بازار خودرو

یکی از کارشناسان حوزه فروش خودرو معتقد است با ادامه‌ رشد نرخ دلار، قیمت خودرو نیز به تاثیر از این بازار افزایشی خواهد شد، اتفاقی که می‌توان گفت احتمالا بازار خودرو را از اواخر بهمن ماه و هفته‌های پایانی سال وارد مسیر دیگری می‌کند

شرایط بازار خودروهای داخلی اکنون مانند مناقصه شده است یعنی در بازار آزاد هرکسی قیمت پایین‌تری اعلام کند، خودرویش را راحت‌تر می‌فروشد.اگرچه برخی فعالان بازار خودرو معتقدند قیمت خودرو تا پایان سال افزایش نخواهد یافت و باید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در این بازار باشیم اما یکی از مسئولان در حوزه خودرو نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، تغییر مدل خودروها و افزایش تقاضا در هفته‌های پایانی سال را ازجمله عواملی برای افزایش قیمت خودرو می‌داند.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودرو از اواخر هفته گذشته و پس از آن که نرخ دلار در بازار روند افزایشی به خود گرفت، اندکی رشد یافت. این در حالی است که طی هفته گذشته به‌دنبال کاهش تقاضای خرید در بازار خودرو و عقب‌نشینی شورای رقابت برای افزایش سه‌ماهه قیمت خودرو، تعداد فروشندگان در این بازار بیشتر از تعداد خریداران بود و همین موضوع موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شد.

این جریان در حالی است که باتوجه به روند نوسانی نرخ دلار، چشم‌انداز قیمتی در بازار خودرو همچنان مبهم است و باید دید این روند تا پایان امسال به چه شکل خواهد بود؛ آیا شرایط فقط محدود به نوسانات مقطعی است یا خیر. با این وجود رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران معتقد است هر اتفاقی که در بازار ارز بیفتد بر سایر بازارهای اقتصادی کشور به‌خصوص بازار خودروهای داخلی نیز تاثیرگذار خواهد بود. اتفاقی که در هفته‌های گذشته با کاهش نرخ ارز به‌خوبی در بازار خود را نشان داد زیرا روند کاهشی قیمت خودرو باردیگر آغاز شد، اما سیر نزولی قیمت‌ها دوام چندانی نداشت و طی روزهای گذشته شاهد معکوس شدن این روند بودیم به‌طوری‌که قیمت‌ها با افزایش دوباره همراه شدند. با این حال گزارش‌های میدانی از بازار خودرو در روز گذشته نشان از کاهش اندک یا ثبات قیمت برخی خودروها دارند.

ازسوی‌دیگر گزارش‌های جدیدی از بازار خودروهای وارداتی منتشر شده است که  نشان از ثبات قیمت اکثر خودروهای وارداتی طی روزهای گذشته دارد. البته معکوس شدن نرخ دلار و افزایش اندک آن طی روزهای گذشته باعث شد روند کاهشی قیمت خودروهای وارداتی در بازار متوقف شود و شرایط همچنان پایدار باشد. البته به‌گفته برخی کارشناسان صنعت خودرو کاهش قیمت خودرو بستگی به سیگنال‌های اقتصادی و جهانی دارد و هرچه این سیگنال‌ها پررنگ باشند، انتظارات نیز متفاوت‌تر خواهد شد.

در شرایط کنونی که نوسان قیمت‌ها با اختلاف زیادی ادامه‌ دارد، یکی از کارشناسان حوزه فروش خودرو معتقد است با ادامه‌ رشد نرخ دلار، قیمت خودرو نیز به تاثیر از این بازار افزایشی خواهد شد، اتفاقی که می‌توان گفت احتمالا بازار خودرو را از اواخر بهمن ماه و هفته‌های پایانی سال وارد مسیر دیگری می‌کند. ازسوی‌دیگر طبق پیش‌بینی برخی فعالان بازار درباره تثبیت و افت قیمت خودرو در هفته‌های پایانی سال، افزایش تقاضا و عدم تغییر در میزان عرضه خودروسازان را می‌توان عامل دیگری برای روند صعودی قیمت خودرو در هفته‌های آتی دانست.

همچنین باتوجه به عدم افزایش فصلی قیمت خودرو در سه ماه ‌پایانی سال، می‌توان گفت تصمیم شورای رقابت افزایش ندادن قیمت خودرو در حالی اتخاذ شده است که خودروسازان با توجه به رشد قیمت مواد اولیه همچنان زیان‌ده هستند. بنابراین چنین تصمیمی به ضرر شرکت‌های خودروساز است اما طی موافقت این شورا با افزایش ۳‌ماه پایانی سال فاصله بین نرخ‌ها  کمتر  خواهد شد، بنابراین تغییر قیمت خودرو با افزایش عرضه منطقی است.

در دو روز گذشته قیمت اغلب خودروهای داخلی حدود ۲ تا ۵میلیون‌تومان کاهش یافت. به‌عنوان‌مثال تیبای صندوق‌دار ۱۱۸میلیون‌تومان، تیبای هاچ‌بک ۱۲۸میلیون‌تومان، ساینا ۱۳۰میلیون‌تومان و پژو ۴۰۵ حدود ۱۸۵میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین پژو ۲۰۶ تیپ حدود ۱۹۰ میلیون‌تومان و تیپ ۵ حدود ۲۴۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ V۸؛ ۲۴۵میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۲۷۲میلیون‌تومان و اتوماتیک ۴۰۵ میلیون‌تومان، سمند LX ۱۸۳ میلیون‌تومان و هایما ۸۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =