نفت بهران

براساس گزارش اخیر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در روز ۲۷ دی‌ماه، شرایط پالایشگاه‌داران روغن‌پایه کشور بهتر از قبل شده و آمارها نشان‌دهنده رشد فروش سه شرکت از چهار شرکت اصلی پالایشگاه‌دار کشور است. در این میان مهم‌ترین نکته قابل ذکر رشد شش‌درصدی بهران و پارس بوده که میزان رشد یکسانی داشته‌اند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، شرکت نفت سپاهان نیز رشد ۱۵ درصدی در فروش محصولاتش طی ۹ ماه اخیر نسبت به‌شرایط سال قبل داشته است. براساس اطلاعات انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران طی ۹ ماهه سال جاری مجموعا به‌ترتیب ۱۸۶۲۰۳ و ۱۷۹۳۵۲ مترمکعب روغن‌موتور بنزینی و دیزلی تولید شده است که از این مقدار سهم شرکت نفت بهران به‌ترتیب ۷۲۱۹۸ و ۸۳۵۴۰متر مکعب، شرکت نفت‌پارس ۳۴۶۳۵ و ۲۶۱۶۸ مترمکعب، شرکت نفت ایرانول ۴۱۴۰۲ و ۲۳۸۹۱مترمکعب و شرکت سپاهان ۳۷۹۶۸ و ۳۷۵۷۳ مترمکعب بوده است. 

بنابراین مجموع تولید روانکارهای دیزلی و بنزینی در کشور طی ۹ ماه اخیر برابر با ۳۶۵۵۵متر مکعب بوده است و باتوجه به‌آمار ۳۷۵ هزار مترمکعبی سال ۱۳۹۸ شاهد افت ۱۰ هزار مترمکعبی نسبت به‌پارسال بودیم که درواقع افت سه‌درصدی رقم زده است. 

لازم به‌ذکر است مجموع تولید روانکارهای بنزینی و گازوئیلی طی این مدت در شرکت نفت بهران برابر با ۱۵۵۷۳۵ مترمکعب بوده و این رقم در نفت پارس ۶۰۸۰۳ مترمکعب ثبت شده و در مورد ایرانول می‌توان به‌حجم کلی ۷۵۲۹۳ مترمکعبی اشاره کرد که به‌ترتیب در این سه پالایشگاه‌دار در سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۴۴ هزار مترمعکب، ۶۳۲۸۰ مترمکعب و ۹۳۰۵۷ مترمکعب بوده است. 

همین امر سبب شد جایگاه دوم شرکت نفت ایرانول در اختیار سپاهان قرار بگیرد که در ۹ماهه سال جاری حجم ۷۳۷۲۱ مترمکعب را ثبت کرده بود و این درحالی است که در سال ۹۸ آمار سپاهان برابر با ۷۴۰۸۹ مترمکعب بود. با توجه به‌این آمار می‌توان متوجه شد شرکت نفت بهران با هشت‌درصد رشد، تنها شرکتی بوده که در دوران کرونایی افزایش حجم را تجربه کرده و شرکت‌های ایرانول، پارس و سپاهان به‌ترتیب افت ۱۹، ۵ و ۴ درصدی در زمینه تولید داشته‌اند.

نفت سپاهان دارای رتبه نخست در رشد فروش

همچنین در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به‌ترتیب ۱۸۵۴۹۹ و ۱۷۹۵۸۵ مترمکعب روغن‌موتور بنزینی و دیزلی و درمجموع ۳۶۵۰۸۴ مترمکعب توزیع شده است. این درحالی است که میزان فروش در مدت مشابه سال ۹۸ برابر با ۳۶۴۰۹۸ متر مکعب بوده است. 

بررسی این آمار از افزایش یک‌هزار مترمکعبی درمجموع فروش شرکت‌ها حکایت دارد. اما  از مجموع روغن دیزلی و بنزینی توزیع‌شده در ۹ ماهه امسال سهم شرکت نفت بهران به‌ترتیب ۷۳۷۶۹ و ۸۳۷۳۳ مترمکعب (جمعا ۱۵۷۵۰۲ مترمکعب و در سال ۹۸ برابر با ۱۴۸۱۴۶متر مکعب)، شرکت نفت سپاهان ۴۰۲۱۱ و ۳۵۸۱۰ مترمکعب (جمعا ۷۶۰۲۱ مترمکعب و در سال ۹۸ برابر با ۶۶۱۸۳ مترمکعب)، شرکت نفت پارس ۳۵۳۱۷ و ۲۴۳۳۶ (جمعا ۵۹۶۵۳ مترمکعب و در سال ۹۸ برابر با ۵۶۲۹۷ مترمکعب) و شرکت نفت ایرانول ۳۶۲۰۲ و ۳۵۷۰۶ مترمکعب (جمعا ۷۱۹۰۸ مترمکعب و در سال ۹۸ برابر با ۹۳۴۵۲ متر مکعب) بوده است. 

آمار فوق نشان می‌دهد که بیش‌ترین رشد توزیع مربوط به‌شرکت سپاهان است که ۱۵ درصد نسبت به‌دوره مشابه سال قبل محصولات بیش‌تری توزیع کرده است. پس از آن شرکت‌های بهران و نفت پارس هر کدام معادل شش‌درصد رشد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل داشته‌اند و ایرانول نسبت به‌پارسال کاهش ۲۳درصدی توزیع داشته است.

در ۹ ماهه امسال سهم بازار بهران به ۴۳  درصد، سپاهان به ۲۱ درصد و پارس به ۱۶ درصد افزایش و ایرانول به ۲۰ درصد کاهش یافته و شرکت نفت سپاهان موفق شده است در سال جاری، جایگاه دوم فروش و سهم بازار انواع روغن‌موتور را از آنِ خود کند و ایرانول به‌جایگاه سوم برسد.
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =