کد خبر: 233370
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
صنعت خودرو

در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ شاهد حضور خودروسازان ایرانی با سرمایه‌گذاری‌های دولت ایران در برخی کشورها بودیم. این کشورها عمدتا بر اساس روابط حسنه‌ای که با دولت‌هایشان برقرار بود انتخاب می‌شدند و از این رو، بحث بازارسنجی و توجیه اقتصادی تحت‌الشعاع ملاحظات سیاسی بود. 

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (شنبه، ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۹) روزنامه «دنیای خودرو»، به موضوع « بازگشت غیرفرمایشی به بازارهای فرمایشی » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، سرپرست شورای سردبیری «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ شاهد حضور خودروسازان ایرانی با سرمایه‌گذاری‌های دولت ایران در برخی کشورها بودیم. این کشورها عمدتا بر اساس روابط حسنه‌ای که با دولت‌هایشان برقرار بود انتخاب می‌شدند و از این رو، بحث بازارسنجی و توجیه اقتصادی تحت‌الشعاع ملاحظات سیاسی بود. 

بر این اساس، از همان زمان نیز ورود صنعت خودرو ایران به این بازارها با انتقادات کارشناسان همراه بود و در نهایت نیز با شکست روبه‌رو شد؛ از آمریکای جنوبی گرفته تا آفریقا یعنی از ونزوئلا گرفته تا سنگال و نیجریه و... . اما به‌هرحال از حضور خودروسازان ایرانی هرچند با هزینه‌های گزافی مانند سرمایه‌گذاری ۷۰میلیون دلاری در ونزوئلا و محموله‌های CKD که پولشان پرداخت نشد، یک دستاورد حاصل شده است؛ زمینه‌سازی برای حضور دوباره اما به‌صورت حساب ‌شده. 

به‌عنوان مثال، در بازار ونزوئلا که می ‌تواند پایلوتی برای بازارگشایی خودروسازان ایران در آمریکای جنوبی باشد، محصولات ایرانی مانند سمند و پراید در آن سال ‌ها با داشتن قیمت اقتصادی و هزینه نگهداری پایین، با استقبال ونزوئلایی‌ها روبه‌رو شدند، اما پس از حضور چینی‌ها در این بازار که البته آن‌هم با کاهش قیمت نفت و بروز بحران اقتصادی و سیاسی در این کشور به چالش کشیده شد، بساط خودروسازان ایرانی نیز در این کشور برچیده شد. 

بر این اساس و با توجه به بازدید اخیر سفیر ونزوئلا از ایران‌خودرو، اگر قرار به حضور دوباره در بازارهایی مانند ونزوئلا باشد، این حضور باید با طلایه‌داری محصولات جدید همچون تارا، شاهین و آریا رقم بخورد. درحال‌حاضر استانداردهای ۸۵گانه‌ای که در محصولات جدید ایرانی اعمال می‌شود، مسیر کسب سهم از بازارهای جهانی را هموار کرده است. زیرا نه‌تنها در بازارهایی مانند ونزوئلا، سنگال، نیجریه، بلاروس، آذربایجان و... بلکه در بازارهایی مانند عراق و سوریه که خودروسازان ایرانی حضور گسترده‌تری داشته‌اند، حضور دوباره منوط به پاس‌کردن استانداردهای جدید است که درخصوص بازار عراق از طریق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق به فعالان صنایع خودرو و قطعه اعلام شده است. 

این موضوع نشان می‌دهد ورود پویش داخلی‌سازی از فاز تعمیق ساخت داخل خودروهای پرتیراژ به فاز توسعه ساخت داخل خودروهای جدید که در ایام اخیر با افتتاح چند خط تولید در برخی قطعه‌سازی‌های کشور کلید خورد، تا چه اندازه مهم و حیاتی است و می‌تواند بقای صنعت خودرو ایران را تضمین کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =