کیت‌کلاچ خودرو 405

شرکت «شایان ‌صنعت» به‌عنوان بزرگ ‌ترین واحد تولیدی کیت ‌کلاچ در کشور، کیت‌کلاچ خودرو ۴۰۵ را با قابلیت نصب روی پنج محصول دیگر ایران‌خودرو طراحی و تولید کرده است

به گزارش «اخبار خودرو»، تولید داخل و داخلی‌سازی هر قطعه‌ایی در شرایط فعلی اقتصادی نوعی شاهکار بوده و در آینده صنعت و اقتصاد کشور نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. طی سال‌های گذشته بسیاری از قطعات خودرو به‌شکل وارداتی تامین می‌شد. قطعاتی که به‌صورت کامل یا نیمه‌آماده از خارج وارد کشور شده و مونتاژ می‌شد. یکی از این قطعات نیز مجموعه دیسک‌وصفحه‌کلاچ خودرو است که چندین شرکت در این بخش فعال هستند. یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولید انواع دیسک‌وصفحه‌کلاچ در کشور، شرکت کلاچ‌سازی شایان‌صنعت است. شرکتی که حالا از مرحله مونتاژ و تحت‌لیسانس بودن شرکت‌های بزرگ خارجی فراتر رفته و کیت‌کلاچ را برای خودروهای سواری طراحی و تولید می‌کند. 

درهمین راستا طراحی و تولید کیت‌کلاچ طرح جدید خودرو پژو ۴۰۵ توسط مهندسان این شرکت سبب افزایش خودباوری در راه تولید این محصولات شده است. محصولی که روی دیگر محصولات ایران‌خودرو نظیر دنا، پارس و سمند نیز قابل نصب است و می‌تواند سرآغاز طراحی و تولید و به‌خودکفایی رسیدن در تولید قطعه برای سایر خودروهای ایرانی و خارجی نیز باشد. این شرکت همچنین در کنار تولید کیت‌کلاچ برای خودرو ۴۰۵ دمپر پیچشی برای خودرو کوییک با گیربکس اتوماتیک را نیز طراحی و تولید می‌کند. 

حسین قادری ‌پناه، مدیر بازرگانی شرکت شایان ‌صنعت

هزینه تولید کیت‌کلاچ ۴۰۵ نصف قیمت محصول خارجی است

این شرکت از سال ۱۳۷۶ به‌ثبت رسیده و فعالیت خود را آغاز کرده است. دیسک‌وصفحه‌کلاچ پراید نخستین محصول تولیدی این شرکت برای تامین شرکت مگاموتور (سایپا) بود و طی سال‌های متمادی این شرکت توانست سبد محصولات خود را توسعه دهد و با تامین نیاز خط‌تولید شرکت‌های خودروساز داخلی از جمله ایران‌خودرو و شرکت‌های خدمات پس از فروش آن‌ها (ایساکو و سایپایدک) و همچنین بازار AFTER MARKET کار خود را ادامه دهد. تقریبا قطعات تمام محصولات ایران‌خودرو و سایپا را در سبد تولیدات خود داریم. 

همچنین با مشتریانی مانند کرمان‌موتور وگروه بهمن درحال همکاری هستیم. درحال حاضر سهم فروش محصولات شرکت در برندهای مختلف متفاوت است. به‌عنوان مثال سهم فروش در مگاموتور (سایپا) ۸۰ درصد، سهم فروش ایران‌خودرو ۳۵ درصد، سهم فروش سایپایدک ۴۰ درصد، سهم فروش ایساکو ۴۰ درصد و همچنین سهم فروش بازار ۲۰ درصد است.

هم‌اکنون ۲۲۰ نفر در این شرکت فعالیت می‌کنند و با تدوین برنامه توسعه سازمان از ابتدای سال جاری درحال حاضر به‌ظرفیت تولید تقریبا ۹۰ هزار مجموعه در ماه دست یافته‌ایم که با ادامه این روند و چشم‌انداز سال ۱۴۰۰ به‌تولید ۱۲۰ هزار مجموعه در ماه دست خواهیم یافت. 

از سال ۱۳۸۲ تمام سیستم‌های استاندارد کیفیت شامل ایزوها در شرکت پیاده‌سازی شده و استقرار پیدا کرده است. همچنین از سال‌های ۹۱ و ۹۲ موفق به‌دریافت گواهینامه آزمایشگاه همکار اداره استاندارد شده‌ایم و تقریبا تمام محصولات وارداتی از طریق گمرکات برای بررسی کیفیت و اخذ تاییدیه استاندارد به‌آزمایشگاه این شرکت ارسال می‌شود. 

همچنین این شرکت با توجه به‌ارتقای توانمندی فنی و مهندسی خود، در سال‌های متمادی در زمینه R&D (تحقیق و توسعه)، موفق به‌طراحی محصول و ایجاد خودکفایی شده است و کماکان به‌صورت مستمر در این زمینه فعالیت می‌کند.

طرح جدید کلاچ ۴۰۵ یکی از محصولاتی است که به‌واسطه توانمندی فنی و مهندسی در کشور تولید شده و اخیرا به‌بازار عرضه شده است. گروه صنعتی شایان‌صنعت شامل چهار مجموعه است که یکی از آن‌ها شرکت ریخته‌گری پرلیت آسیا در شهرک صنعتی کاوه است. می‌توان گفت این شرکت یکی از بزرگ‌ترین و به‌روزترین شرکت‌های ریخته‌گری کشور است.

زیرمجموعه دیگر این گروه به‌نام شرکت قطعه‌سازان شایان‌کوشا نیز در شهرک صنعتی اشتهارد به‌کار تولید قطعات پرسی خودرو مشغول است. 

البته کلاچ‌سازی شایان‌صنعت دو سایت تولیدی دیگر در اختیار دارد که در سایت شهر قدس کلیه قطعات منفصله و پرسی دیسک‌وصفحه‌کلاچ تولید می‌شوند و همچنین مجموعه قالب‌سازی پیشرفته‌ای را دراختیار دارد که برای شرکت‌های گروه شایان و همچنین سایر مشتریان امکان طراحی و تولید انواع قالب‌های صنعتی را داراست. 

قیمت محصول جدید ما تقریبا نصف قیمت محصول خارجی (وارداتی) است و این درحالی است که نمونه خارجی این محصول پیدا نمی‌شود و تنها از اسم آن سوءاستفاده شده و نسبت به‌قیمت محصولات داخلی نیز حدود ۱۵ درصد گران‌تر است.

نمونه‌های آزمایشی این محصول از ابتدای دی‌ماه به‌عنوان طرح پلاس وارد بازار شده و درحال حاضر به‌مرحله تولید انبوه رسیده و آماده عرضه منسجم به‌بازار است. 

قطعه دمپر پیچشی خودرو کوییک اتوماتیک نیز به‌دلیل این‌که مدل‌های موجود در سامانه شهری تقریبا صفرکیلومتر هستند و هنوز وارد فرآیند خدمات‌رسانی نشده‌اند، فعلا به‌بازار عرضه نشده است و هرچه میزان تولید این خودرو توسط خودروساز افزایش یابد، بازار خدمات پس از فروش آن نیز به‌تدریج رونق می‌گیرد.

اما رسالت شرکت این است که همواره بهبود کیفی محصولات و دوام مستمر آن را سرلوحه کار خود قرار دهد و ما به‌مشتریان و جامعه خود همچون شریکی می‌نگریم که تامین نیاز آن‌ها وظیفه ماست.

ارتقای سطح علمی همکاران و استفاده از روش‌های نوین طراحی و تولید و اعتقاد به‌دستیابی به‌بالاترین سطح کیفیت رمز اصلی ماندگاری مجموعه ماست و در این راستا مفتخریم که نسبت رضایتمندی مشتریان از محصولات تولیدی این شرکت در سال‌های اخیر به‌طرز محسوسی افزایش یافته است.

صادق سهرابی، مدیر مهندسی شرکت شایان ‌صنعت

کیت‌کلاچ ۱۰۰درصد ایرانی برای موتورهای EF۷  و XU۷ طراحی شده است

شایان‌صنعت از نقاط قوت خود برای تولید محصولات بهره برده و زیرمجموعه ریخته‌گری یکی از مزایای این شرکت است که مطابق با دانش روز خدمات‌رسانی می‌کند. همچنین واحد قالب‌سازی مجهزی که در اختیار داریم، به‌نوع قالب‌های مورد نیاز برای تولید دیسک‌وصفحه‌کلاچ و طراحی و ساخت آن اشراف کامل دارد. 

درزمینه خودکفایی محصولات تمام موارد پرس‌کاری و ماشین‌کاری در مجموعه انجام می‌شود و درخصوص قطعاتی که طراحی شده‌اند، دو محصول جدید را در سال جاری براساس نیاز مشتریان تولید کرده‌ایم. یکی از این قطعات دمپر پیچشی است که مورد نیاز شرکت مگاموتور و سایپا برای کوییک با گیربکس اتوماتیک بوده و با توجه به‌اعمال تحریم‌ها و نیاز داخل، آن را برای خودروسازی سایپا طراحی و داخلی‌سازی کرده‌ایم و نمونه‌های اولیه این محصول تولید شده و آماده تولید انبوه است. 

با توجه به‌نیاز مشتریان بازار برای سلایق متفاوت و به‌منظور توسعه سبد محصولات، طراحی و تولید یک مدل جدید از دیسک‌وصفحه‌کلاچ پژو ۴۰۵ را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که در کنار افزایش تنوع در سبد محصولات شایان‌صنعت، به‌نیاز برخی مشتریان که تقاضای برند و مدل دیگری از دیسک‌وصفحه را دارند نیز پاسخ داده شده است.

این قطعه برای خودروهای با کارکرد بالا بسیار مناسب به‌نظر می‌رسد.گرچه این محصول برای پژو ۴۰۵ تولید شده، اما روی اغلب محصولات شرکت ایران‌خودرو از قبیل سمند، پارس، سورن، دنا و دناپلاس نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و درکل به‌منظور استفاده در موتورهای EF۷  و XU۷  تولید شده است.

به‌طور کلی از این محصول در خط‌تولید ایران‌خودرو استفاده می‌شود و همچنین در بازار لوازم‌یدکی نیز قابل فروش خواهد بود. 

درحال حاضر برای تامین خط خودروساز مدل‌ دیگری از کلاچ ۴۰۵ شایان‌صنعت استفاده می‌شود و تولید این محصول در فاز نخست برای تامین بازار AFTER MARKET  در نظر گرفته شده است؛ زیرا با توجه به‌مطالعه انجام‌شده و بررسی سلایق و نیاز مشتریان این مدل به‌دلیل قابلیت کارکرد بالا و طراحی به‌روز از اقبال زیادی در بازار برخوردار است و درصورت اعلام نیاز از طرف خودروساز و توافقات قیمتی، امکان تامین آن برای خودروساز وجود دارد.

محصولاتی که برای این مدل خودروها طراحی می‌شوند، پارامترهای یکسانی دارند؛ اما ریزه‌کاری‌ها و نقاط کلیدی و خاصی در طرح‌ها وجود دارند که محصولات را از یکدیگر متمایز می‌کند. به‌طور کلی عملکرد محصولات تقریبا یکسان است و استفاده از آن‌ها به‌سلیقه مشتریان بازمی‌گردد. برخی مشتریان عاشق شتاب خودرو هستند و نیروی پدال برای آن‌ها اهمیت چندانی ندارد؛ اما برخی مشتریان به‌شتاب اهمیت چندانی نمی‌دهند و پدال نرم را بر آن ترجیح می‌دهند.

البته دو فاکتور نیروی پدال و شتاب با هم مرتبط بوده و نیروی کم پدال و شتاب بالا با هم در تناقض هستند. زمانی که پدال حالت کابلی دارد و سیستم هیدرولیکی نیست، نمی‌توان نیروی پدال را از حد مشخصی پایین‌تر یا بالاتر برد و انتظار شتاب بسیار زیاد از آن داشت.

این سیستم‌ها معمولا نقطه اپتیمومی دارند که ما سعی می‌کنیم در فرآیند طراحی و تولید، آن را لحاظ کنیم. دراین راستا طرح‌های وَلویی نرم هستند و طرح‌های لوک، پدال سفت‌تری دارند. طرح جدیدی که ما انتخاب کردیم در نقطه اپتیموم مناسبی است؛ یعنی شتاب و نیروی پدال و عمر مناسبی دارد. این شرایط در سایر محصولات ما نیز تقریبا مشاهده می‌شود. 

محصول بعدی شرکت، دمپر پیچشی خودرو کوئیک اتوماتیک است. این مجموعه فعلا برای گروه خودروسازی سایپا تولید می‌شود و در آینده نیاز بازار AFTERMARKET را پوشش خواهد داد. تولید و طراحی این قطعه براساس پروژه داخلی‌سازی مگاموتور و سایپا انجام شده است.

واحد مهندسی و R&D این شرکت از مهندسان خبره‌ای برخوردار است و توانسته در زمینه تولید دیسک‌وصفحه‌کلاچ تجارب و دانش خوبی را به‌دست آورد. به‌جرأت می‌توان گفت هر خودرویی که داخلی‌سازی شود، دیسک‌وصفحه‌کلاچ آن با استانداردهای روز دنیا قابل تامین است و محصول با توجه به‌استانداردهای خودروساز طراحی می‌شود و با توجه به‌امکانات موجود، نمونه‌سازی و ساخت داخل آن به‌سرعت صورت می‌گیرد.

از نقاط قوت گروه صنعتی شایان، برخورداری از واحد ریخته‌گری مجموعه است که ‌سرعت تولید را بالا می‌برد. همچنین سایت قالب‌سازی در ساخت قالب‌های مورد نیاز برای تولید انبوه یا نمونه‌های اولیه، ما را کاملا یاری و همراهی می‌کند.

شایان ‌صنعت در میزهای داخلی‌سازی که پیش‌تر برگزار شد نیز شرکت کرد. درواقع همکاری ما با سایپا برای پروژه کوئیک اتومات از همین میزها آغاز شد. 

درحال حاضر اغلب قطعات ما داخلی‌سازی شده‌اند و برخی ورق‌های فولادی مورد مصرف از طریق واردات تامین می‌شوند. به‌عنوان مثال ورق CK۷۵ فولاد آبدار که در مجموعه کلاچ مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریبا سالانه ۳۰۰ تن مورد نیاز است، تولید داخل ندارد و شرکت مگاموتور با همکاری جهاد دانشگاهی شریف، طی پروژه‌ای مشترک با ما برای داخلی‌سازی ورق‌های وارداتی اقداماتی را صورت داد و  قرار شده است در این همکاری امکان تولید ورق CK۷۵ مورد بررسی قرار گیرد و در صورت امکان با فولاد مبارکه برای ساخت این ورق، همکاری داشته باشیم. 

گفتنی است با گسترش فعالیت کلاچ‌سازی شایان‌صنعت، تحقق خودکفایی در این بخش حالت روزافزون به‌خود گرفت و در همین رابطه، ما تا سال ۸۹ صفحه فشارهای چدنی را از شرکت ریخته‌گری مالیبل سایپا خریداری می‌کردیم و بعد از آن که شرکت ریخته‌گری پرلیت آسیا را تاسیس کردیم، در این بخش به‌خودکفایی رسیدیم.

درعین حال چندقطعه منفصله شامل لنت، خورشیدی و بلبرینگ به‌دلایل مختلفی از جمله عدم‌سرمایه‌گذاری و موانع موجود بر سر راه تامین مواداولیه، همچنان از قابلیت داخلی‌سازی در کشور برخوردار نیست و این قطعات حدود ۲۵ درصد از اجزاء محصول نهایی را شامل شده و باید از طریق واردات تامین شوند. اما ۷۵ درصد دیگر به‌صورت کاملا مستقل در داخل کشور تولید می‌شود. این درحالی است که سایر شرکت‌های کلاچ‌ساز، داخلی‌سازی کمتری دارند و اغلب قطعات منفصله را به‌صورت پیمانکاری یا خرید خارج تامین می‌کنند و بیش‌تر متمرکز بر مونتاژ هستند.

درآخر این‌که تست جاده‌ای مطابق با استانداردهای مخصوص خودروسازان روی تمام محصولات جدید صورت گرفته و به‌تایید تیم مهندسی نیز رسیده است. 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی رضا IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
    0 0
    سلام.روز بخیر با عرض عدب احترام تقاضایی داشتم بنده قالب ساز سنبه ماترییس هستم و نمونه دیسکو صفه ایی به بنده دادن تا قالبهاشو بسازم . در صورت امکان میخاستم از مسعول محترم قالب سازی شرکت شما مسیر ساخت قالبها در این ضمینه راهنمایی بگیرم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =