کد خبر: 233149
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۱
مازیار بیگلو

مازیار بیگلو *

به گزارش «اخبار خودرو»، هرچند اصلاح قرارداد خودروسازان آغاز شده اما در شرایط فعلی و باتوجه به زیان انباشته بسیار بالای خودروسازان، گفته می‌شود در صورت اصلاح قراردادها اما پولی برای پرداخت به قطعه‌سازان وجود ندارد. در همین زمینه با مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو به گفت‌وگو پرداختیم.

 وضعیت اصلاح قیمت قراردادهای خودروسازان به کجا رسیده است؟

برخی اصلاح قیمت قطعات را منوط‌به تصحیح بهای خودرو می‌دانند. ازآنجاکه قطعه‌سازان بخش خصوصی محسوب می‌شوند، همواره بر اصلاح قیمت قطعات بدون تاثیرپذیری از اشتباه‌ها و تصمیمات متخذه از سوی دولت و بلاتکلیفی‌های موجود در حوزه قیمت‌گذاری خودرو تاکید داشته‌ و انتظارات خود را در این باره، بارها اعلام کرده‌اند.

 درحال‌حاضر دو خودروساز چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

روند اصلاح قیمت قطعات ازسوی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا آغاز شده اما فرمول قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت، زیان‌دهی بالای این دو شرکت را رقم زده به‌نحوی‌که حتی پس از اصلاح قیمت‌ قطعه، به‌دلیل کاهش نقدینگی، توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان وجود ندارد. 

عدم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، باردیگر آنها را به سمت بحران کمبود نقدینگی سوق خواهد داد که در چنین شرایطی، احتمال کاهش تیراژ تولید دور از ذهن نیست. 

 تا پایان سال وضعیت تولید در قطعه‌سازی‌ها چگونه خواهد بود؟
 

قطعه‌سازان، تمام سازوکارهای تولید قطعات را براساس بسته جهش تولید ابلاغی از سوی وزارت صمت فراهم کرده بودند، اما کمبود نقدینگی، موجب حرکت دائمی قطعه‌سازان به سمت توقف تولید شده به‌طوری‌که حتی قطعه‌سازان بزرگ نیز دیگر، قادر به تامین قطعات نیستند و علت آن، عدم پرداخت مطالبات آنهاست. 

اگر تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی ابلاغی ازسوی شورای پول و اعتبار به‌عنوان الباقی تسهیلات مصوب دی ماه سال گذشته، دراختیار قطعه‌سازان قرار بگیرد، حرکت درراستای تحقق بسته جهش تولید تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

*دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =