ماشین بازی مجازی با «پراید» و «ب‌ام‌و»

هرچند در دنیای واقعی مسابقه بین پراید و ب‌ام‌و قابل ‌تصور نیست، اما حس نوستــــالژیک یا خودمانی مسابقه دادن با خودرو ایرانی، برای مخاطب جذاب بود

به گزارش «اخبار خودرو»، بازی‌ های مسابقه‌ای (Racing games) از ژانرها یا گونه‌های بازی‌های رایانه‌ای هستند که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند. این بازی‌ها، از دهه ۱۹۷۰ میلادی پا به‌عرصه سرگرمی باز گذاشتند و از آن زمان تا امروز، علاقه‌ مندان بازی‌ های رایانه‌ ای همچنان آنها را دنبال می‌کنند.

اکنون چند سالی است تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای در ایران هم سراغ تولید چنین بازی‌هایی رفته‌ و موفقیت‌هایی هم کسب کرده‌اند. اما «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» به‌عنوان متولی حوزه ساخت بازی در ایران آنها را در رده «ورزشی» قرار می‌دهد، این در حالی است که با تولید تجهیزات جدیدتر برای شبیه‌سازی بازی‌های مسابقه‌ای با واقعیت، این حوزه روزبه‌روز توسعه پیدا می‌کند و شاید دیگر نتوان آن را صرفا به ورزش نسبت داد.

بازی‌سازی یک صنعت چندمیلیارددلاری است که در زیرمجموعه «اقتصاد فرهنگ» یا «اقتصاد سرگرمی» قرار می‌گیرد و هرچند ایران خیلی دیر به جریان تولید در این زمینه پیوسته است اما نسبت‌به بسیاری از کشورهای هم رده در این حوزه، فضل تقدم دارد. حال بازی‌های به اصطلاح «مسابقه‌ای» در ایران چه ویژگی‌ هایی دارند و چقدر مخاطبان حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای جذب کرده‌اند؟
 
یکی از بازی‌های مسابقه‌ای یا خودرویی ایرانی که طی سال‌های اخیر به خوبی دیده شد، بازی «تیک‌آف۳» است که در سال ۱۳۹۴ رونمایی شد و براساس داده‌های آماری استودیوی طراحی این بازی، حدود ۵۰۰ هزار مخاطب داشت. این بازی مانند بسیاری از بازی‌های طراحی‌شده در ایران، به صورت پرداخت درون‌برنامه‌ای عرضه شده و با وجودآنکه استفاده از آن برای عموم رایگان است اما کاربران برای دسترسی به امکانات بیشتر، باید مبلغی را بپردازند و سپس مقداری سکه و طلا به‌دست‌آورند. 

البته، از این نظر، این بازی نسبت به نمونه‌های خارجی برتری دارد زیرا برای خرید پول درون بازی (سکه، جواهرات و از این قبیل) مشکلی نخواهد بود و کاربر می‌تواند به‌راحتی با اتصال به درگاه پرداخت بانک‌ها این خرید را انجام دهد.

مسابقه مجازی به سبک ایرانی

صادق جبلی، طراح این بازی و مدیرعامل شرکت «طراحان سفید» که در صنعت تولید بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «یکی از دلایل جذب مخاطب توسط این بازی این بود که کاربر می‌توانست با خودروهای ایرانی هم مسابقه بدهد. 

هرچند در دنیای واقعی مسابــــقه بین پراید و ب‌ام‌و قابل‌تصور نیست، اما حس نوستــــالژیک یا خودمانی مسابقه دادن با خودرو ایرانی، برای مخاطب جذاب بود.»

جبلی در مورد جایگاه بازی‌های «مسابقه‌ای» در دنیای «گیم» گفت: «بر اساس آماری که در ایران وجود دارد، در سال ۱۳۹۸، حدود ۷درصد بازی‌ها به حوزه «مسابقه‌ای» تعلق داشته، این در حالی است که در سال‌های مختلف، چنین بازی‌هایی حتی توانسته‌اند در سطح جهانی بین پرفروش‌ترین بازی‌ها قرار بگیرند.»

او ادامه داد: «به‌عنوان‌مثال بازی «Need for Speed: Most Wanted» در کنسول PS3، در سال ۲۰۱۲، در بین ۱۰ بازی پرفروش سال قرار داشت.»

این فعال حوزه بازی‌سازی ادامه داد: «در سال‌های اخیر تجهیزات شبیه‌سازی بازی‌های مسابقه‌ای رشد چشمگیری داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال، در بازی «Forza» این تجهیزات قابل‌استفاده هستند و در سطح جهانی هم طرفداران زیادی دارند. علاوه بر این، اتاق‌های شبیه‌ساز رانندگی چه در حوزه «گیم» و چه در حوزه آموزش رانندگی، جای پای خود را باز کرده‌اند. بـــا این همه، تا جایی که من اطلاع دارم، در ایران ساخت تجهیزات جانبی مثل فرمان و پدال‌های گاز و ترمز، هنوز شروع نشده است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =