کد خبر: 233144
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۸
بنزین

به گزارش «اخبار خودرو»، بهناز جلالی‌پور در سرمقاله امروز (چهارشنبه 8 بهمن ماه ۱۳۹۹ ) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « طرح لایحه ‌ای بنزینی از سوی نمایندگان مجلس » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

نمایندگان مجلس در تب و تاب تصویب لایحه‌ای بنزینی هستند تا خانوارهایی که خودرو ندارند و احتمالا از مزایای سهمیه ماهانه بی‌بهره مانده‌اند نیز از مزایای بنزین و سهمیه آن برخوردار شوند. بر اساس این طرح، پیشنهاد شده برای خانوارهای بدون خودرو، نفری ۱۵ لیتر بنزین در ماه تعیین شود و در کنار آن نیز بازار خرید و فروش برای انتفاع مردم ایجاد شود تا امکان معامله و بهره‌مندی از فروش بنزین برایشان فراهم باشد. درعین حال برای افرادی که دارای خودرو هستند، چنین سهمیه‌ای تعیین نشده است و به‌ازای نفرات، دریافتی ندارند. 

از ابتدای آغاز به‌کار مجلس یازدهم و تشکیل کمیسیون‌های مختلف، بنزین، سهمیه و یارانه اصلی‌ترین کلیدواژه‌هایی شده است که در دهان نمایندگان و بخصوص نمایندگان عضو کمیسیون انرژی می‌چرخد و به‌دنبال راهی هستند تا آنان نیز همچون اسلاف خود، بهره‌ای از آن ببرند و طرح تازه‌ای درمیان بیندازند. طرحی که بعد از چندماه بررسی و تبلیغ، هنوز چهارچوب معینی ندارد و مشخص نیست قرار است چطور و چگونه اجرایی شود. طرحی که نمایندگان پیشنهاددهنده بر آن اصرار دارند و مدعی هستند قصد آن را دارند تا حق و حقوق مردمی را که خودرو ندارند، از جیب دولت تفریق و به‌حساب مردم واریز کنند.

جدای از آن‌که طرح همچنان خام است و با وجود چندماه تبلیغات رسانه‌ای همچنان به‌یک تیتر کوتاه درباره آن بسنده می‌شود و نمایندگانی قصد دارند در روزهای بررسی بودجه ۱۴۰۰ آن را به‌تصویب برسانند و امتیاز طلایی اختصاص یارانه سوخت و بنزین به‌اقشار ضعیف جامعه را در مجلس یازدهم به‌نام خود بزنند و ثبت کنند، نکات دیگری نیز وجود دارد که به‌نوبه خود حائز اهمیت است. 

نخست‌ آن‌که موضوع بنزین در عین جذابیت‌هایی که برای نمایندگان مجلس دارد و می‌تواند همراهی‌های مقطعی را به‌خصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به‌همراه داشته باشد، ظرف سال‌های گذشته نشان داده هر تغییر و تحولی در نحوه توزیع آن، کل ساختار اقتصادی و اجتماعی را نیز متاثر می‌کند و اتفاقا گروه‌هایی که قرار است از این تغییرات منتفع شوند، بیش‌تر در نوسانات گرفتار می‌شوند و برای سالیانی باید هزینه‌های آن را بپردازند.

همچنین از زمان اعمال سهمیه‌بندی بنزین مقرر شده بود بازاری برای فروش مازاد بنزین یا بخش صرفه‌جویی‌شده ایجاد شود تا افراد بتوانند از محل مازاد سهمیه بنزین خود درآمدی کسب کنند. اتفاقی که همچنان رخ نداده و بازار همان است که بود و عزم و برنامه‌ای نیز برای ایجاد و شکل‌گیری آن وجود ندارد. چنان‌که در طرح جدید نیز بازاری در نظر گرفته نشده و مطالعات مقدماتی آن هم انجام نشده است.

اقتصاد ایران ظرف سال‌های اخیر، نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته و تاب ایجاد بحران تازه را ندارد و بهتر آن است که یک بار دیگر اقتصاد گرفتار بازی‌های تبلیغاتی نشود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =