تحویل تاکسی‌ های ایران‌ خودرو

این رکوردها در تولید ایران‌ خودرو، برای نخستین ‌بار از زمان اعمال تحریم‌ های ظالمانه به ثبت رسیده است

به گزارش «اخبار خودرو»، گروه صنعتی ایران‌خودرو در روز پایانی آذرماه موفق شد با تولید ۳۷۰هزار و ۳۹۹ دستگاه خودرو از کل تیراژ تولید سال گذشته عبور کند. حال اما بنا بر اعلام مدیرعامل این گروه صنعتی در روز گذشته، این خودروسارز از رکورد تولید سال ۹۷ خود نیز عبور کرده است. فرشاد مقیمی در آیین تحویل خودروهای طرح نوسازی ناوگان سواری کرایه بین‌شهری که با حضور وزیر راه‌ و شهرسازی برگزار شد، از عبور رکورد تولید سال ۹۷ با تولید بیش از ۴۲۳هزار دستگاه خودرو در روز ششم بهمن‌ماه خبر داد و گفت: «این موفقیت در شرایطی حاصل شده‌ که تحریم‌ها با شدت بیشتری ادامه یافته‌اند و وضعیت ناشی از بیماری کرونا نیز سبب ایجاد محدودیت‌های بیشتری شده است.»

   بهبود وضعیت اقتصاد خانوار با کاهش مصرف سوخت

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با اعلام آمادگی برای تولید و عرضه ون مسافری با هدف اثربخشی در اقتصاد این بخش از ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: «با همتی که در نهضت داخلی‌سازی تولید ایجاد شده است، می‌توانیم سرمایه‌گذاری در این بخش را با سرعت بالاتری دنبال کنیم.»

وی افزود: «با بهبود و ارتقای موتور ای‌اف۷، کاهش یک لیتری مصرف بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش محقق خواهد شد. طراحی و تولید موتور سه‌استوانه و همچنین طراحی و تولید گیربکس شش‌سرعته نیز که با کاهش مصرف سوخت، اقتصاد خانوار را تحت‌تاثیر قرار خواهند داد از دیگر برنامه‌های ایران‌خودرو است. درواقع، با ارتقای موتورهای فعلی و طراحی و تولید موتورهای کم‌مصرف، علاوه بر کاهش آلایندگی، به دنبال کاهش مصرف سوخت و اقتصادی کردن فعالیت خانوارهای دارای خودروهای کار ازجمله تاکسی هستیم.»

   عرضه زودتر از موعد تعهدات در بخش اتوبوس

مقیمی از اجرای تعهدات در بخش اتوبوس و عرضه زودتر از موعد آن خبر داد و گفت: «در حوزه تولید خودروهای تجاری و سنگین نیز جهش قابل توجهی داشته‌ایم، به‌گونه‌ای که در دو ماه اخیر ۷۲۰ دستگاه و به اندازه تولید کل سال گذشته محصول واگن‌هود تولید کرده‌ایم.» وی ادامه داد: «جمع تولیدات دو ماه اخیر ایران‌خودرودیزل ۹۰۰ دستگاه ازجمله ۱۰۰ دستگاه اتوبوس بعد از ۹سال توقف خط تولید بوده است.» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو بیان کرد: «در روزهای آینده از کشنده‌ جدیدی نیز رونمایی خواهیم کرد که نشان از تحول در این بخش دارد.» وی همچنین از رسیدن محصول جدید تارا به مرحله تولید انبوه در روزهای آینده خبر داد و گفت: «در کنار این موفقیت، هفت محصول سواری دیگر را نیز ارتقا داده‌ایم.»

   تحویل تاکسی‌ها به نمایندگان ۳۱ استان

بنا بر این گزارش، در آیین تحویل خودروهای طرح نوسازی ناوگان سواری کرایه بین شهری، نمایندگان ۳۱استان کشور، تاکسی‌های خود را تحویل گرفتند. طبق قرارداد میان ایران‌خودرو و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۳هزار دستگاه از تاکسی‌های بین‌شهری نوسازی می‌شوند و تا پایان امسال ۷۰۰ دستگاه از این قرارداد اجرایی خواهد شد. به این ترتیب، با اجرای این قرارداد میانگین سن ناوگان سواری کرایه بین‌شهری که درحال‌حاضر ۱۱سال است، به کمتر از ۱۰سال خواهد رسید.

   رکوردزنی‌های پیاپی در شرایط تحریم

ایران‌خودرو که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید، همسو با راهبرد دولت تدبیر و امید و وزارت صمت مبنی بر افزایش عرضه خودرو به بازار و با حمایت و مشارکت تمامی ارکان زنجیره ارزش خودرو از تامین تا خدمات پس از فروش، حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سایر نهادهای مرتبط، سه‌ماه زودتر و در پایان آذرماه توانسته بود رکورد تولید سال گذشته را به ثبت برساند، در روز ششم بهمن‌ماه نیز رکورد تولید سال ۹۷خود را شکست که حدود ۵۲۶۰۰ دستگاه از آمار تولید سال ۹۸ هم بیش‌تر بود.

به این ترتیب، ایران‌خودرو طی روزهای باقیمانده از بهمن‌ماه و نیز ماه اسفند فرصت دارد تا با جهش دوباره، اهداف تعیین‌شده امسال و تولید دست‌کم ۵۰۰هزار دستگاه خودرو سواری و وانت را محقق کند. این رکوردها در تولید ایران‌خودرو، برای نخستین‌بار از زمان اعمال تحریم‌های ظالمانه به ثبت رسیده است؛ خودروساز بزرگ کشور در سال جاری با همدلی و همراهی زنجیره تامین و جهادگران سنگر تولید، توانسته رکوردهای متعددی را در تولید روزانه، هفتگی و ماهانه بر جای بگذارد و بدیهی است، این دستاورد جز در سایه همراهی تامین کنندگان و قطعه سازان ایران خودرو حاصل نمی‌شد.

   بهبود وضعیت عرضه به بازار و تحویل به مشتریان

وضعیت عرضه به بازار و تحویل به مشتریان نیز روبه‌بهبود است، به‌گونه‌ای که تعهدات معوق از رقم بیش از ۲۰۰هزار دستگاه در اردیبهشت سال گذشته به حدود ۲۰هزار دستگاه درحال حاضر رسیده است.

بخشی از این معوقات مربوط به خودروهای در انتظار قیمت‌گذاری است و تعدادی از آن نیز متعلق به سبد محصولات مشترک با شرکای خارجی است که تولید آن به کندی صورت می‌گیرد. با کسر این تعداد، خودروهای معوق به کم‌تر از ۱۰هزار دستگاه می‌رسد که با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا قبل از پایان امسال، تمامی تعهدات به‌روز خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =