بازار خودرو

در شرایط کنونی که میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب نیست، آزاد نکردن واردات خودرو منجر به گرانی شده و به همین دلیل انگیزه‌ای برای ورود بیشتر دلالان به این بازار ایجاد خواهد کرد.

باتوجه به این که کمتر از 40 روز تا پایان سال باقی مانده است و بازار؛ روزهای پایانی را سپری می‌کند اما بخش خودروهای داخلی همچنان بی‌رونق و بدون مشتری است. البته قیمت خودرو نیز با نوسان همراه بوده و هر روز با تغییرات دست‌وپنجه نرم می‌کند. این اتفاق متاسفانه باعث شده افزایش قیمت ناشی‌از جهش نرخ ارز همچنان مشتریان را از بازار خودرو دور کند. به همین خاطر می‌توان گفت بازار خودرو در آستانه سال جدید قصد تغییر یا حتی جان گرفتن ندارد.

ماه‌هاست بازار خودرو از رونق افتاده و دیگر حال‌وهوای چند سال گذشته را ندارد. به‌خصوص این روزها که به‌نوعی آغاز بازار شب عید محسوب می‌شود، اما بازار خالی از مشتری است. هرچند این روزها خبری از مصرف‌کننده واقعی در بازار نیست و هر کسی به دلیلی از خرید خودرو اجتناب می‌کند. ازسوی‌دیگر فروشندگان و شرکت‌های فروش خودرو در بازار برای کسب سود هرچند ناچیز در بازار آخر سال؛ آگهی فروش خودروهای صفرکیلومتر خود در فضای مجازی را به شکل چشمگیری افزایش داده‌اند و بسیاری از دلالان از بازار بی‌رونق خودرو خداحافظی کردند.

باتوجه به از بین رفتن جاذبه بازار خودرو و کوچ دلالان، بازار به سمتی می‌رود که دارندگان خودروهای صفرکیلومتر مدل ۹۸ و ۹۹ برای فروش به شدت به تکاپو افتاده‌اند و هر روز بر تعداد آگهی‌های فروش این خودروها افزوده می‌شود. مدل‌های صفرکیلومتر مدل 98 و 99  در این آگهی‌ها همان خودروهایی هستند که با هدف فروش با قیمت‌های بالا و کسب سود هنگفت توسط دلالان خریداری شدند، باتوجه به اتمام سال ۹۹، دارندگان چنین خودروهایی ناچار به عرضه و فروش هستند تا قدیمی نشوند به‌همین‌دلیل شاهد عرضه فراوان این خودروها در بازار هستیم.

حال باتوجه به این شرایط، نظر کارشناسان حوزه خودرو نسبت به آزادسازی قیمت‌ها مثبت است و انتظار دارند در کنار لغو قیمت‌گذاری دستوری، واردات خودرو نیز آزاد شود تا با ایجاد رقابت بین خودروسازان داخلی و خودروهای خارجی فضای بازار مساعدتر شود. کارشناسان بازار معتقدند دولت همزمان با لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو باید آزادسازی واردات را هم پیگیری کند تا با ایجاد رقابت، خودروسازان نسبت‌به بهبود کیفیت محصولاتشان ترغیب شوند.

در شرایط کنونی که میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب نیست، آزاد نکردن واردات خودرو منجر به گرانی شده و به همین دلیل انگیزه‌ای برای ورود بیشتر دلالان به این بازار ایجاد خواهد کرد.

همچنین کارشناسان صنعت خودرو معتقدند  لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو می‌تواند به نفع مردم و مصرف‌کنندگان باشد، البته در صورتی که نظارت دقیقی بر این بازار اعمال و از سوءاستفاده و جولان دلالان در بازار خودرو جلوگیری شود.

درحال‌حاضر شرایط رقابت در صنعت خودرو فراهم نیست و به همین دلیل مجموعه‌های خودروسازی تلاشی برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌های تمام شده خود انجام نمی‌دهند، به همین منظور گفته می‌شود در شرایط کنونی با آزادسازی قیمت خودرو، احتکاربیشتر خواهد شد. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =