هاکان ساموئلسون مدیرعامل ولوو

حدس من این است که بعد از همه‌گیری کرونا هم شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی سفرها خواهیم بود، در حالی‌که حاصل هیچ کاری تغییر نخواهد کرد. ما تنها زمانی سفر خواهیم کرد که لازم باشد با آدم‌های چشم‌ توی چشم شویم.

به گزارش «اخبار خودرو»، سال ۲۰۲۰ برای همه خودروسازان سال بسیار بدی بود و تقریبا همه شرکت‌ها عملکردی بسیار ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌هایشان داشتند. در این میان اما برخی از خودروسازان توانستند در میانه بحران تاب‌آوری خود را به اثبات برسانند. ولوو یکی از همین شرکت‌ها بود که سال گذشته به مدد تقاضای بالا برای شاسی‌بلند جمع‌وجور XC۴۰ توانست از گردنه‌های دشوار گذار کند. هاکان ساموئلسون مدیرعامل ۶۹ ساله ولوو در عبور این برند سوئدی از این شرایط دشوار بسیار موفق ظاهر شد و تحسین همه کارشناسان دنیای خودروسازی را برانگیخت. در مصاحبه‌ای که با اتوموتیو نیوز داشته، ساموئلسون از پیش‌بینی‌هایش برای آینده شرکت و تغییراتی که بروز کرونا به ناچار برای این شرکت به همراه داشته صحبت کرده است.

چرا عملکرد ولوو در دوران کورنا بهتر از باقی شرکت‌ها بود؟

اول به خاطر این‌که ما محصولات خوبی داریم و در حال حاضر بهترین‌شان همین XC۴۰ است. یک شاسی‌بلند جمع‌وجور لوکس که به نظر می‌رسد دقیقا چیزی است که الآن بازار احتیاج دارد. نسخه تمام الکتریکی‌ آن هم در راه است می‌تواند به رقیبی تمام عیار برای تسلا مدل ۳ بدل شود. البته این را هم باید در نظر داشته باشید که نسبت به سایر خودروسازان اروپایی ما مدت محدودتری، یعنی ۱۵ روز، کارخانه‌مان در گوتنبرگ را تعطیل کردیم. از این تعطیلی هم برای نوسازی کارخانه و به‌کارگیری تجهیزات مربوط به سلامتی کارکنان‌مان استفاده کردیم. چیز دیگری که به فروش‌مان در دوران کمک کرد، افزایش تاکیدمان بر فروش آنلاین بود. همه این‌ها باعث شد که به عدد و رقم خوبی در فروش دست پیدا کنیم. 

آیا ادامه یافتن همه گیری کرونا می‌تواند میزان تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری ولوو را افزایش دهد؟

بله. این بحران ما را وادار کرد تا خیلی سریع به بازاریابی و فروش آنلاین‌تر رو بیاوریم. در این شرایط این اقدام خیلی راحت‌تر صورت گرفت. چون در شرایط عادی همواره این بحث‌های طولانی را داشتیم که آیا ولوو باید به فروش آنلاین بیشتر اهمیت دهد یا نمایندگی‌های فروشش؟

چه چیزی این تغییر را امکان پذیر کرد؟

چیزی که اهمیت دارد این است که مشتریان ما می‌توانند دقیقا چیزی که بهشان عرضه شده را ببیند. [در وبسایت فروش] شما باید در رابطه با قیمت شفاف باشید. بعد تنها کاری که برای آن‌ها می‌ماند این است که دکمه فروش را بفشارند. در آن زمان سفارش‌ به نمایندگی فرستاده می‌شود و بقیه کارها مثل قبل انجام می‌گیرد. مشتری بازخوردی مثل این دریافت می‌کند که «از سفارش شما سپاسگزاریم. نماینده فروش ما با شما تماس خواهد گرفت».

این راه‌حل ساده‌ای است، اما این‌طور تصور می‌شود که همه فرایند آنلاین شده است. ما همچنان در این عرصه باید کارمان را بهبود ببخشیم. این شامل توسعه ابزارهای بهتر و شوروم‌های مجازی می‌شود.

دیگر حوزه‌هایی که به خاطر پاندمی دستخوش تغییر قرار خواهند گرفت کدامند؟

ما همچنین این را فهمیده‌ایم که نباید خیلی به سفر برویم. متوجه شدیم که می‌توانیم کارهایمان را آنلاین انجام دهیم و درنتیجه مجبور شدیم مهارت‌های جدیدی بیاموزیم تا بتوانیم در فضای مجازی کار کنیم. حالا دیگر حتا من هم می‌توانم با چنین دستگاهی کار کنم (به کامپیوتری اشاره می‌کند که مصاحبه به وسیله آن انجام گرفته است).

حدس من این است که بعد از همه‌گیری کرونا هم شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی سفرها خواهیم بود، در حالی‌که حاصل هیچ کاری تغییر نخواهد کرد. ما تنها زمانی سفر خواهیم کرد که لازم باشد با آدم‌های چشم‌ توی چشم شویم.

چیز دیگری که یاد گرفتیم این است که لازم نیست همیشه در دفترهای کارمان باشیم. در شرایط به وجود آمده ما توانستیم با ترکیبی از حضور در خانه و دفتر کار به میزان یکسانی از بهره‌وری دست پیدا کنیم.

به همین خاطر است که فکر می‌کنم در آینده به طور متوسط حدود ۲۰ درصد اوقات از خانه کار خواهیم کرد، برای این‌که چنین چیزی خیلی عملی و امکان‌پذیر است. مثل همه بحران‌ها کرونا هم می‌تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد. وقتی اوضاع ناگوار می‌شود، آدم‌ها کمی هوشمندتر می‌شوند و کارهایی می‌کنند که در حالت عادی انجام نمی‌دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =