازی و کاهش وابستگی به شرکای خارجی، توانسته‌اند در سال جاری بر مشکلات فائق آیند و تولید را کماکان ادامه دهند.

در همین راستا، بیشترین سهم از رشد ۳۵ درصدی تولید این خودروها نیز در اختیار همین خودروسازان قرار دارد و بازار تجاری‌ها طی این ۹ ماه، وابسته به محصولات این تجاری‌سازان بوده است.

در این میان، شاید بتوان اشاره‌ای هم به نام ایران‌خودرو دیزل داشت که گرچه مدل‌های قدیمی را همچنان در سبد محصولات خود دارد، اما با کمک زیرمجموعه‌های خود توانسته است داخلی‌سازی این محصولات را افزایش دهد و روند تولید آن‌ها را هرچند در شرایط دشوار تحریم‌های خارجی و تحدیدهای داخلی، جسته و گریخته ادامه دهد.

در کنار این موارد، امضای قراردادهای چندجانبه این خودروسازی با سازمان‌های متولی نوسازی و حمل‌ونقل جاده‌ای و تعهد این شرکت برای نوسازی بخشی از ناوگان تجاری، نشان از برنامه‌های ایران‌خودرو دیزل برای بازار داخلی دارد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =