لیتیوم- سیلیکون

هرچند باتری‌ های لیتیوم-‌یون به پیشرفت و تکامل خود در سال‌های آینده ادامه خواهند داد اما فناوری حالت جامد و لیتیوم-سیلیکون شرایط تولید باتری‌ خودروهای الکتریکی تغییر می‌دهد و آینده این صنعت را در دست خواهد گرفت.

به‌ گزارش شرکت تحقیقاتی ABI، پیشرفت‌های قابل‌توجه در فناوری باتری سبب خواهد شد تا سال ۲۰۲۸ حدود ۱۰۰‌میلیون باتری در خودروها نصب شود.زیرا فناوری‌های جدید باعث افزیش سرعت شارژ، ارزان‌تر تمام شدن و همچنین میزان شارژ بالا برای  بُرد بیشتر خواهد شد.

این پیشرفت می‌تواند بر افزایش فروش خودروهای برقی تاثیر بسزایی داشته باشد. در ‌حال حاضر شرکت‌ها؛ تحقیقات خود را بر باتری‌های لیتیوم- سیلیکون متمرکز کرده‌اند تا بتوانند ضمن کاهش قیمت، شارژدهی بالاتری را به دست آورند.

براساس تحقیقات این شرکت‌ها، راندن یک‌هزار کیلومتر با یک بار شارژ کامل امکان‌پذیر است. به این ترتیب هزینه‌ها با یک بار شارژ به شدت کاهش پیدا می‌کند و راننده با یک شارژ کامل شاید بتواند بیش‌از یک هفته رانندگی کند.

در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های بسیاری ازسوی خودروسازان معروف مانند فولکس‌واگن، گروه ب‌ام‌و و دایملر در شرکت‌های فناوری جامد و فناوری لیتیوم-سیلیکون مانند QuantumScape ، Solid Power ، Enevate و Sila Nanotechnologies صورت گرفته، این سرمایه‌گذاری‌ها بیانگر اهمیت این فناوری‌ها برای آینده EVBهاست.

تحقیقات نشان می‌دهند تنها راه پیشرفت قابل‌توجه چگالی انرژی، افزودن سیلیسیم به باتری لیتیوم-‌یون است. روش فعلی افزودن سیلیکون با درصد افزایشی کم (10درصد) باعث افزایش تراکم انرژی تا 300 وات بر کیلوگرم طی 3-5 سال آینده می‌شود.

حال براساس فناوری‌های جدید انتظار می‌رود، بین سال‌های 2023 و 2025 استفاده از سیلیسیم در باتری‌ها افزایش یابد که این پیشرفت‌ها به گسترش آندهای «سیلیکون‌غالب» منتج خواهد شد.

باتوجه به تحقیقات وسیع درباره باتری‌های لیتیوم-سیلیکون و افزایش درصد سیلیسیم در باتری‌های EV؛ ABI معتقد است این اقدام یعنی گسترش باتری «سیلیکون‌غالب» مرحله بعدی خواهد بود.

باتری‌های «سیلیکون‌غالب»  احتمالا تا سال 2025 چگالی انرژی تا 400 وات بر کیلوگرم را در دسترس خواهند گذاشت. بیشتر خودروهایی که از این فناوری استفاده می‌کنند قدرت شارژ 300+ کیلووات دارند.

براساس تحقیقات جدید،  آندهای «سیلیکون‌غالب»، راه‌حل اصلی تا سال 2026 خواهد بود یعنی زمانی که باتری‌های حالت جامد شروع به کار می‌کنند و به تجاری‌سازی می‌رسند. باتری‌های حالت‌جامد تراکم انرژی حداقل 500 وات بر کیلوگرم را فراهم می‌کنند  یعنی 500 + کیلووات قدرت شارژ را ارائه می‌دهند.

سیلیکون-لیتیوم و حالت‌جامد، فناوری‌های EVB در آینده هستند که باعث بهبود عملکرد می‌شوند. زیرا هم انرژی بیشتری را نگه می‌دارند و درعین‌داشتن هزینه کمتر از دوام بیشتری نیز برخوردارند. افزودن سیلیکون طی 7سال آینده، گسترش EV را از 8 میلیون دستگاه در سال 2019 به 40‌میلیون در سال 2025 افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =