کد خبر: 233212
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
بازار خودرو

اکنون در اثر تشدید و اوج‌گیری انتظارات کاهشی، خریدها متوقف شده و آن‌ها نیز که نیاز به خودرو دارند، به‌راحتی می‌توانند با مقایسه قیمت‌ها و رفتن به سراغ «پول‌لازم»‌ها خودرو مورد نظر خود را زیر قیمت خریداری کنند. 

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه، ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۹) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « پایان موعد طلایی سرمایه‌ گذاری روی خودرو » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، سردبیر روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

بازار خودرو این روزها یک بازار اشباع‌شده برای سرمایه‌گذاری است؛ اگر زمانی شاهد هجوم بخشی از مردم به این بازار برای سرمایه‌گذاری به قصد سود بودیم و کار به جایی رسیده بود که متقاضیان خرید خودرو کارخانه و بازار را از انواع خودرو صفر داخلی، چینی و خارجی به‌اصطلاح «جارو» کرده بودند، اکنون در اثر تشدید و اوج‌گیری انتظارات کاهشی، خریدها متوقف شده و آن‌ها نیز که نیاز به خودرو دارند، به‌راحتی می‌توانند با مقایسه قیمت‌ها و رفتن به سراغ «پول‌لازم»‌ها خودرو مورد نظر خود را زیر قیمت خریداری کنند. 

این موضوع نشان می‌دهد موعد طلایی سرمایه‌گذاری روی خودرو پایان یافته است. موعدی که از دو سال گذشته آغاز شد و تا چندی پیش ادامه داشت. نرخ دلار در سال ۹۶ که زمزمه خروج آمریکا از برجام به گوش رسید، در محدوده قیمتی ۳۶۰۰ تومان بود، اما اکنون حدود ۲۴هزار تومان است که رشد نزدیک به ۷ برابری را نشان می‌دهد. قیمت سکه نیز از محدوده ۳میلیون تومانی به بیش از ۱۱میلیون تومان رسیده که حاکی از یک رشد بالای ۳.۵ برابر است. 

متوسط نرخ مسکن در کشور نیز در همین مدت افزون بر ۵ برابر شده که نمونه آن نرخ واحد مسکونی در کلان‌شهر تهران بوده که از کمتر از ۴میلیون تومان در هر متر مربع به حدود  ۲۰میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که در بخش خودروهای وارداتی طی همین مدت شاهد تغییر ۷ تا ۸برابری و در بخش خودروهای داخلی شاهد ۵ تا ۶ برابری قیمت‌ها بوده‌ایم. 

در این باره باید گفت ممنوعیت واردات خودرو به‌واسطه محدودیت‌های ارزی در سه سال گذشته باعث شد قیمت برخی خودروهای خارجی در بازار حتی درصد افزایش بیشتری نسبت به نرخ ارز پیدا کند، تا جایی که با عبور قیمت دلار از مرز ۲۰هزار تومان، قیمت خودرو به‌ویژه خودروهای خارجی وارداتی و مونتاژی نیز با جهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار همراه شده بود. 

نگاهی به قیمت تقریبی خودرو در سال ۹۶ و مقایسه آن با سال ۹۹ نشان می‌دهد رشد قیمت برخی خودروها حتی بیشتر از تغییرات نرخ ارز در مدت زمان مشابه بوده است. اما اکنون که چشم‌انداز تولید داخل، مونتاژ خودروهای خارجی در کشور و حتی آزادسازی واردات روشن‌تر از گذشته است، انتظارات کاهشی در بازار شکل گرفته و بازار را غرق در رکود کرده و دلالان و واسطه‌ها نیز از سرمایه‌گذاری جدید در این بازار جز درخصوص برخی خودروهای خارجی اجتناب می‌کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    0 0
    دقیقا تحلیل درستی هست و بازار با توجه به انتظار مردم که معتقد هستن روند کاهشی قیمتها ادامه دار خواهد بود و حداقل تا بعد از انتخابات جمهوری اسلامی نیز همین روند کاهشی ادامه دارد و انشالله به گفته کارشناسان قیمتها حداقل تا چهل درصد دیگر افت خواهد داشت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =