بازار خودرو

در روز گذشته تغییرات قیمتی خودروهای سایپا نیز به این شرح بود: پراید ۱۳۱ با یک‌میلیون افزایش؛ ۱۱۱ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار با ۲ میلیون افزایش؛ ۱۲۲میلیون تومان، تیبای هاچ‌بک با ۳میلیون افزایش؛ ۱۳۱میلیون تومان، ساینا با ۳میلیون افزایش؛ ۱۳۸میلیون تومان و کوییک با ۲میلیون افزایش؛ ۱۴۵میلیون تومان ارزش‌گذاری شدند.

به گزارش «اخبار خودرو»، برخی کارشناسان بازار میزان فاصله نرخ کارخانه و بازار آزادِ خودرو را سالانه ۱۰۰هزارمیلیارد تومان برآورد می ‌کنند که این رقم به جیب  دلالان می‌رود. این رانت ناشی ‌از قیمت دستوری است که برای فروش کارخانه ‌ای محصولات تعیین می‌شود، چراکه قیمت خودرو در بازار فعلی بیشتر است و حتی همراه با رشد نرخ ارز و سایر نهاده ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

در شرایطی که بازار خودرو تا حدودی به‌ثبات قیمت رسیده بود، یکشنبه شب؛ اولین اظهارنظرهای جو بایدن درباره ایران، بازار ارز و خودرو را تحت تاثیر قرار داد. این موضوع باعث شد نرخ دلار با نوسان همراه شود و بازار خودرو باردیگر روندی صعودی در پیش بگیرد.

تحولات سیاسی مانند نوسان نرخ دلار بر بازار خودروهای داخلی تاثیر مستقیم دارد. زیرا  زنجیروار به‌هم متصل هستند. چرا که برخی تحولات سیاسی به‌راحتی می‌تواند نرخ ارز را در بازار با نوسان همراه کند که این موضوع علاوه‌بر خودروهای وارداتی تاثیر مستقیمی بر قیمت خودروهای داخلی نیز دارد. حال درپی نوسان ایجادشده، تقاضای کاذب در بازار خودرو به شکل عجیبی کاهش یافته است، به‌طوری‌که فقط خریدارانی که نیاز واقعی به خودرو دارند، متقاضی خرید هستند.

در شرایطی که بازار خودرو با ثبات نسبی قیمت همراه بود و پیش‌بینی می‌شد تا پایان سال شاهد جهشی در آن نباشیم و ازسوی‌دیگر با افزایش عرضه خودرو، بازار با ریزش بیشتر قیمت‌ها همراه شود اما گفته‌های رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر برداشته نشدن تحریم‌ها قبل از محدود کردن اقدامات هسته‌ای ایران باعث شد یک‌باره بازار خودرو تغییر رویه دهد و با افزایش قیمت مواجه شود. البته باید گفت طی ۱۰ روز گذشته، تغییر بهایی در بازار رخ نداده بود و تا روز قبل قیمت‌ها مانند ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته و همراه با نوسان با یک تا دو درصد بودند.

باتوجه به نزدیک شدن ایام عید، شرایط به‌گونه‌ای نیست که فروشنده بخواهد خودرویش را نگه دارد زیرا بازار با نوسان قیمت همراه است فروشندگان علاقه دارند شب عید، خودرو را با قیمت بالاتر عرضه کنند.در چنین شرایطی کارشناسان بازار معتقدند چنانچه عرضه خودرو به بازار به اندازه کافی باشد یا عرضه بیشتر شود، شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

درحال‌حاضر باتوجه به این که تقاضا واقعی است و تنها مشتری که نیاز به خودرو دارد، به بازار مراجعه می‌کند و خریدی برای سرمایه‌گذاری انجام نمی‌شود، بررسی این‌که آیا عرضه به بازار به اندازه کافی صورت می‌گیرد یا خیر، چندان دقیق نخواهد بود. اما با تحقق وعده‌ وزیر صمت و خودروسازان برای افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار، فاصله قیمتی کارخانه تا بازار نیز به حداقل خود خواهد رسید.

طبیعتا وقتی عرضه بیشتر و تقاضای کاذب وجود نداشته باشد، قیمت‌ها ریزش خواهند کرد. البته همان‌طور که قبلا هم گفته شد؛ قیمت نهایی را بازار، تعیین می‌کند. چنانچه مشتری بیشتر در بازار وقت بگذارد و جست‌وجو کند، امکان دارد با قیمت‌های پایین‌تر خودرو موردنظرش را خریداری کند. البته همان‌طور که در ابتدا هم اشاره شد برخی کارشناسان براین عقیده‌اند رقم حاصل از فاصله قیمتی نرخ کارخانه و بازار آزاد خودرو  به‌جای‌آنکه صرف این صنعت شود، در اختیار سودجویان قرار می‌گیرد.

مبلغی که سالانه ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان برآورد می‌شود. حتی در مواردی فاصله قیمتی کارخانه‌ای برخی خودروها تا بازار به بیش‌از ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد که این موضوع گواهی بر وجود چنین رانت عظیمی است.

در حال حاضر با توجه به روند افزایشی قیمت خودروهای داخلی در گروه محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۲ میلیونی؛ ۱۹۷میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده با ۳میلیون؛ ۲۷۸میلیون تومان، پارس سال با یک‌میلیون افزایش؛ ۲۱۴میلیون‌تومان، پارس TU۵ با ۳میلیون افزایش؛ ۲۵۳میلیون تومان، دنای معمولی با ۲میلیون افزایش؛ ۲۶۵میلیون تومان، سمند LX با ۲ میلیون افزایش؛ ۱۸۵میلیون تومان، پژو ۴۰۵SLX با ۳ میلیون افزایش؛ ۱۹۸میلیون تومان، سمند EF۷ با ۲میلیون افزایش؛ ۲۰۶میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتومات با بیشترین تغییر و افزایش ۵میلیونی؛ معادل ۴۳۵میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شدند.

در روز گذشته تغییرات قیمتی خودروهای سایپا نیز به این شرح بود: پراید ۱۳۱ با یک‌میلیون افزایش؛ ۱۱۱ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار با ۲ میلیون افزایش؛ ۱۲۲میلیون تومان، تیبای هاچ‌بک با ۳میلیون افزایش؛ ۱۳۱میلیون تومان، ساینا با ۳میلیون افزایش؛ ۱۳۸میلیون تومان و کوییک با ۲میلیون افزایش؛ ۱۴۵میلیون تومان ارزش‌گذاری شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =