موتور سه‌سیلندر ایران‌خودرو

تولید وانت‌های زامیاد با موتور Z۲۴ تا پایان سال جاری ادامه می‌یابد و پس از آن نیز تولید وانت‌های زامیاد با موتور جدید یورو۵ ادامه خواهد یافت. زیرا زامیاد با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، گواهینامه یورو ۵+EOBD برای وانت‌های تولیدی با موتور Z۲۴NI را از ISQI و شرکت بازرسی مورد تایید سازمان محیط زیست اخذ کرده است

مشهورترین اظهارنظر خودرویی وزیر نفت، سخنانی است که در آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ درخصوص وانت نیسان (براساس مشخصات نسخه‌های پیشین این خودرو) گفته بود. به گزارش «اخبار خودرو»،  بیژن زنگنه در آن زمان با انتقاد از میزان بالای مصرف سوخت این خودرو گفت: «مصرف سوخت در این وانت‌‌ها حدود ۲۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش است. بر این اساس، اگر وزارت نفت پول داشته باشد، باید کل وانت‌‌های نیسان کشور را بخرد و تحویل ذوب آهن بدهد و بسوزاند. زیرا از رده خارج شدن کل این وانت‌ها باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت شده و حتی امکان افزایش صادرات سوخت نیز از کشور فراهم می‌شود.»

وی همچنین افزوده بود: «ما معتقدیم نیسان وانت دیگر نباید تولید شود و باید خودرو دیگری را جایگزین آن کرد یا در کوتاه‌مدت برای آن‌ها از موتورهای دیزلی که دارای مصرف کمتر و راندمان بالاتری هستند، بهره گرفت. تعدادی هم که اکنون فعال هستند، باید ساماندهی شوند.»

اگرچه صحبت‌های وزیر نفت درخصوص ساماندهی وانت‌های نیسان کارکرده هرگز عملی نشد و در حد همان صدور سالانه برگه معاینه فنی باقی ماند، اما با توجه به محبوبیت بالای وانت نیسان در بازار خودروهای باری سبک، زامیاد در این سال‌ها کوشید اصلاحات لازم را روی آن انجام دهد.

تمجید و حمایت زنگنه از طراحی موتور سه ‌استوانه ایران‌ خودرو

اما تازه‌ترین اظهارنظر خودرویی وزیر نفت، درباره موتور سه‌استوانه ایران‌خودرو کاملا متفاوت از حرف‌های ۴سال پیش اوست. زنگنه با امضای تمبر یادبود مراسم رونمایی موتور سه‌استوانه، از این اقدام ایران‌خودرو حمایت کرد.

وی در یادداشتی نوشت: «ضمن تبریک به همکاران محترم بخش پژوهش ایران‌خودرو برای طراحی موتور کم‌مصرف، حمایت وزارت نفت را از این اقدام شایسته اعلام می‌کنم. خداوند متعال یار و نگهدارتان باد.»

این اظهارنظر زنگنه پس از آن بود که گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای کاهش مصرف سوخت خودروها و مطابق با نقشه راه محصولات، از خانواده نخستین پیشرانه ملی سه‌استوانه رونمایی کرد. وزیر نفت در مراسم رونمایی از این پیشرانه نیز به‌صورت ویدئو کنفرانسی حضور داشت.

کاهش مصرف سوخت، ارتقای سطح آلایندگی به یورو۶، بهبود عملکرد (توان و گشتاور) طبق نیاز مشتری برای تقویت رقابت‌پذیری و استفاده بهینه از سرمایه‌گذاری مورد نیاز با به اشتراک گذاشتن قطعات،‌ فناوری و محصول و همچنین کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای از اهداف طراحی این پیشرانه است.

درحال‌حاضر، راهبرد طراحی، توسعه موتورهای کم‌حجم و پرقدرت سه‌استوانه با استفاده از فناوری‌هایی چون پرخوران (توربوشارژ) و تزریق مستقیم بنزین در مسیر بهبود عملکرد و افزایش کارایی موتور خودروها در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد و پس از رونمایی نمونه موتور یک لیتری، نمونه موتور ١.٣لیتری آن در بهار سال آتی رونمایی خواهد شد.

روشن‌کردن و رونمایی موتور نمونه ١.٣لیتری پرخوران نیز در تابستان سال آینده در دستور کار قرار دارد. قوای محرکه کم‌مصرف در چرخه عمر محصول،‌ تولید و توسعه بر پایه توان سازندگان داخلی و ارتقای دانش، قابلیت کاربرد در خودروهای دو رگه، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، مالکیت ایرانی محصول و فرآیند، قابلیت صادرات محصول، قابلیت به اشتراک‌گذاری محصول برای خودروسازان داخلی منطبق بر نقشه راه قوای محرکه، کاهش انتشار آلایندگی‌ها، ایجاد اشتغال و توسعه خطوط تولید سازندگان، کوچک‌سازی با بهبود عملکرد، صرفه‌جویی ارزی و کاهش مصرف سوخت از نتایج به‌کارگیری این پروژه است. طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، تولید انبوه موتور یکلیتری تنفس طبیعی در زمستان سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.

تداوم تولید وانت‌های زامیاد با موتور جدید یورو۵

حدود یک‌ماه پیش شرکت زامیاد اعلام کرد با توجه به صدور مجوزهای مربوطه برای شماره‌گذاری وانت‌های زامیاد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، شماره‌گذاری این خودروها از سر گرفته خواهد شد.

شرکت زامیاد همچنین در واکنش به مطالب درج‌شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر متوقف شدن تولید وانت‌های زامیاد تا پایان سال جاری، اعلام کرد با توجه به اخذ مجوزهای قانونی مربوطه، تولید وانت‌های زامیاد با موتور Z۲۴ تا پایان سال جاری ادامه خواهد یافت. ضمن این‌که به موازات آن و با بی‌اثر ساختن تحریم‌ها، این مجموعه با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، توانسته است گواهینامه تایید آلایندگی یورو۵+EOBD برای وانت‌های تولیدی با موتور Z۲۴NI را از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و نیز شرکت بازرسی مورد تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست اخذ کند.

همچنین مطابق با برنامه های توسعه‌ای گروه خودروسازی سایپا و هماهنگی انجام‌شده با سازمان حفاظت محیط‌زیست درراستای قانون هوای پاک، این شرکت قصد دارد در آینده‌ای نزدیک موتوری با بازدهی بیشتر و با تکنولوژی روز، جایگزین موتور فعلی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =