افتتاح بزرگ ‌ترین مرکز تحقیق و نوآوری صنعت قطعه‌ سازی در خاورمیانه

بیش از ۳۲ مدل جلو آمپر، ۵نسلECU ،ACU، سه مدل HVAC، دو مدل ایموبلایزر، کنترل بدنه نسل جدید تعدادی از خودروهای داخلی و مدل‌های متفاوت سوئیچ ازجمله دستاوردهای مرکز تحقیقات و نوآوری کروز به‌شمار می‌روند. ردیاب نقطه کور، سیستم هشدار خروج از خط و سیستم هوشمند ورود بدون کلید نیز جزو برنامه‌های این مرکز است

به گزارش «اخبار خودرو»، در جریان بازدید سورنا ستاری، معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور از شرکت کروز، مرکز شتاب‌دهنده تحقیق و نوآوری گروه قطعه‌سازی کروز رسما افتتاح شد. بازدید از خطوط تولید و مراکز طراحی و تولید دستگاه‌های صنعتی و همچنین آشنایی با نحوه فعالیت‌ها و مدیریت بهره‌وری و نظارت بر کیفیت ازجمله دیگر برنامه‌های ستاری در شرکت کروز بود.

   خروج صنعت از بحث مونتاژ به کمک دانشگاه

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح مرکز تحقیق و نوآوری کروز گفت: «بین کارخانه و صنعت تفاوت است؛ در حوزه خودرو اگر کارخانه‌داری کنیم، نتیجه آن همین اتفاقاتی که طی این سال‌ها افتاده، زیرا صنعت جایی است که باید طراحی و ماشین‌سازی کنیم و اگر بتوانیم تجهیزات را طراحی کنیم، آن موقع صنعت داریم و نمونه‌ای از آن را امروز در کروز دیدیم.»

ستاری با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در معاونت علمی اظهار کرد: «در تلاشیم صنعت خودرو داشته باشیم و خوشحالیم که شرکت‌های دانش‌بنیان، مرکز نوآوری برای تامین قطعات دارند و درتلاش هستند طراحی و نرم‌افزارها را خود داشته باشند. باید خودمان خودرو را طراحی کنیم و از بحث مونتاژ بیرون بیاییم. در این زمینه؛ دانشگاه، استادان و شرکت‌های فوق‌العاده‌ای داریم.»

وی با بیان این‌که در حوزه مکانیک و الکترونیک ظرفیت دانشجویی خوبی داریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم، افزود: «صنعت جایی است که می‌تواند از دانشگاه استفاده کند. اگر طراحی و ماشین‌سازی دستمان نباشد، احتیاجی به دانشگاه نداریم و ارتباط با مراکز نوآوری نمی‌خواهیم. اما وقتی به دنبال طراحی هستیم، صنعت ناگزیر باید از این ارتباط استفاده کند.»

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور ادامه داد: «توسعه مراکز نوآوری در این بخش بسیار مهم است. چراکه در جهت توسعه داخلی‌سازی می‌توانیم گام برداریم و خودروهای طراحی‌شده توسط خودمان را داشته باشیم.»

   شروع حرکت بزرگ در صنعت خودرو

ستاری با بیان این‌که اکنون ECU و ACU را خود تولید می‌کنیم و تغییرات لازم را انجام می‌دهیم، درخصوص اهمیت افتتاح مرکز تحقیقات و نوآوری گروه قطعه‌سازی کروز و این‌که چنین مرکزی چه جایگاهی در زمینه تحقیق و نوآوری در ایران می‌تواند داشته باشد، گفت: «با حرکت کروز به سمت مراکز نوآوری، حتما حمایت‌های لازم را از این مجموعه انجام می‌دهیم.»

وی افزود: «خوشبختانه قطعه‌سازی کروز در این زمینه قدم‌های لازم را برداشته است و اگر این گروه، مدل توسعه مرکز نوآوری را در داخل شرکت پیاده کند، اتفاقات خوبی برای این مجموعه خواهد افتاد.»

ستاری ادامه داد: «فکر می‌کنم این یک حرکت بزرگ در صنعت خودرو است؛  زمانی صاحب صنعت هستیم که خود ما طراحی کنیم. به دنبال این هستیم که صاحب قطعه‌سازی شویم.»

وی با بیان این‌که مراکز نوآوری باید توسعه یابند و بیش از گذشته با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط داشته باشند، تصریح کرد: «این مراکز باید به یک مبدأ برای شتاب‌دهی استارت‌آپ‌ها تبدیل شوند و از پتانسیل نیروی‌های جوان و استادان موفقی که در حوزه‌های صنعت خودرو کار می‌کنند، بیش‌از گذشته استفاده شود.»

معاون علمی‌وفناوری ریئس‌جمهور درخصوص جایگاه بین‌المللی مراکز تحقیقاتی ایران و چشم‌انداز صادراتی کشور گفت: «در حوزه صادرات به‌صورت جدی کار می‌کنیم، همین هفته برای راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی سفری به کنیا خواهیم داشت. زیرا اگر رویکردهای ما صادرات‌محور باشند، آفریقا پتانسیل خوبی در این زمینه دارد.»

   سرمایه‌گذاری ۳میلیون دلاری

مرکز تحقیقات و نوآوری کروز پیش از این با امضای یک تفاهم‌نامه مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته بود. این مرکز که در زمینه فناوری‌های صنعت خودرو فعالیت می‌کند، اکنون به بزرگ‌ترین مجموعه تحقیق و نوآوری در خاورمیانه تبدیل شده و با ایده‌پردازی، طراحی و تولید قطعات جدید در صنعت خودرو را آغاز کرده است.

مرکز تحقیقات و نوآوری کروز با سرمایه‌گذاری ۳میلیون دلاری ایجاد شده و با سه دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر و تهران در زمینه داخلی‌سازی قطعات همکاری دارد و بالغ‌بر ۲۵۰ نفر از نخبگان در آن مشغول به‌کار هستند.

بیش از ۳۲ مدل جلو آمپر، ۵ نسل ECU ،ACU، سه مدل HVAC، دو مدل ایموبلایزر، کنترل بدنه نسل جدید تعدادی از خودروهای داخلی و مدل‌های متفاوت سوئیچ ازجمله دستاوردهای مرکز تحقیقات و نوآوری کروز به‌شمار می‌روند. ردیاب نقطه کور، سیستم هشدار خروج از خط و سیستم هوشمند ورود بدون کلید نیز برنامه‌های بعدی این کروز هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =