لنت

به گزارش «اخبار خودرو»، امروزه برای تولید لنت‌ترمز استفاده از موادی در دستورکار قرار گفته است که کمترین آسیب زیست‌محیطی را داشته باشند. در این زمینه اروپا استانداردهای جدیدی را تعریف کرده، البته استفاده از الیاف مسی برای تولید لنت‌ترمز در اروپا ممنوع است زیرا این ماده می‌تواند به محیط‌زیست آسیب برساند. اما از چه فناوری‌های جدیدی در تولید لنت‌ترمز استفاده می‌شود؟

در همین زمینه شاهین خطامی، کارشناس ارشد مهندسی پلیمر، محقق و کارشناس در حوزه تولید لنت‌ترمز به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «در زمینه ساخت لنت‌ترمز به لنت‌های NAO (ارگانیک و بدون آزبست) و همچنین لنت‌هایی با میزان فلز پایین دست خواهیم یافت.»

وی با بیان‌اینکه بیشتر لنت‌هایی که در داخل تولید می‌شوند، نیمه‌فلزی هستند، اظهار کرد: «برخی شرکت‌ها با استفاده از فناوری نانو به‌سمت استفاده از تکنولوژی تولید لنت‌های بدون‌الیاف فلزی پیش می‌روند. یعنی قصد تولید لنت‌هایی را دارند که الیاف آهن در آنها به‌کار نرفته است.»

این محقق و کارشناس در حوزه تولید لنت ترمز با اشاره به دلایل حذف الیاف آهن از لنت‌های ترمز افزود: «موضوع حذف این الیاف‌ چند علت دارد. ازجمله این دلایل؛ افزایش حرارت بین لنت و دیسک خودرو است. زیرا استفاده از الیاف فلزی، حرارت بین این دو قطعه را افزایش می‌دهد. همچنین این الیاف منجر به سایش بالا، ایجاد گرده زیاد هنگام ترمزگیری و درنتیجه پایین آمدن طول عمر لنت‌ می‌شود.»

شاهین خطامی تصریح کرد: «لنت‌های نیمه‌فلزی طول عمر کمتری نسبت‌به لنت‌های NAO دارند. شرکت‌های تولیدکننده لنت در دنیا و همچنین در ایران به سمت حذف الیاف‌های آهن یا پشم‌آهن از لنت حرکت می‌کنند.»

وی درخصوص جایگزین‌ الیاف‌ آهن در لنت‌ها نیز گفت: «الیاف‌ جدیدی که جایگزین خواهند شد، از مواد آلی یا معدنی هستند. به‌این‌ترتیب دو دسته لنت جدید خواهیم داشت. یک گروه لنت‌هایی با آهن بسیار کم (low steel) و گروه دیگر لنت‌های ارگانیک یا NAO هستند که فلز به‌طور کامل از آنها حذف می‌شود.»

این کارشناس ارشد مهندسی پلیمر درباره لنت‌های ارگانیک افزود: «این لنت‌ها هم نرم هستند و هم نسبت به لنت‌های فلزی طول عمر بیشتری خواهند داشت. ضمن اینکه حرارت کمتری ایجاد می‌کنند و ترمزگیری‌های نرم و بی‌صدایی دارند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    0 0
    لنت‌های ارگانیک نسبت به سایر لنت ها زودتر تموم می شوند می خواید مردم رو به کشتن دهید .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =