کنسرسیوم تولید گیربکس اتوماتیک با حضور ۳۰ قطعه ‌ساز

وزیر صمت : ما باید به ‌سمتی برویم که مدل‌های متنوعی از خودرو با تیراژ بالا تولید شود و با استفاده از این روش، قیمت خودرو را در بازار متعادل کنیم. امروزه خودروسازی در دنیا صنعت چندان های ‌تک و پیشرفته‌ای محسوب نمی‌شود؛ بنابراین دانش، تکنولوژی و امکانات تولید خودرو در کشور فراهم است و نکته آخر این‌که ما به‌شدت با انحصار مخالف هستیم.  

خطوط تولید داخلی ‌سازی محصول جدید ایران ‌خودرو یعنی «تارا» طی هفته گذشته و در سه ‌شرکت مختلف خودروسازی افتتاح شد. خط تولید ECU در شرکت سازه‌پ ویش، خط تولید ترمز تارا در شرکت آذین ‌تنه و همچنین خط مجموعه برف‌ پاکن (تارا) در شرکت اتحادموتور طی هفته گذشته توسط وزیر صمت، رئیس کمیسیون صنایع و مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو افتتاح و داخلی‌سازی و توجه به‌مجموعه‌سازی از مهم‌ترین مواردی بود که توسط وزیر صمت و رئیس کمیسیون صنایع مجلس بر آن تاکید شد.

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت

مجموعه ‌سازی قطعات، راهکاری برای کاهش قیمت تمام‌شده است

از چند ماه پیش با کمک مدیران خودروسازی‌ها و بخش‌خصوصی، مطالعاتی درخصوص افزایش تولید خودرو، تامین قطعات و تامین مالی این پروژه‌ها آغاز شد و خوشبختانه اقدامات خوبی نیز در این راستا صورت گرفته است. در بخش قطعات ما به‌دنبال مجموعه‌سازی قطعات خودرو هستیم؛ یعنی بخش‌خصوصی قطعاتی تولید کند که برای همه خودروها کاربرد داشته باشد و استفاده شود.

انحصار در این بخش، هم به خریدار لطمه وارد می‌کند و هم به‌فروشنده. اما اگر رویکرد تولید مجموعه قطعاتی که برای همه خودروسازان قابل استفاده است روز به‌روز تقویت شود، هم قیمت تمام‌شده محصول پایین می‌آید و هم بین قطعه‌سازان و خودروسازان امکان رقابت فراهم می‌شود. مورد دیگر کاهش ارزبری قطعات بوده و یکی از برنامه‌های تعمیق ساخت‌داخل این است که کاهش ارزبری در پیش گرفته شود و از ظرفیت خالی قطعه‌سازی در سراسر کشور و نه‌صرفا در تهران استفاده کنیم. 

ما حدود دو هزار قطعه‌ساز در سراسر کشور داریم که درحوزه خودرو فعالیت دارند و اگر این برنامه را به‌درستی دنبال کنیم، امکان افزایش ظرفیت تولید خودروسازان فراهم می‌شود. نکته بعدی کاهش هزینه‌های سربار است و امروز یک بخش از  قیمت تمام‌شده مربوط به‌هزینه‌های سرباری است که خودروسازان و مجموعه خانواده قطعه‌سازان بر مصرف‌کنندگان ما تحمیل می‌کنند. این نیز به‌گونه‌ای است که اگر فرصتی وجود داشته باشد، ساختار خودروسازی را در کشور ‌اصلاح می‌کنیم. 

ما باید به‌سمتی برویم که مدل‌های متنوعی از خودرو با تیراژ بالا تولید شود و با استفاده از این روش، قیمت خودرو را در بازار متعادل کنیم. امروزه خودروسازی در دنیا صنعت چندان های ‌تک و پیشرفته‌ای محسوب نمی‌شود؛ بنابراین دانش، تکنولوژی و امکانات تولید خودرو در کشور فراهم است و نکته آخر این‌که ما به‌شدت با انحصار مخالف هستیم.  

درواقع خودروسازان معتقدند نباید انحصار وجود داشته باشد و می‌خواهند در یک بازار رقابتی رشد کنند و محصولاتشان در رقابت با دیگر محصولات قرار بگیرد. ما نیز مخالف انحصار و قیمت ‌گذاری دستوری هستیم و به‌سمتی می‌رویم که قیمت در بازار تعیین شود و دست دلالانی که با استفاده از ابزار مالی با افزایش قیمت تمام محصولات از جمله خودرو به‌دنبال کسب سودهای نامتعارف هستند، از بازار کوتاه شود و مطمئن باشید با ‌سیاستی که وزارت صمت و کمیسیون صنایع مجلس در پیش گرفته‌اند، این اتفاق خواهد افتاد.

عزت‌ الله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای ‌اسلامی

دولت ما به‌ التفاوت قیمت دستوری و قیمت تمام‌شده را بپردازد

زمانی که مجلس یازدهم تشکیل شد، پنج ماهی بود که وزارت صمت وزیر نداشت. اما با ورود آقای رزم‌حسینی به‌وزارت صمت (با تعصبی که در کارشان سراغ داریم) ایشان طرف قطعه‌ساز و خودروساز و صنعت‌گر را گرفته‌اند و در دفاع از تولید و صنعت و صنعتگران با دولت نیز بحث‌هایی دارند. 

باوری در قطعه‌سازی کشور وجود دارد مبنی بر این‌که در ایران هرچیزی را که بخواهیم، قطعه‌سازان می‌سازند. درواقع این توانمندی ویژه در بخش‌خصوصی و دولتی وجود دارد و باید هدایت شود.  

آقای وزیر هم این کار را به‌خوبی انجام می‌دهند. ما نیز در کمیسیون موظف به‌حمایت از دولت و وزارت صمت هستیم تا راه را برای فعالین اقتصادی، قطعه‌ساز و خودروساز باز کنیم. توصیه تمام قوانین بالادستی ما این است که بخش‌خصوصی به‌میدان بیاید. زیرا بخش‌خصوصی از نظر توان و منابع مالی محدودیت ندارد و مانند دریاست و نه‌تنها هیچ‌گونه مزاحمتی برای دولت ایجاد نمی‌کند، بلکه انواع درآمدها را برای دولت ایجاد خواهد کرد که این امر نیازمند سازماندهی است. 

هنگامی که آقای بیگلو برای تولید گیربکس اتوماتیک به‌من مراجعه کردند، بنده پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم را به‌ایشان دادم و این امر صورت گرفت و گفتند که حدود ۳۰ شرکت را جمع کرده و کنسرسیوم تشکیل داده‌اند و به‌جناب وزیر عرض کردم که این شرکت‌ها به‌تدریج گسترده شده و به‌شبکه سازندگان قطعات کشور تبدیل خواهند شد. 

ما آرزو داریم این کنسرسیوم‌ها با سرمایه بخش‌خصوصی و ایرانیان خارج از کشور شکل بگیرد و بخش صنعت کشور توسعه پیدا کند. خواهش بنده از آقای مقیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز این است که کنسرسیوم را حتی به‌صورت پایلوت تشکیل دهند و برای آن شرط و شروط نگذارند. زیرا این موانع آزاردهنده است. 

من باور دارم دخالت دولتی در صنعت‌خودرو، به‌ دولت و ملت آسیب خواهد زد. بحث بعدی، مــــوضوع واردات است که مجلس و جناب وزیر به‌شدت در مورد آن ســـــــخت‌گیری می‌کنند. ما مشوق دولت و بخش‌خصوصی هستـــــیم تا صادرات را نهادینه کنیم و نیروی انسانی ما دارای این توانمندی است که در عرصه جهانی بدرخشد. 

بنابراین در این زمینه باید به‌هرکس در حوزه فعالیت خود فرصت دهیم و سیاست مجلس و وزارت صمت حمایت از صنعت‌خودرو و بخش‌خصوصی است. وقتی صنعتی مانند صنعت‌خودرو بخواهد در عرصه بین‌المللی رقابت کند، تعیین قیمت دستوری اصلا معنا ندارد. 

کسی که می‌گوید از قیمت تمام‌شده خودرو یک رقم پایین‌تری باید پرداخت شود، باید هزینه مابه‌التفاوت آن را بپردازد و اگر دولت چنین اعتقادی دارد، باید هزینه آن را بپردازد. 

ما به‌دنبال سازوکارهایی برای جمع کردن این بساط هستیم و بحث واردات خودروهای دست‌دوم نیز به‌هیچ‌عنوان مطرح نیست و کمیسیون صنایع چنین چیزی را مطرح نکرده است. ما به‌هیچ‌عنوان موافق واردات خودروهای دست‌دوم نیستیم و به‌طور کلی زمانی با واردات موافق خواهیم بود که یک امتیازی به‌کشورمان داده شود. این‌که صرفا واردات داشته باشیم و مصرف‌کننده باشیم، سودی برای ما ندارد.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه ‌سازان کشور

تکلیف قیمت ‌گذاری خودرو یک ‌بار برای همیشه روشن شود

صنایع قطعه‌ و خودرو دوران سخت تحریم‌ها را با حمایت وزارت صمت و مجلس پشت سر گذاشته‌اند و امروز خودرویی به‌نام تارا داریم که نجات‌دهنده صنعت‌خودرو ما شده و ما به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان ایران‌خودرو خط تولیدی را افتتاح کردیم که با دست دانشمندان ایرانی و با کمک جوانان این مملکت توسعه پیدا کرده و به‌تولید انبوه رسیده است. 

ما می‌خواهیم بگوییم خیالتان راحت باشد؛ چراکه ما قطعه‌سازان در کنار مردم که ولی‌نعمتان و مشتریانمان هستند، در خـــــــط مقدم جنگ اقتصادی ایستــــــــاده‌ایم. روزی که تحریم‌ها آغاز شد، بســــــیاری فکر می‌کردند عمر قطعه‌ســـــــازی و خودروسازی کشور به‌یک ماه هم نمی‌رسد. اما امروز دو سال سخت را پشت سر گذاشته‌ایم و به‌همت مدیران شرکت‌ها خودرو را به‌تیراژ خوبی رسانده‌ایم. 

اگر وضعیت قیمت‌گذاری خودرو یک‌بار برای همیشه روشن شود، ما خیلی بهتر از این نیز کار خواهیم کرد و هرسال شاهد عرضه تارای دیگری در کشور خواهیم بود و مردم را راضی نگه خواهیم داشت.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =